Gå til innhold

Enkelt program for bildebehandling/organisering

Anbefalte innlegg

Min tante fikk seg et nytt digitalkamera igår (Nikon Coolpix 5200). Hun er ikke noen reser med data akkuratt. Med til kameraet fulgte et program (PictureProject), men dette synes jeg ikke var så bra, jeg fant bl.a. ingen lett tilgjengelig importfunksjon.

Det jeg er på jakt etter er et program som er lett å bruke. Det må gjerne ha en innebygd importfunksjon, slik at en bare kan trykke på en knapp for å få bildene fra kameraet over i programmet. Det ville det vært bra om det hadde en overblikksfunksjon slik at en kan se alle bildene man har tatt, også tidligere. Bra om det også har noen enkle redigeringsmuligheter (crop, snu bildet, røde øyne). Programmet bør også være gratis. Finnes noe slik, eller er dette for mye å be om?

Jeg bruker selv macintosh og synes iPhoto hadde vært midt i blinken, men det finnes jo ikke for windows.

Håper noen har noen gode råd, da blir tanten min glad!

~Jostein

Edit: Postet denne først i feil forum og fikk da forslag om Gimp og Fireworks, men da har jeg nok uttrykket meg uklart. Det er vel mer et organiseringsprogram jeg er ute etter, med enkle redigeringsmuligheter og import mulighet. Stikkord er: Windows, gratis, enkelt (les:lett å forstå for min tante på 56år).

Endret av joostein
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tipset diskvask. Det kan virke som et meget lovende program, så var det gratis også!

Jeg har ingen windowsmaskin her hjemme, så dere må gjerne komme med flere tips om dere har, slik at jeg kan teste alle når jeg skal til tanten min iløpet av helgen:)

~Jostein

Edit: Når jeg koblet kameraet til maskinen hennes (laptop med WinXP) dukket kameraet opp som en "flyttbar disk" og man kunne da gå inn i en "DCIM" mappe å hente ut bildene der, men dette er litt komplisert for min tante:) diskvask: hvordan bruker jeg XP sin innebygde importfunksjon?

Endret av joostein
Lenke til kommentar

Har forresten selv et Nikonkamera, bare en mye eldre modell. Hvis jeg setter USB til PTP inne i menyen til kameraet så starter det programmet jeg nevnte automatisk opp. Men hvis jeg setter USB til Mass Storage så får jeg flere valg, og kameraet kommer opp som flyttbar disk.

Lenke til kommentar

Ostekjeks: Takk for tips, men jeg har selv prøvd Gimp og vil si at det er mer et bildebehandlingsprogram i samme kategori som PhotoShop. Jeg var kanskje litt uklar i den første posten, men det jeg er ute etter er kanskje mer et alt-i-ett organiseringsprogram, altså et program hvor man har thumbnail-view av alle bildene man har, lett kan "croppe", rotere +andre lette redigeringer, hvor det gjerne dukker opp en importknapp så fort man kobler til et kamera osv.

diskvask: Igjen, takk for tips, PTP skal prøves!

-Jostein

Lenke til kommentar

Selv bruker jeg Adobe Photoshop Album 2.0.

Synes dette er meget bra. Oversikt med Thumbnails over alle bildene. Importerer bildene enkelt og oppretter automatisk folder med navn (ÅrDatoKlokkeslett) under den fastsatte hovedfolderen.

Dette kan prøves ut gratis ved å laste ned her.

Dette er ingen tidsbegrenset versjon, men inneholder ikke all funksjonalitet.

Se forskjellene her.

:w00t:

Lenke til kommentar

Miniguru: Takk, virket som et bra program det og tror tanten min fint kalrer seg med den "gratis" versjonen.

Da har jeg tre ting jeg skal teste ut, Picasa, Photoshop Album 2 og den innebygde importfunksjonen i XP.

Takk for svar så langt, men kom gjerne med flere alternativer.

~Jostein

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...