Gå til innhold

Dell I6000: Ny BIOS - vifterutine-endring?

Anbefalte innlegg

Ny release på BIOS kom i forigår: v A05

Noen som har installert og prøvd den ut i forhold til viftestøy og slikt? Noen merkbar forskjell i når viften går?

Vil ikke flashe ved mindre det er viktig - ELLER det reduserer den ***** viftestøyen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra release notes:

Fixes:

======

1. Fixed issue in which some USB devices may stop working after

resuming from Standby if the device is configured to wake the

system from Standby.

Enhancements:

=============

1. Updated the ATI MOBILITY Radeon X300 video BIOS to

version 8.17M.192.058.

Sier ikke noe om viftestøy, men det kan jo hende.

Geir :)

Lenke til kommentar
Ingen grunn til å være redd for å flashe bios med Dell. Har gjort det med mange ganger med D 8300. Ingen probemer, ingen disketter.

Vi snakker ikke om "å være redd" her, men "hvor lat er man egentlig" :p Har jo ikke problemer med noen av USB-enhetene mine, så hvorfor skulle jeg da flashe, hvis jeg ikke har noen fordel av det? Men men, jeg skal flashe en dag jeg har litt bedre tid!

Edit: Flashet nettopp. Ingen endring i vifterutinene.

Endret av HellKicker
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+564654123

Nix, ingen endring i vifteoppførselen med ny BIOS, dessverre.

I og med at kjølevifta til I6000 - i alle fall i følge enkelte på Teknisk support - SKAL gå hele tida, hadde det jo vært fint om HASTIGHETEN kunne blitt redusert...

Er det noen kyndige der ute som har peil på om man kan hacke i BIOS-en selv, f.eks. for å halvere viftehastigheten??? Den kjøler jo i massevis slik den er nå...

Jeg kan null og niks om slikt!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+564654123

Har faktisk det programmet, og bruker det! Men etter det jeg har forstått, så kan man IKKE justere hastigheten på vifta.

Man kan jo kontrollere i hvilket temperatur-intervall vifta skal være avslått eller på. Når vifta er av, blir tempen etter et par minutter såpass høy at vifta kicker inn, og da er jo støyen der igjen! Vil jo ikke at maskinen (prossesoren) skal bli over 60 grader. Jeg tenkte at dersom selve hastigheten på vifta kunne senkes, så ville den suse mindre og dermed ville støynivået bli akseptabelt -- det er det ikke mens vifta går (på trinn 1, av 2).

Lenke til kommentar

Du kan bruke det programmet til å konstant gå ved en viss hastighet (ikke anbefalt), eller ved at under 60 grader så går den veldig lavt, over 60 går den litt raskere og over 70 på fult. Det har jeg gjort. Da kan du finjustere vifta til den hastigheten du syns passer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+564654123

JoergenJonassen: Jeg regner med du snakker om funksjonen "Enable hardware sensor support" der man skal kunne justere viftehastighetene selv? Jeg prøvde å krysse av i ruta, men får bare feilbeskjeden "No supported fan sensor chip found" :(

Det kan altså se ut som at dette ikke går (av en eller annen grunn) på I6000-modellen. Noen andre som får til dette på deres I6000???

Lenke til kommentar

uansett om viftene skal gå hele tiden eller ikke, er det der en garantisak så lenge Dell hevder å følge ISOstandard for støy!?

Har da selv satt opp utallige servicer basert på viftestøy i min tid på supporten der.

Lenke til kommentar

Står det noe sted at de følger ISOstandarden, da? Leste ikke SÅ nøye igjennom avtalebetingelsene, ville bare ha pc, jeg :p

Og når det gjelder fanGUI programmet. Har kjørt det en uke nå, og fungerer fint det, men det har tendenser til å "hoppe", altså feillese, cpu-temp med 5 eller 10 grader. Det kan være fryktelig irriterende at pcen er helt stille, før den -plutselig- går på max fan speed i 10 sek, før den går tilbake til null igjen. (...) Og så går det 1 min, så skjer samme driten igjen :hmm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+564654123

Noe av det samme her: min blir også "vill" av og til, men da bare i et sekund eller to. Hovedproblemet er likevel at vifta på trinn 1 bråker FOR mye, selv om man lar FanGUI koble den ut av og til...

Med mindre noen kommer med forslag i løpet av dagen på hvordan jeg kan redusere HASTIGHETEN på vifta (går ikke med FanGUI på min I6000), så returnerer jeg PC'n i morgen eller onsdag. Veldig synd, for jeg har lett overalt, og det finnes INGEN bærbare med tilsvarende spesifikasjoner til 12.300 kr :(

(Specs: 1.87 GHz, 1 GB minne, 15.4" skjerm 1680 x 1050 WSXGA+, 128 MB ATI X300 grafikk, 60 GB / 7200 rpm harddisk, a/b/g-nettverk, fett batteri, DVD+/-RW Dual Layer, etc etc. )

Lenke til kommentar

Har aldri prøvd det selv, men det fins et program som heter "SpeedFan" også, eller noe slikt. Let litt etter det.

Er du sikker på at det er Dual Layer- DVD spiller vi har på våres I6000? På pakkeseddelen min stod det nemlig bare "8xDVD+/-RW", ikke noe om Dual Layer. Har ikke prøvd enda, da!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+564654123

Takk for tips!

Installert SpeedFan nå, men jeg kunne ikke finne mye hjelp ang. bruk av programmet. Jeg har gått inn i Configure-menyen, men når jeg trykker på Fans, Voltages eller Speeds er alle feltene tomme og det ser ikke ut som man kan gjøre noe som helst!

Hva er det spesifikt man gjør i SpeedFan for å redusere hastigheten på cpu-vifta? Programmet klarer å lese tempen på cpu'en (Temp1) og HD altså. På hjemmesiden står det at kun 5 Dell-modeller (ikke I6000 f.eks) har "motherboards" som kan endre viftene...

Takknemlig for hjelp:)

Lenke til kommentar
Står det noe sted at de følger ISOstandarden, da? Leste ikke SÅ nøye igjennom avtalebetingelsene, ville bare ha pc, jeg :p

Ja, det gjør det, men jeg husker ikke hvor. Har lest det på Dellsidene en gang i tida da jeg jobba på supporten der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...