Gå til innhold

Surroundlyd på dvd men ikke tv-kanaler

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har nettopp fått meg surround anlegg, alt funker bra, men vist jeg ser på tv kanaler så får jeg ikke lyd på surround, bare fra tv'n.

Jeg får lyd fra surround når jeg ser på dvd.

Hva må jeg gjøre for å få lyd fra surround når jeg ser på tv-kanaler?

Endret av crim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge lyden ikke er spilt inn med surround, får du ikke surround lyd! Filmer er som oftest spilt inn med no Dolby eller DTS og derfor får du surround lyd når du ser på DVD og ikke på TV!

Vet det finnes kanaler som sender sourround da, men tror ikke TV2, TV3, NRK og TV Norge gjør det! Tror de bare har stereo (2.1)..

Alt kommer ann på innspillinga.. Om det er innspilt med 5.1 surround og du har 6.1 surround hører du bare 5.1 surround, og du får dermed ikke full utnyttelse av anlegget!

Lenke til kommentar

Ja var kanskje dårlig forklart av meg.

Visst eg ser på f.eks tv2 så får eg berre lyd i tv-anlegget.

Men det eg vil er at eg skal få lyd i suben og fronthøgtalerane i surround anlegget liksom.

Hvordan får eg til dette?

Lenke til kommentar
det er kobla til dvd spillern så går det en scart ledning fra dvd-spillern til tven. er det ikke noe jeg må stille på eller noe?

Det er kanskje flere løsninger:

1. Knapp på anlegg / fjernkontroll som heter TV.

2. Fortell hva slags anlegg du har. Kanskje noen har tilsvarende....

eller kanskje:

3. Les i bruksanvisningen. :tease:

Lenke til kommentar
det er et JVC anlegg, det er alt jeg vet

Vet du ikke hva du nettopp har kjøpt? :roll: Det kan f. eks. hete TH-A75R eller TH-S3.

Det står med små bokstaver og tall på fronten. Det står på typeskiltet bak på apparatet. Det står med store bokstaver og tall på pappesken det lå i. Og det står på kvittering / garantibevis (som du forhåpentligvis har spart på).

Lenke til kommentar

Du trenger en helt vanlig scartkabel eller en s-videokabel (husk å velge riktig på bryteren RGB - Y/C) for å få bilde på TV.

For å få TV-lyd i surroundanlegget trenger du en kabel som du kobler fra TV til AUX IN på anlegget. Hvis du har separat lydutgang på TV-en trenger du en helt vanlig phonokabel (2 x RCA). Eller så må du ha en ledig scart på TV og bruke en kabel med scart til 2 RCA.

TH-V70R er et ganske stilig system. :thumbup:

Lenke til kommentar

oki, men alt funker fint når jeg ser på dvd da. er ikke det som er problemet.

bare det at jeg ikke får Tv-lyd på anlegget liksom.

så da trenger jeg den kabelen du snakka om, så funker det? :p har ikke en sånn separat lydutgang. har bare en til strøm,antenne og 2 scart porter. da trenger jeg vel den nederste kabelen. skulle egentlig hatt 3 scart porter. en til dvden en til tv-ut fra pcen og en til tv-lyd greiene :p

men skal det ikke gå an å koble tv-ut direkte til dvden? men har bare 1 scart port på dvden og tv-ut kabelen er scart og den må jeg bruke til og få bilde fra tven. :/

Endret av crim
Lenke til kommentar

Hvis du har for lite SCART-utganger kan du kjøpe en sånn scart veksler som du kobler i den ene porten, dette gir deg 2-3 porter ekstra.

Skal du ha lyd fra tv'n, men ikke har lydutganger trenger du en slik pctv-scartadapter.jpg Koster 40-100,- :)

Du kobler den hvite og røde RCA kabelen inn i tv eller aux porten på annlegget (eller hvilken som helst porten untatt phono (hvis den har phono)) og den andre enden inni SCART-adapteret.

Husk å switche den spaken på SCART-overgangen over på out, hvis ikke får du ikke lyd.

post-198-1112017098_thumb.jpg

Endret av EvoZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...