LarsP Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 Fordi jeg ikke liker tanken på å bli assosiert med nordtrøndere. Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 Nordtrøndere har mange sterke sider Blandt annet har nord-trøndelag noe av norges beste skoleverk. Jeg ser ikke mange minuser ved et forrent trøndelag. Ser heller ikke mange plusser. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 De fleste fordommene vil miste litt kraft, og det er ikke bra. Dessuten markerer grensa skillet mellom nord- og sør-Norge. Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 Eneste problemet jeg ser er at fler og fler vil flytte inn til trondheim. Om noen synes det er no problem da. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 Jeg kunne tenkt meg et større Trondheim. 250-300 000 hadde definitivt gjort seg. Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 Trondheim er en fin by til å være så stor. Hadde sikkert gjort seg godt for bystyre å fått glefse i seg mere skatt. Det er jo my økonomiske vinninger ved å lage en region av trøndelags fylkene Nord- og Sørtrøndere har veldig godt sammarbeid på mange omeråder. Selv tipper jeg at jeg ender opp i trondheim. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 Hva synes dere om at Nord- og Sørtrøndelag kanskje blir en region ?6632553[/snapback] Jeg synes det er en god idé. Det gir mindre byråkrati å ha alt samlet på ett sted i steden for å ha duplikate etater i hver del av trøndelag. Men jeg skjønner at nord-trønderene frykter at Trondheimspolitikerene vil ha skylapper og bruke sammenslåingen som verkøy for å suge penger fra nord-trøndelag til sør-trøndelag. Det er er jo en fare som politikerene og folk bør være oppmerksom på og prøve å unngå. Dessuten markerer grensa skillet mellom nord- og sør-Norge.6632701[/snapback] Er det ikke grensa mellom nord-trøndelag og nordland om markerer grensa til nordnorge? Se bildeteksten her og disse bildene: Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 Hva synes dere om at Nord- og Sørtrøndelag kanskje blir en region ?6632553[/snapback] Jeg synes det er en god idé. Det gir mindre byråkrati å ha alt samlet på ett sted i steden for å ha duplikate etater i hver del av trøndelag. Men jeg skjønner at nord-trønderene frykter at Trondheimspolitikerene vil ha skylapper og bruke sammenslåingen som verkøy for å suge penger fra nord-trøndelag til sør-trøndelag. Det er er jo en fare som politikerene og folk bør være oppmerksom på og prøve å unngå. 6632748[/snapback] Det er nemlig det her da. At trondheim skal ha alle rettigheter av offentlige etater bare pga. størrelsen. For eksempel fylkeshuset i Nord-Trøndelag vi bli flyttet til trondheim, mange vil miste jobben sin. Jeg flytter sikkert etter da. Mange andre offentlige etater som sikkert vil flytte. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 Men hvorfor ha f.eks 100 ansatte i en etat i sørtrøndelag og 50 i nordtrøndelag når man kunne slått disse sammen og fått samme jobben utført av ca 125 personer? Dvs. utnytte synergieffektene av at topper og bunner i aktiviteten i de to etatene slåes sammen og gir statistisk en jevnere arbeidsmengde og mindre behov for støttepersonell som vaktmester, renholder, it-avdeling osv per ansatt. I eksemplet mitt vil man få samme jobb utført av av 25 færre personer og dermed spare inn 25 årsverk eller rundt 12,5 millioner kroner hvert eneste år. Offentlige penger som kan gå til prosjekter i både nord og sør-trøndelag. Altså at befolkningen får mer igjen fra det offentlige for skattepengene sine etter en sammenslåing. At noen mister jobben er trist for dem personlig, dersom det ikke er snakk om naturlig avgang, men så synes jeg også det er galt at befolkningen skal holde på stillingene deres av ren veldedighet siden man klarer seg like fint uten dem. (ref. eksemplet mitt over her) Ellers vil jeg si meg enig i at det er uheldig med ren sentralisering så det er en fordel om f.eks 2 små etater i nordtrøndelag flyttes til sørtrøndelag så bør også en etat fra sørtrøndelag flyttes nordover for å unngå en ensidig strøm av arbeidsplasser fra nord til sør. Man bør selvfølgelig velge hvilke etater som bør være hvor med omhu for å utnytte de lokale fordelene best mulig. Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 Riktig det Simen. Men igjen, skal man sparke 25 Nord-Trøndere og flytte over 25 til trondheim ? Eller skal man sparke 13 Nord-trøndere og 12 Sør-Trøndere. Skal de yngste beholde jobben, eller de gamleste. Dette er snakk om mange ledd, noe som vil kreve mye planlegging. Det er ingen lett avgjørelse. Men jeg tror en region hadde godt for begge fylkene på hver sin måte. Så klart en penge sparing ett av de store temaene i dette, selv om politikerne ikke lyser ut det så høyt. Som vanlig. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 Hvem som skal sies opp eller ikke skal erstattes ved naturlig avgang er selvfølgelig et dillemma som ledelsen i etatene må finne ut av, men at det bør gjøres er etter min mening ganske klart. Veldedighetsansettelser er en uting som er mer til skade enn til hjelp. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 Simen1: Det er en stor misforståelse at grensa er mellom Nordland og Nord-Trøndelag. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 Omvisning på et fett dataanlegg i Trondheim for den som har lyst: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...6654349&st=3240 Lenke til kommentar
flameDuck Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Det at dere trøndere anser dere som et eget folkeslag er så ufattelig provoserende. Greit å være stolt av hvor dere kommer fra, men *så* jævla unike er dere bare ikke. Har bodd i trheim en god stund nå. Og her er folk AKKURAT som i resten av Norge. Bare dere har en styggere dialekt :/ Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Det at dere trøndere anser dere som et eget folkeslag er så ufattelig provoserende.Greit å være stolt av hvor dere kommer fra, men *så* jævla unike er dere bare ikke. Har bodd i trheim en god stund nå. Og her er folk AKKURAT som i resten av Norge. Bare dere har en styggere dialekt :/ 7173832[/snapback] Jeg er bedre enn deg. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Det at dere trøndere anser dere som et eget folkeslag er så ufattelig provoserende.Greit å være stolt av hvor dere kommer fra, men *så* jævla unike er dere bare ikke. Har bodd i trheim en god stund nå. Og her er folk AKKURAT som i resten av Norge. Bare dere har en styggere dialekt :/ 7173832[/snapback] Haha Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Det at dere trøndere anser dere som et eget folkeslag er så ufattelig provoserende.Greit å være stolt av hvor dere kommer fra, men *så* jævla unike er dere bare ikke. Har bodd i trheim en god stund nå. Og her er folk AKKURAT som i resten av Norge. Bare dere har en styggere dialekt :/ 7173832[/snapback] Vi har en bergenser på avveie Lenke til kommentar
jenlun Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 trønder her!! kjæm fra øya hitra!! ti poæng t deinnj som veit hæn deinn legg;) Lenke til kommentar
.tomf Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Her på forumet snakker vi enten bokmål eller nynorsk. Jeg vet hvor Hitra er forresten. Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Her på forumet snakker vi enten bokmål eller nynorsk. Jeg vet hvor Hitra er forresten. 7798676[/snapback] Kan ikke helt skjønne hvorfor vi ikke skulle få skrive trøndersk i en tråd for trøndere i en så seriøs plass som OT-Baren Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå