Gå til innhold

den lille tråden for trøndere!

Anbefalte innlegg

Byåsen - Trondheim

Selv om jeg er fra oslo

Snakker ikke sånn: -a er apokopert i overvektsinfinitiv- og -a er beholdt, evt. utjamnet i jamvektsinfinitiv

men -a blir redusert til -e i overvektsinfinitiv-a blir beholdt i jamvektsinfinitiv

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
trøndere har teit bart og snakker grenseløst irriterende å høre på pga. den stygge dialekta si.

dette er selvfølgelig bare min personlige mening og er ikke ment for å støte noen av dere på forumet :innocent:

Altså, det blir vanskelig å dømme _trøndere_ pga dialekten de prater. Tør påstå at trøndersk er den dialekten du finner flest variasjoner av. Noen varianter av trøndersk som er utrolig forskjellig:

- Trondheim > Øvre Singsaker (pen dialekt. Jeg > Æ)

- Trondheim > Trondheim Sør (drar ofte på ordene, overdreven bruk av ordet "kis" :p)

- Orkdal > Skikkelig urtypisk trøndersk. Herlig å høre på.

- Selbu > Ord som "stuggu" (stue), "pojnni" (under) og "dråkj" (jente) gjør denne til en spennende sak.

- Røros > Trøndersk som er tydelig inspirert av vårt nabofylke i sør. "Æ" er byttet ut med "Je" og lignende. :)

- Verdal - Pussig tonefall og bruk av ordet "nu" istedet for "no/nå"

Og nei, jeg er ingen språkekspert. ;P

Lenke til kommentar
Byåsen - Trondheim

Selv om jeg er fra oslo

Snakker ikke sånn:  -a er apokopert i overvektsinfinitiv- og -a er beholdt, evt. utjamnet i jamvektsinfinitiv

men -a blir redusert til -e i  overvektsinfinitiv-a blir beholdt i jamvektsinfinitiv

Jasså.. Hvor trener du?

Flex Gym

Lenke til kommentar
- Verdal - Pussig tonefall og bruk av ordet "nu" istedet for "no/nå"

På Verdal snakker de den breieste trønderdialekten man kommer over.

Har -> Hi

Tre, 3 - Tri

Her -> He-en

Der - De-en

Osv. Helt forferdelig i mine ører. Her på Levanger snakker nok de fleste litt "penere" enn hva man gjør andre steder i Nord-Trøndelag.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
- Røros > Trøndersk som er tydelig inspirert av vårt nabofylke i sør. "Æ" er byttet ut med "Je" og lignende. :)

Og så må vi jo ikke glemme at s blir til sj foran konsonanter (eks. oppvasjk). Dette er visstnok en språklig variant som er i ferd med å dø ut med den yngre generasjon, men den eksisterer fremdeles.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...