War Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Byåsen - Trondheim Selv om jeg er fra oslo Snakker ikke sånn: -a er apokopert i overvektsinfinitiv- og -a er beholdt, evt. utjamnet i jamvektsinfinitiv men -a blir redusert til -e i overvektsinfinitiv-a blir beholdt i jamvektsinfinitiv Lenke til kommentar
Loeve Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Romolslia, Trondheim. Ekte trønder og stolt av det :] Jasså, kanskje jeg kjenner deg.. Navn? Jeg vet du kjenner meg. Lasse fra klassen over deg :] Lenke til kommentar
christer-R Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Romolslia, Trondheim. Ekte trønder og stolt av det :] Jasså, kanskje jeg kjenner deg.. Navn? Jeg vet du kjenner meg. Lasse fra klassen over deg :] Aha! Lenke til kommentar
christer-R Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Byåsen - Trondheim Selv om jeg er fra oslo Snakker ikke sånn: -a er apokopert i overvektsinfinitiv- og -a er beholdt, evt. utjamnet i jamvektsinfinitiv men -a blir redusert til -e i overvektsinfinitiv-a blir beholdt i jamvektsinfinitiv Jasså.. Hvor trener du? Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 trøndere har teit bart og snakker grenseløst irriterende å høre på pga. den stygge dialekta si. dette er selvfølgelig bare min personlige mening og er ikke ment for å støte noen av dere på forumet Altså, det blir vanskelig å dømme _trøndere_ pga dialekten de prater. Tør påstå at trøndersk er den dialekten du finner flest variasjoner av. Noen varianter av trøndersk som er utrolig forskjellig: - Trondheim > Øvre Singsaker (pen dialekt. Jeg > Æ) - Trondheim > Trondheim Sør (drar ofte på ordene, overdreven bruk av ordet "kis" ) - Orkdal > Skikkelig urtypisk trøndersk. Herlig å høre på. - Selbu > Ord som "stuggu" (stue), "pojnni" (under) og "dråkj" (jente) gjør denne til en spennende sak. - Røros > Trøndersk som er tydelig inspirert av vårt nabofylke i sør. "Æ" er byttet ut med "Je" og lignende. - Verdal - Pussig tonefall og bruk av ordet "nu" istedet for "no/nå" Og nei, jeg er ingen språkekspert. ;P Lenke til kommentar
Zemeckis Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 - Røros > Trøndersk som er tydelig inspirert av vårt nabofylke i sør. "Æ" er byttet ut med "Je" og lignende. Jepp, du har nok rett i det. Har familie som bor i Singsås. Der sier de Je istede for Æ b.l.a Lenke til kommentar
War Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Byåsen - Trondheim Selv om jeg er fra oslo Snakker ikke sånn: -a er apokopert i overvektsinfinitiv- og -a er beholdt, evt. utjamnet i jamvektsinfinitiv men -a blir redusert til -e i overvektsinfinitiv-a blir beholdt i jamvektsinfinitiv Jasså.. Hvor trener du? Flex Gym Lenke til kommentar
Erren Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Tjohei, her kommer et innlegg fra en oslo-trønder Bor på Holmlia i Oslos østkant, og jeg er fullblods trønder og stolt av det Snakker ikke trøndsk til vanlig, men jeg kan Artig at trøndere samler seg her Lenke til kommentar
JR Ewing Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 - Verdal - Pussig tonefall og bruk av ordet "nu" istedet for "no/nå" På Verdal snakker de den breieste trønderdialekten man kommer over. Har -> Hi Tre, 3 - Tri Her -> He-en Der - De-en Osv. Helt forferdelig i mine ører. Her på Levanger snakker nok de fleste litt "penere" enn hva man gjør andre steder i Nord-Trøndelag. Lenke til kommentar
Welve88 Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 Nord-Trøndelag-> Stjørdal-> Elvran For ein genial trå Lenke til kommentar
play`ern Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 E i fra Kolvr`e.....Nor Trøndelag.....E no trønderan som har det likast dialækta i heile Norge......Eni???? Lenke til kommentar
havfal Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 Man har jo Uffa da. Huff ja, vet av noen derfra, tvilsomme folk... Lenke til kommentar
GeO Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 - Røros > Trøndersk som er tydelig inspirert av vårt nabofylke i sør. "Æ" er byttet ut med "Je" og lignende. Og så må vi jo ikke glemme at s blir til sj foran konsonanter (eks. oppvasjk). Dette er visstnok en språklig variant som er i ferd med å dø ut med den yngre generasjon, men den eksisterer fremdeles. Lenke til kommentar
-mAdz- Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 Man har jo Uffa da. Huff ja, vet av noen derfra, tvilsomme folk... Og tvilsomme vil si? Lenke til kommentar
-mAdz- Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 (endret) Nord-Trøndelag > Innjerøya!(Inderøy) Arti d henne jah.. Endret 30. juni 2005 av -mAdz- Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 Kolw`re (Kolvereid) bor eg i. Det e no NORGES minste by da så deinj e no bæst. Lenke til kommentar
DJ_Dark Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 Hahahaha!! Verdal's dialekta er kewl!! Selv om jeg ofte ikke forstår dritten av den.. Har folk i familien som bor der Lenke til kommentar
Clutch Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 Bor fæm meter ifra en diger stygg betongkloss med en nokså så brokat historie. Æ sjer EC Dahls ifra stuavinduet Mvh Lenke til kommentar
Veitafan Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 E i fra Kolvr`e.....Nor Trøndelag.....E no trønderan som har det likast dialækta i heile Norge......Eni???? ja. Rørvik > Kolvre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå