frozen_cpu Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 Skal arrangere et større LAN (rundt 50 PCer) og lurer å hva som er den enkleste måten å dele internett/gi ut IP adresser på. Vil det funke med kun en ruter eller vil det lønne seg med en dedikert server med f.eks clarkconnect? Er ikke spesielt god når det gjelder Linux, så ville vært fint om dere kunne linke til en side der jeg kan finne en guide til dette hvis dere mener Linux er den beste løsningen Lenke til kommentar
kunchun Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 Jeg har vært på en del LAN hvor vi har tatt i bruk internett. Vi har bare brukt routeren der. Pluss en switch da seff. Men det kan jo vær greit å sette opp en proxy server hvis du vet hvordan man gjør det? Lenke til kommentar
frozen_cpu Skrevet 24. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2005 (endret) vet ikke hvordan man setter opp en proxy server. Er litt grønn på sånne ting Men hvor mange PCer har det vært på de LANene du snakker om, skranXz? Endret 25. mars 2005 av frozen_cpu Lenke til kommentar
ATG Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 Hei, Du trenger en router. Hva som sier hvilken type ruter du skal ha, er bla. avhengig av antall clienter og hvor stor internett linje som skal deles. Opptil ca 30Mbit og ca 50 klienter holder Linksys WRT54G. Denne koster ca. 650kr på MPX. Hvis du skal over dette antallet, vil nok det beste være å kjøpe en dyrere\bedre router. Hvis du har kompetanse innenforbi Linux vil det bli billigere forutsatt du har en maskin som kan brukes, og du vil oppnå det samme resultatet. mvh, ATG Lenke til kommentar
kunchun Skrevet 25. mars 2005 Del Skrevet 25. mars 2005 (endret) Skal funke fett det som ATG sier. Sist LAN jeg var borti PROXY-server på var SmestadLAN med ca 110-120 pcer.. De slet for å få satt den opp men den hjalp oxo Ellers så har jeg vært med på proxy-server i LAN ca på 50-pc`ers stadiet! tvi tvi edit: Detteer er en av de mest brukte PROXYENE. Endret 25. mars 2005 av SkranXz Lenke til kommentar
frozen_cpu Skrevet 25. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2005 Tviler på at det blir noe særlig mer enn 50 klienter, så det skal nok gå bra.. Men blir nok bare 5mbit linje. Lenke til kommentar
kunchun Skrevet 25. mars 2005 Del Skrevet 25. mars 2005 Burde holde i massevis, internett er ikke det viktigste på ett LAN. Men ett nettverk derimot, få til det er det viktigste Internett blir sikkert bare brukt til MSN lell, det er da bortkasta. ! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå