Gå til innhold

Ekspanderende meny? Hvordan burde man lage en?


Anbefalte innlegg

Har tenkt å ha en ekspanderende (heter det det?), slik som dere kan se her og her .

 

Er det noen spesiell måte en bør lage en slik meny, med tanke på validering og bruk av sematisk korrekt kode, og hvordan mener dere en bør lage/unngå å lage en slik meny?

 

Noen som har anbefalinger på tutorials til slike menyer og har dere noen meninger om hvorvidt en bør bruke en slik meny med tanke på brukervennlighet, design og eller av en spesiel positiv/negativ årsak?

 

Tneker å holde meg til css og xhtml strict eller 1.1. Bør en styre unna javascript ol. og lage en slik meny med xhtml og css? Går det?

Endret av x-ray-cat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ved hjelp av :focus er det mulig å oppnå det du ønsker, men denne pseudo-klassen støttes dessverre ikke av IE.

 

http://www.onlinetools.org/tools/puredom/ har optimal HTML, og er sannsynligvis en av de beste menyene som også støttes av IE.  Men merk at dette scriptet forutsetter javascript.

Okey. Takk for svar. Hva med de jeg linket til? Ser de lovende ut? Og kan jeg unngå javascript med noen av dem? Mener jeg iallefall kunne det med den ene...

 

Ah, så ikke med en gang at det var den linken jeg linket til først :blush:

 

Dette er også en side som forklarer det, krever denne javascript mon tro?

Endret av x-ray-cat
Lenke til kommentar

 

Ja, den menyen forutsetter bruk av javascript. Det er bare å ta en titt i kildekoden til den akutelle siden, og se etter om menyen benytter seg av javascript.

Ja, så at siden begynte med javascript. Men er javascript så galt egentlig? Hvordan vil en meny se ut for dem som ha javascript avskrudd? Vil den ikke funke for dem eller?

 

Dagbladet og nrk.no har sånn en meny, men forundrer meg ikke over at de er laget med tabeller.. jeg for teste med å slå av javascript :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...