Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Får ikke hentet delte filer

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt om dette passer inn her... menmen...

Jeg og broren min sitter i nettverk. Han kan ta delte filer fra meg, men jeg kan ikke ta fra han, det gjelder egentlig alle som prøver å ta noe fra han... Vi finner ikke ut hva som er galt... Noen forslag??

Han kjører Win XP home sp2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer du inn på pcen ved å skrive \\bror(der bror er navnet til din brors pc.), evt. bruke \\ipadresse? Eller får du feilmelding som er noe i nærheten av har ikke brukertilgang til resurssen?

Hvis dette er problemet må din bror aktivere gjeste kontoen og gi den passord, fesk. gjest. Gjeste kontoen kan aktiveres fra Kontrollpanel -> Administrative verktøy -> datamaksinbehandlig - lokale grupper og brukere. Står ett fint rødt kryss ved gjestekontoen hvis den ikke er aktiv. Høyreklikk på kontoen og gå på egenskaper. der huker en AV: konto er deaktivert.

edit: Passord kan settes ved å høyretrykke på gjestekontoen og velge sett passord.

Her hjemme hadde jeg problemer når jeg ikke satt passord, pga at vi har en pc som har norsk windows xp, mens resterende har engelsk

Endret av zeltex
Lenke til kommentar
dere sitter i samme arbeidsgruppe og alt er ellers fryd og gammen?

IPX/SPX er lagt til og? (protokoll)

Hva skal du med IPX/SPX?! Skal du sette opp Novell nettverk? Ingen grunn til at du skal måtte installere IPX/SPX for å ha ett hjemmenettverk. Største sansynligheten er at du ikke har satt på simple file sharing...

Lenke til kommentar
Kommer du inn på pcen ved å skrive \\bror(der bror er navnet til din brors pc.), evt. bruke \\ipadresse? Eller får du feilmelding som er noe i nærheten av har ikke brukertilgang til resurssen?

Hvis dette er problemet må din bror aktivere gjeste kontoen og gi den passord, fesk. gjest. Gjeste kontoen kan aktiveres fra Kontrollpanel -> Administrative verktøy -> datamaksinbehandlig - lokale grupper og brukere. Står ett fint rødt kryss ved gjestekontoen hvis den ikke er aktiv. Høyreklikk på kontoen og gå på egenskaper. der huker en AV: konto er deaktivert.

edit: Passord kan settes ved å høyretrykke på gjestekontoen og velge sett passord.

Her hjemme hadde jeg problemer når jeg ikke satt passord, pga at vi har en pc som har norsk windows xp, mens resterende har engelsk

Ok ;) skal prøve det, men jeg finner ikke lokale grupper og brukere inne på datamaskinbehandling...

Lenke til kommentar

zeltex skrev:

Skal strengt tatt ikke være nødvendig å aktivere gjestekontoen for å dele mellom to windowsmaskiner. Selv har jeg ikke det, og det eneste jeg trenger å gjøre er å dele det jeg skal dele på "delte dokumenter".

applet skrev:

Hva skal du med IPX/SPX?! Skal du sette opp Novell nettverk? Ingen grunn til at du skal måtte installere IPX/SPX for å ha ett hjemmenettverk. Største sansynligheten er at du ikke har satt på simple file sharing...

Er forsåvidt enig med deg i det du sier. Men man pleier å anbefale å bruke IPX/SPX for nettverk. Skal visst være noen ytelsesfordeler. Men uansett, TCP/IP burde klare å kunne gjøre jobben den òg.

Til trådstarter:

- Begge må krysse av for "del denne mappen på nettverket" på egenskaper til delte dokumenter.

- Det vil gjøre alt veldig mye lettere hvis dere begge er i samme arbeidsgruppe.

Dere kan prøve å dele en helt tilfeldig mappe på hardiskene deres. F.eks: lage en mappe "c:\sharemappe". Kryss av for at denne mappen skal deles og at brukere kan endre filene mine.

Meneh, hva slags tilkobling har dere til hverandre? crossover?

Lenke til kommentar

Det er en krysset tp.

Jeg får ikke tilgang til dataen hans når jeg skriver \\og datamaskin navn.

Får samme melding når jeg prøver å gå inn på hans data på mine nettverkssteder.

Dette får jeg opp;

\\Jackazzm er ikke tilgjengelig. Du har kanskje ikke tillatelse til å bruke denne nettverksressursen. kontakt administratoren av serveren for å finne ut om du har tilgangstilatelser.

Ingen tilgang.

Lenke til kommentar

prøv følgende:

først får du brodern til å dele den disken som du skal hente filer av.

gå inn i "ledetext" den ligger i tilbehør på xp.

derifra skriver du

"net use k: \\ip'en.til.bodder'n\disken.til.broddern.

-Du kan erstatte k'en med en hvilken som helst annen bokstav.

eskempel: net use k: \\203.195.136.156\CDISK

så kommer det en splitter ny disk i my computer (min datamaskin)

Dette er det samme som windows gjør når du går gjennom nettverkssteder.. Mitt råd er Linux, (du kan ha windows samtidig)

:thumbup:

-gratis og fryktelig effektivt

ps!! Ip'en som er brukt ovenfor er et EKSEMPEL, ikke prøv å del disker med den ip'en

lgmazp

Lenke til kommentar

Er forsåvidt enig med deg i det du sier. Men man pleier å anbefale å bruke IPX/SPX for nettverk. Skal visst være noen ytelsesfordeler.

Nei, og nei.

On topic: Er du sikker på at dere begge har aktivert simple file sharing? Jeg opplevde nemlig et lignende problem på min maskin hvor alle som skulle hente noe fra min maskin var nødt til å ha brukernavn og passord på den maskinen, dette var grunnet at jeg ikke hadde aktivert simple file sharing. Dersom dere ikke greier å aktivere simple file sharing, hva med å opprette en bruker på begge maskinene med samme brukernavn og passord? Dermed er det bare å spesifisere brukernavn på måten servernavn\brukernavn og skrive inn passord og dere burde være inne. Husker også at med eldre versjoner av windows (2000/98) var autologginn en hyppig feilkilde..

Endret av applet
Lenke til kommentar

samme problemet er det med broren min og. vi kan se han, å vi klarer å komme inn på selve maskina, men klarer ikke å komme oss inn på partisjonene hans. jeg skjønner ikke helt hva som er galt. ingen av de andre i nettverket har dette problemet. både mine partisjoner og de andre sine partisjoner fungerer fint og blir delt og de andre kan se mine delte filer. Broren min kjører Windows XP Pro Nor, selv kjører jeg mest Windows 2000 Pro Eng, når jeg deler filer, men det hender at jeg også bruker XP Pro Eng på samme maskin. resten av de andre pc`ene i huset kjører Windows XP Home og Pro Norsk. ingen problemer bortsett fra det med broren min sin pc.

alle i huset kjører NIS (Norton Internet Security) jeg kjører 2005 i både XP og Win2k og de andre kjører NIS 2004 på sine maskiner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...