Gå til innhold

Treo 650 hvilken program?

hans55

Anbefalte innlegg

Eg har akurat gått til innkjøp av en treo 650 :D . og trenger litt hjelp.... dette er min første palm så eg er ganske grønn når det gjelder program vare ...

Hvor finner eg gratis programmer til den?

Hva er " må ha" programmene?

Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor finner eg gratis programmer til den?

Hva er " må ha" programmene?

Gratulere med Treo'n!

Spr.1

Steder som download.com og tucows.com kan muligens tilby litt. Videre bør du søke på google eller tilsvarende. Ta også en tur innom www.palm.com. Her finnes for det meste kun "kjøpeprogrammer".

Spr.2

Realplayer, Adobe Reader, Kalender+kontakter+oppgave, mail m.v.

Selv bruker jeg følgende på min Tungsten E:

Adobe Reader= kjekt å ha

Best deal/Best price=simpelt men greit program for prissammenlikning

Kalkulator=alltid kjekt å ha en fancy kalkulator

Documents=leser/skriver Excel og Word-filer (mye brukt)

Expense=Privat regnskap

SplashID=oppbevaring av passord (mye brukt) -dette er kjøpt

Fancy:

SDS Time=til den som trenger kontroll over tidsforbruk på ulike prosjekt

ShapeCalcz=for dem som ønsker areal og volumberegning

Remote=Fjernkontroll til TV

Ellers:

Du bør ha et solid program som håndterer kontakter, kalender m.v. Arbeidet tidligere i en byggevarebutikk. Her har man svært mange leverandører og varer å holde kontroll på, videre kommer bestillinger fortløpende mens man står ute i butikken. Da er en håndholdt tingen. Selv ordnet jeg det slik at jeg satte opp stikkord, f.eks ordet dørhengsle. Ved å søke på ordet fikk jeg da opp leverandørens navn, selgers navn, epostadresse, telefonnummer, merknader etc etc etc. Ved å kombinere dette med en elektronisk notatblokk/kalender eller lignende, vil man kunne kombinere dette også med bestillingsdato, foreventet leveringstid samt kundens telefonnummer. Når så varen kom inn ringte vi kunden. Flott service, ikke sant?:p

Ja, det tar tid å taste alt inn (bruk gjerne excel og pc først). Men når jobben er gjort funker dette supert. Du vil oppleve en økning av kvaliteten på utøvelse av service samt enn mer hyggelig hverdag både for deg og kunden. :thumbup:

Til mer privatbruk, bruker jeg oftest kalenderen, fjernkontrollen (Remote) samt "Documents". sistnevnte benytter jeg til f.eks. i jobbintervju. Her står ting jeg vil spørre om under intervjuet eller lignende. Og det fine er at dette er skrevet i Word.

Dermed kan du f.eks. benytte klipp/lim funksjonen ute på internett (nettsiden til den bedriften du er på intervju hos), lime det inn i Word, for så å overføre dette til Documents på din håndholdte.

Endret av TBSkippy
Lenke til kommentar

takk for flott svar!!!

det er noen program med treoen.

det er en epost leser

kalender

realplayer

som ser ut til å være brukende .:)

er det mulig å laste inn programmene på minnekortet og så flytte det inn på treoen? har prøvd dette men fikk det ikke til......

Lenke til kommentar
er det mulig å laste inn programmene på minnekortet og så flytte det inn på treoen? har prøvd dette men fikk det ikke til......

Dette har jeg ikke prøvd selv. Rent teknisk burde det kunne gå. Videre vil denne muligheten være forskjellig fra maskin til maskin og program til prgram. Har selv SD-stasjon på min bærbare pc. Muligheten er så avgjort til stede.

Selv benytter jeg programmet "Quick Install" til å instalere programvare. Da må programmet enn ønsker å benytte først være pakket opp på din PC. Så åpner man f.eks. Quick Install og overfører filen over fra PC til Treo'n via kabel, blåtann eller lignende. I mitt tilfelle starter også "HotSync" automatisk.

Et annet program er "Document to go" - overfører kun word og excel til "Documents".

Programmet Palm Desktop fungerer som et "alt overskytende program", hvor du f.eks. kan starte opp overnevnte. Palm Desktop kan synkroniseres med Outlook.

Siden overnevnte kan variere noe fra palm til treo, vil jeg anbefale at du leser readme-filen eller tilsvarende som følger med programmet eller står beskrevet på det stedet hvor du laster ned filen. I de fleste tilfeller står opp skriften her, på hvordan du skal få overført programmet til din Treo.

Et sidesteg:

Har selv et SD-kort på 250Mb. Det interne minnet på palmen blir fort oppbrukt av programmer. Derfor kommer kortet godt med.

Hotsync

Som i navnet, programmet syncroniserer filer/program mellom pc og pda.

Programmet vil du særlig får brukt for hvis du f.eks. abonnerer på Aftenposten via AvantGo. I ditt tilfelle kan dette være litt annerledes da du kan surfe på internett via Treo'n - noe ikke jeg kan.

Endret av TBSkippy
Lenke til kommentar

Gratulerer med ny Treo ja :)

Men du som har 1 GB på SD-kortet ditt, gjør det at telefonen går saktere siden kortet rommer såpass mye? Vet at dette har vært problemer med eldre symbian-telefoner. Har bestilt meg Treo 650 selv, og skal snart kjøpe minnekort til den, men er litt usikker på om jeg skal velge 1 GB eller 512 MB. Ellers har sourceforge.net ganske masse forskjellige PalmOS-programmer som er gratis og nyttige :)

mvh

pete

Lenke til kommentar

Har ikke merket att den er noe tregere.... den er utrolig rask :)

Nen det hardukket opp et annet problem....... et ganske finurlig ett ......

Treoens re startes værgang noen ringer til den fra en mobil tlf........ merkelige ting..... når noen ringer fra en vanlig fast tlf er det ingen problemer......

Lenke til kommentar

Ok, da kjører jeg på med 1 GB. Er også veldig fornøyd, fått telefonen for et par dager siden :] Har ikke vært borti i det samme problemet, men jeg har fortsatt ikke satt i noe minnekort.

mvh

pete

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...