Nissen Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 Etter at jeg installerte den nye vannkjølinga mi, "Thermaltake Big Water Cooler", og skrudde på pcen for første gang hendte det ingen ting og det begynte etterhvert å lukte farlig svidd i tillegg til at pc-speakeren lakte noen merkelige lyder. Jeg skrudde ut igjen hele vannkjølinga og la merke til at det var et slags svi-merke på prosessoren og under CPU-blokka. Hva kan dette ha kommet av? Jeg er helt sikker på at jeg monterte CPU-blokka korrekt på CPU'en, skulle heller ikke tro at det var mulig å kortslutte prosessoren med denne. Jeg prøvte etterhvert med enda en CPU for å sjekke hvordan dette gikk, og dette endte på akkurat samme måte; pcen lukta svidd, og det kom et svi-merke på prosessoren. Kan det være noe galt med hovedkortet? Jeg kom etterhvert på at jeg hadde kopla pumpa (til vannkjølinga) til hovedkortet, noe som jeg kanskje ikke burde gjort, siden denne sansynligvis trekker for mye strøm i forhold til hva hovedkortet klarer å levere. Kan dette ha noen sammenheng? Før jeg festa vannblokken til prosessoren førte jeg og på et tynt lag med kjølepasta av typen Artic Silver 3. Er denne strømledende slik at det kan ha kommet kjølepasta mellom 2 punkter som dermed forårsaket en kortsluttning? Hovedkortet mitt: Asus A7V333 Prosessoren min: AMD Athlon XP 2000+ På forhånd takk for svar Mvh Nissen Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 Er nok ikke en kortslutning. Mest sannsynlig er det nok cpuen som er svidd. testet du hvor varm den ble på noen sensorer mens du hadde pcen på. Hvis ditt hk iallefall har en funksjon i bios som skruer av cpu med for høy temp anbefaler jeg at du skruer denne på slik at du ikke skader cpu. Så til mulige feil: 1. Feil montering 2. For mye/lite termisk pasta 3. Dårlig vannsirkulasjon kan være fordi pumpa får for lite strøm. Lenke til kommentar
Nissen Skrevet 24. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2005 Men dette skjedde på bare noen få sekunder etter at jeg hadde skrudd på datamaskinen. Er det mulig å svi prosessoren pga. mangel på kjøling, bare på noen få sekunder ? Mvh Nissen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå