Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ruter eller Aksesspunkt


Anbefalte innlegg

JEg har NExtgentel Bravo med Netopia 4542 som jeg må bruke ellers vil det ikke virke. Men jeg vil sette opp et trådløs nettverk men vet ikke om jeg burde bruke Aksesspunkt eller Ruter. Hvis jeg kjøper ruter må jeg vel koble den til Netopiaen dvs To rutere som er koblet til hverandre. Vil det virke? Noen andre Nextgentel/trådløs nettverk erfaringer??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Du trenger kun et aksesspunkt, dette 'videresender' signalet som er på ditt allerede eksisterende nettverk.

 

En trådløs router kan også brukes. På to måter, sette denne opp som 'enda en router'(kjøre nettverket inn på WAN inngangen). Eller slå av router funksjonen og bruke denne som et aksesspunkt(kjøre nettverket inn på LAN inngangen). Det siste alternativet her er det beste.

 

Hvis jeg var deg ville jeg kjøpt en Linksys WRT54G, og slått av router funksjonen. Har utrolig god erfaring med denne routeren, som kan benyttes til mye.

 

mvh, ATG

Lenke til kommentar

Hei,

 

Har selv opplevd kun posetive ting med alle de WRT54G routerene jeg har brukt.

 

Når deg gjelder nettverkskortene til Linksys, har jeg prøvd alle bortsett fra usb dongelen deres. Rekkevidden er veldig bra, og installasjonen går som en lek. Er også kjempefornøyd med disse :)

 

Linksys WUSB54G ville jeg kjøpt. Denne kan både brukes på laptoper og stasjonære.

 

Hastigheten min ligger på 54Mbps fra pcene til router, avstanden er ca 20-30 meter og et par vegger mellom. Den hastigheten du opplever i praksis vil ligge på 20-25Mbps.

 

mvh, Joakim Haukvik

Lenke til kommentar

takk, hadde tenkt på å kjøpe linkys før, men nå har jeg fått bekreftet d, nå veit jeg hva jeg skal kjøpe

 

 

 

ET SISTE SPØRSMÅL

 

Virker det 100% med Nextgentel NEtopia 4542

Endret av arsi
Lenke til kommentar

Hei,

 

Det skal virke uten problemer.

 

Det du må gjøre er og koble Linksys WRT54G til en maskin først. Slå av dhcp server, samt å taste inn en fast ip adresse du vil at WRT54 skal ha(fks 10.0.0.250).

 

Deretter er det bare å koble til Netopia routeren inn på en av LAN portene på Linksys WRT54G.

 

mvh, ATG

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei

 

Jeg har ADSL-modem fra netopia (3351) og har en Linksys WRT54G. Skulle gjerne fått gjort om den trådløse til et aksesspunkt fordi jeg ikke klarer å åpne porter gjennom to routere for å bruke dc++. Bak på min WRT54G står det "internet" på den ene porten og "1-4"(LAN sikkert) på de andre. Tilsvarer "internet" "WAN"? Må jeg ha en statisk ip fra WRT54G for å lage et aksesspunkt? Dette er innfløkt! En guide på å gjøre om WRT54G til aksesspunkt hadde vært knall! Eller åpne porter gjennom to routere!

 

Kan noen hjelpe?

 

mvh

-T

Lenke til kommentar

Se på et aksesspunkt som en form for switch som knytter kablet og trådløst nett sammen

 

Du vil aldri trenge mer enn èn ruter for standard hjemmenettløsninger

 

Merk at de fleste trådløse ruterne kan fungere som aksesspunkt og, så vurder hva annet du ønsker av funksjonalitet i din trådløse "ting"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...