Gå til innhold

Kontroll av paralellport med VB

Anbefalte innlegg

Off, nå har jeg ikke sett eller skrevi VB på flere år..

Er en ivrig casemodder og har et lite prosjekt med LEDer (lysdioder) som da skal blinke i forskjellige "mønstre". Og da kobler jeg disse LEDene på paralellporten!

Vil lage et program i VB som kan styre disse lysene..

Se velagt bilde om du spekulerer på hva jeg tenker på!

Vil ha f.eks. 5 forskjellige mønstre.. Det skal gå ut på at når du velger et lysmønster skal PCen gi ut strøm til de og de pin-ene i paralellporten i en viss rekkefølge med et visst tidsrelé! Også selvfølgelig en AV-knapp.

For å dimme ned hastigheten på vifta hadde det vært fint med + og - knapper som kan dimme ned hvor mye strøm det skal sendes ut av den pin'n som er anngitt i koden..

Som sagt er det utrolig lenge sia jeg har vært borti VB, så lag gjerne en "For dummies" forklaring! :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan ikke styre hvor mye strøm som skal komme ut av pinnene via software, da må du lage litt extern elektronikk. Det er litt forskjellig fra hovedkort til hovedkort, men de kan absolutt ikke gi ut mer enn 25mA. Derimot kan du få mindre strøm ut ved å koble til motstand, men dette er ikke noe man gjør via kode.

"Frekvenser" kan du styre via "Timer1" i vb koden. Jeg har akkuratt jobba med parallell porten, så jeg kan gi deg litt innfo, men dog ikke nå, da jeg jobber og må gjøre dette hjemmefra.

Du må ha (dersom du kjører win2k eller nyere) en spesiell driver fil innstalert for i det heletatt få tilgang til parallell porten via VB, har ikke lenken i hode, men tror du kan finne den ved å søke på DLPortIO eller no sånnt. Må be om å få komme tilbake til deg senere med andre ord.

Lenke til kommentar

OK! :) Skal se litt på det, å ta Google til hjelp..

Da gjør jeg det heller sånn at jeg har 5 forskjellige pin'er med motstander med forskjellig resitsans på 4 av dem, slik at jeg kan dempe hastigheten..

Som sagt, er veldig rusten i VB! Men er hyggelig om du kommer tilbake til meg med en forklaring på Norsk.. :p

Lenke til kommentar

Bra side med mye info

LED interface mot parallel port

... Du prater fremdeles om å henge vifter på parallel porten? Med mindre du har extern forsyning på viftene og bare skal bruke pinnene via transistor-koblinger, så -GÅR- ikke det.

Pinnene på en vanlig parallel port kan levere 0V eller 5V og MAX 25 mA (milliampere). Dette er laaaangt mindre en det som kreves av en vifte. Dersom du har tenkt å bruke extern elektronik som driver viftene og bare styre elektronikken fra paralell porten så blir det jo noe helt annet...

La meg høre hvordan det går!

Lenke til kommentar

Her er ett program som jeg fant på nettet, husker ikke helt hvor :( -Det er IKKE jeg som har skrevet programmet, men jeg la til en knapp (ganske stygt, bare klask dit liksom) får å sette bit5 for å få porten å fungere som inngang..), det er den eneste enndringen jeg gjorde tror jeg.

Det burde forklare hva og hvordan ganske bra.

Husk at du må innstalere drivere først (se Jan Axelson lenken i min forrige post.. der finns lenker til flere slike filer.)

CONTROL_PO14975711152002.zip

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...