Gå til innhold

Den store Sketchup tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Spartan: Stilig. Er alt laget i Sketchup?

Ja, egentlig en enkel tegnesak hvor jeg laget komponenter av alt og multipliserer bortover. Det er lyset og fargene som gir "effekten". Ideen til velvingen er tatt fra en busstasjon i Seatle og farger og lys fra kjelleren i nye Hauptbahnof i Berlin.

Når det gjelder dine tegninger så kan du prøve deeprenderpass + render og merge disse sammen i photoshop for å gi mer dybde. Jeg jukser også noen ganger med å legge inn spoter for mer dramatisk lyseffekt. I "real" life hadde kanskje veggmaterialene dine være gulvmaterialer, fått mer "skinnende" effekt og heller valgt matte veggfarger. I tillegg kan gi mer detaljer i alle overganger med dører o.l.

Endret av Spartan
Lenke til kommentar

Slik ser det ut hittil :)

post-121454-0-22315900-1299889289_thumb.jpgpost-121454-0-93542600-1299889291_thumb.jpg

post-121454-0-47372300-1299889296_thumb.jpgpost-121454-0-37691200-1299889301_thumb.jpg

post-121454-0-63425500-1299889304_thumb.jpgpost-121454-0-57555100-1299889309_thumb.jpg

post-121454-0-68043400-1299889311_thumb.jpgpost-121454-0-24986000-1299889314_thumb.jpg

Bygget har 2 etasjer, takhøyden er ca 4,8 meter på begge etasjene.

Bilde 1: Vaskene på badet. Speilet viser toalettbåsene.

Bilde 2: Utvendig sett forfra. Igjennom de store vinduene ser man inn på resepsjonen.

Bilde 3: Kontorlokaler med møterom i glass i bakgrunnen.

Bilde 4: Korridor med glassdør til resepsjonen.

Bilde 5: Ingangspartiet.

Bilde 6: Kontorlokalene.

Bilde 7: Resepsjonen om natten.

Bilde 8: Baksiden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

post-93100-0-62000000-1292582901_thumb.pngRendret i twilight

Stilig, men hva mener du med rendret i twilight? Ser jo nesten ekte ut jo. ^^ kan jo umulig brukt sketchup her?

Dette er egentlig en veldig kjapp tegning. Stolene er hentet fra nettet. Den rendringen er forøvrig bare kjørt noen minutter i Twilight og ville ha være mye bedre hvis jeg lar den gå i 24 timer. Her er Sketchupview:

post-93100-0-89123400-1300555792_thumb.png

Endret av Spartan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stilig, men hva mener du med rendret i twilight? Ser jo nesten ekte ut jo. ^^ kan jo umulig brukt sketchup her?

Dette er egentlig en veldig kjapp tegning. Stolene er hentet fra nettet. Den rendringen er forøvrig bare kjørt noen minutter i Twilight og ville ha være mye bedre hvis jeg lar den gå i 24 timer. Her er Sketchupview:

Takk for svar igjen, men hva er twilight? :p

Lenke til kommentar

Takk for svar igjen, men hva er twilight? :p

http://www.twilightrender.com/what-is-twilight

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei

Holder på med en skoleoppgave i mekanisk arbeid.

Jeg tenkte da å bruke Sketchup til å tegne skissene i, men sliter litt med å få til målestokken

Lengde skal være 120mm

Bredde skal være 85mm

Når jeg tar måletbandet og måler lengden er den 220mm, men resizer 120mm

Da blir bredden 46mm, resizer den til 85mm

Da hopper lengden tilbake til 220mm igjen....

Hadde hjulpet meg veldig, hvis noen vet hvorfor :)

post-128594-0-90023300-1300801563_thumb.png

Lenke til kommentar

Hei

Holder på med en skoleoppgave i mekanisk arbeid.

Jeg tenkte da å bruke Sketchup til å tegne skissene i, men sliter litt med å få til målestokken

Lengde skal være 120mm

Bredde skal være 85mm

Når jeg tar måletbandet og måler lengden er den 220mm, men resizer 120mm

Da blir bredden 46mm, resizer den til 85mm

Da hopper lengden tilbake til 220mm igjen....

Hadde hjulpet meg veldig, hvis noen vet hvorfor :)

Den skalerer hele modellen når du gjør det på denne måten. Bruk heller push/pull funksjonen.

Lenke til kommentar

Håper noen kan hjelpe meg litt her.

Jeg får ikke til å viser fargene når jeg maler en flate. Og når jeg tar inn modeller som andre har laget så har ikke disse heller farger. Noen som vet hva slags innstillinger jeg har rotet meg bort i?

Lenke til kommentar

du har antagligvis trykket på en av de knappene som er markert i rødt. Tror du kan trykke på den knappen som er markert i en rød boks.

sketchupfork.png

bildet er litt utydlig, så håper du klarer å se det. de knappene er somoftest på oppgavelinjen på toppen.

:)

Lenke til kommentar

du har antagligvis trykket på en av de knappene som er markert i rødt. Tror du kan trykke på den knappen som er markert i en rød boks.

sketchupfork.png

bildet er litt utydlig, så håper du klarer å se det. de knappene er somoftest på oppgavelinjen på toppen.

:)

Takk for svar, men det er dessverre ikke det som er tilfelle her. For jeg står på riktig knapp og får fortsatt ikke farger. Men fant noe informasjon om at det kunne være trøblete med grafikkortet i vista. Så nå prøver jeg å få sjekket om jeg har siste versjon.

Fikk fiksa det nå. Måtte bare oppdatere grafikkortet mitt :)

Endret av Cile
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Noen som kan anbefale en rendrer (gjerne for PowerPC) til Mac ? :-)

Nå har jeg fått Kerkythea på MacBooken min, men jeg har et lite problem. Sketchup kan ikke eksportere til noen av formatene Kerkythea støtter(kzx, xml, 3ds, obj og sia) :-S

Jeg kjører Sketchup 8 gratis versjonen. Må jeg ha sketchup pro for å eksportere til formatene nevnt ovenfor? :dontgetit:

Hva må jeg gjøre? :whistle:

Tok til slutt å åpnet det i Sketchup 7 Pro på en annen Mac, brukte Kerkythea og det fungerte utmerket.

Her er et lite bilde av et veldig raskt tegnet inngangsparti :new_woot: Kommer nok mange modeller fra meg etter at jeg fant ut dette :dribble:

930696.jpeg

Endret av Spritty
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...