Gå til innhold

Den store Sketchup tråden

Anbefalte innlegg

• 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg har laget en hylle jeg skal i en skyvedørsgarderobe.

Nå prøver jeg å lage en kapp-liste over denne hylla, så jeg vet hvor mange plater osv. jeg trenger å kjøpe.

Slik jeg gjør det nå, så lager jeg en kopi av side-platene, hyllene, topp-plate osv. og vinkler disse slik at de passer over en standard plate på 60cm x 250cm. Slik at jeg får se hvor mange hyller jeg får på 1 plate osv.

Problemet er når jeg endrer en hylle, feks bredde, må jeg kopiere alt på nytt over platene for å se hvor mange hyller jeg får ut av en plate.

Er beste løsningen på dette problemet å lage component av alt jeg må sage opp, slik at hvis jeg gjør endringer på sidene så endrer dettte seg over alt?

Eller finnes det bedre måter å lage en god kapp-liste og layout over hvilke deler en hylle inneholder?

Lenke til kommentar
Er det ikke bare å importere 2D graphics eller noe sånt? Husker jeg tegnet rommet mitt og plakatene på veggen var bare importerte bilder, enkelt og greit. Er det det du tenker på Gizmo?

Nei, tenker på sånn som Eirik_FS sa. Eg har sett litt på youtube og trur eg har forstått korleis eg skal gjere det.

Endret av Gizmo93
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Poster et sketchUp-bilde av et badehus to kompiser og jeg bygde på nesodden, i forbindelse med et firma vi drev som et skoleprosjekt på tømrerlinja. Denne tegningen er laget i ettertid av byggeprosessen, originalt brukte vi ArchiCad.

Legger kanskje ut tegninger av hovedhuset og annekset som hører til badehuset, om det er interssant.

Hadde vært fett å plassere ut modellen i Google Earth, har prøvd, men da vises den bare på min PC, ikke hos andre. Dere har sikkert snakket om dette i denne tråden, noen som vet sånn ca hvilken side det står om exportering av modeller?

post-127465-1225052424_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Har et lite problem nå. Jobber med et prosjekt og skal lage et kjøpesenter. Lagt ved bilde så det er lettere å forstå. Den kurvede delen av senteret skal ha glassvinduer på inn- og utsiden. Hvordan kan jeg gjøre dette på en enklest og best mulig måte? Sliter med oppmerkingen av vinduene på den kurvede overflaten. :ermm:

post-71079-1227299595_thumb.png

Lag en slik boks (lag den som en component) som går gjennom bygningen der du vil ha vinduer. Så trykker du intersect with model på den delen av bygningen som skal ha vinduer. Slett boks-componenten.

post-71079-1227299603_thumb.png

Så vis hidden edges, og bruk Offset-tool og follow me-tool hvis du skal ha rammer på vinduene.

EDIT: så nå hvor gammel posten var, men kan være til hjelp for andre.

Endret av RCP-88
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei dere 3D folk...

Jeg har en utfordring, men alt for lite kompetanse til å få på plass hva jeg ønsker på egenhånd...

Jeg er aktiv instruktør og trener i håndball, og i den anledning skriver jeg en del treningsopplegg som brukes både til det ene og det andre. Til nå har jeg laget alle mine illustrasjoner i illustrator, men ønsker å gi illustrasjonene en dimensjon til.

Er det noen som kunne hjulpet meg med å få på plass noen modeller av håndballbane og håndballspillere i forskjellige positurer?

For å gi en ide av bane, kan dere se på http://sketchup.google.com/3dwarehouse/det...amp;prevstart=0 - den er grei, men kanskje ikke i riktige farge (må være lette og blasse farger for å synes riktig ved utskrift)

Jeg har ikke funnet noen modeller av personer som ligner noe jeg er ute etter. Man kan sikkert bare modifisere eksisterende modeller, men slikt kan ikke jeg...

Dersom noen har lyst å hjelpe meg, hadde jeg satt stor pris på det. Jeg gir gjerne mer info om oppdraget dersom noen melder seg.

På forhånd takk...

Lenke til kommentar

Artig tråd.

Er nok på amatørstadiet enda, men har et par modeller jeg er veldig fornøyd med :)

Birgers bar: (har ikke laget bilen selv)

birgers%20bar%20finish.jpg

Brødrister:

brodrister.jpg

Hengelås:

hengelås.jpg

Nattby: (Alle teksturer fra TrackMania United)

by%20uten%20antialias2.png

Dagby:

Byen%20Dag.jpg

Raven Record LX 2.5 Turbo:

Roed%20bil.jpg

Gullkuler:

kuler.png

Resten av mine bilder og disse bildene i full størrelse finnes her.

Dette er kanskje juks, men bildene her er renderet i Kerkythea, et gratis raytracing-program for Sketchup, for å få dem litt mer realistiske :)

Har også en Lidl-butikk, en haug med biler, annen kunst, masse bygninger, et par byer, noen båter, inngangspartiet til Sacred Heart Hospital fra Scrubs og mer...

Lenke til kommentar

Det der ser jo kjempebra ut!

Selv bruker jeg bare Sketchup til å tegne forskjellige løsninger på hvordan jeg kan pusse opp leiligheten min når jeg får råd, har ikke brukt noe særlig med "fargelegging" og materialer ennå da det som er tilgjengelig i Sketchup er så dårlig utvalg.

Er det lett å bruke Kerythea for en som aldri har vært borti det her før?

Lenke til kommentar

Selv bruker jeg bare Sketchup til å tegne forskjellige løsninger på hvordan jeg kan pusse opp leiligheten min når jeg får råd, har ikke brukt noe særlig med "fargelegging" og materialer ennå da det som er tilgjengelig i Sketchup er så dårlig utvalg.

Må bare henge meg på den "Lage møbler og løsninger jeg vil ha når jeg har råd bølgen.

Har faktisk spurt litt rundt om tv-benken min. Men kommer kjapt på 12-20k

Lenke til kommentar

Takktakk :)

Kerkythea er enkelt å bruke etter litt trening. Det er et av de enkleste rendreprogrammene, og er ganske logisk oppbygd. Det fine er at man kan laste ned haugevis av realistiske materialer og omgivelser, som skyer, horisonter, vann, billakk, forsjellige materialer, treverk, you name it :)

Det er også passelig lett å lage egne materialer, men det krever jo gjerne litt prøving og feiling.

Uansett, for å få kerkythea til å virke i Sketchup trenger du Su2KT, en toolbar som lar deg eksportere hele prosjeketet til Kerkythea-format. Den eksporterer ikke bare modellen, men materialene, himmelen, skyleggingen og lysleggingen også. Du kan også sette inn lyspærer i sketchup som vil virke i kerkythea. Su2KT kan lastes ned her, og Kerkythea herfra. Både Su2KT og Kerkythea funker på Mac, Win og Linux.

Endret av kajac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...