Gå til innhold

Den store Sketchup tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som har erfaring i eksportering av 3d-modeller fra Sketchup? Ser at de innstillingene man kan sette er uhyre følsomme for hvordan modellen blir ved importering i andre programmer. F. eks forsøker jeg å eksportere til OBJ-format for å deretter importere i både Zbrush og BodyPaint 3d, men resultatet blir så som så. Fant ut etter mye knoting at alt hadde med UV-maps å gjøre. Det viser seg jo at Sketchup er ypperlig som "box model software", men når man skal bruke modellene i proffesjonelt bruk så blir saken ofte en annen. For det første så må UV-mappet legges opp ordentlig og det kan ikke være noen overlaps. Dette tar som oftest minst tre til fire ganger lenger tid enn det tok å lage selve modellen! :p

 

Men etter at dette er gjort så kan man få noen ypperlige resultater av modeller som f. eks kan brukes i spill osv. Er hovedsaklig derfor jeg driver og forsker litt på dette. Tenker å lage en ordentlig god tutorial etterhvert som omfatter hele prosessen fra å tegne modellen i Sketchup og til eksportering, legge opp UV-map og tegning av textures av modellen med tilhørende color maps, bump maps, parallax og diffuse maps blandt annet.

 

For å vise litt mer illustrativt, her er en veldig kjapp modell jeg tegnet i Sketchup utfra et bilde jeg fant på nettet:

 

windowmc8.jpg

 

Ser relativt grei ut egentlig. Så eksporterte jeg denne og importere i BodyPaint for å finne ut hvordan i huleste UV-mappet så ut, som da ble slik:

 

uvmapla6.png

 

Her hadde jeg fargelagt hvit farge på en bitteliten del av modellen. Da malte jeg direkte modellen. Som dere ser så havner fargen på mange forskjellige steder på UV-mappet. Noe som betyr at jeg må flytte hver "UV island" som det kalles, slik at hver del ligger på riktig sted i forhold til hverandre. Samtidig bør jeg knytte sammen disse punktene også slik at teksturen blir sømløs. Og samtidig ser kanskje enkelte at noen deler er identiske eller veldig lik? Da betyr det at jeg kan slå sammen disse UV-delene til å representere flere deler av 3d-modellen. Dette vil spare mye ressurser i ettertid i f. eks et spill siden hele teksturen blir loadet inn i VRAMen. Dette er da en utrolig tidkrevende oppgave.

 

For ordensskyld, et UV-map består av koordinater som forteller renderen hvordan den skal "wrappe" teksturen rundt 3d-modellen. Alà dette:

 

Cube_Representative_UV_Unwrapping.png

 

Her ser dere hvor syk utfordring enhver spillutvikler har. Noe som betyr at hver enkelt 3d-modeller er nødt til å planlegges på forhånd hvordan alt dette skal legges ut. F. eks kan en hel bygning deles opp i identiske deler. Noe som betyr at samme tekstur kan brukes om og om igjen for å spare minne.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

File - 3D Warehouse - Get Models...

 

..GENIALT! :) Masse fett å finne der ja! Driver og lager planer for rommet mitt nå. Mange av componentene er jo helt på bærtur i størrelse, men rommet mitt er ikke i riktig dimensjon uansett, så jeg må skalere alt uansett :p

 

Resultatet etter dagens arbeid:

sketchuprom.jpg

Forbanna Sketchup ville ikke la meg male de siste flatene på hylla :(

Endret av Eirik_FS
Lenke til kommentar
Hei, jeg er ikke så veldig dreven i Sketch up, så er det noen av dere som gidder å lage en flott fotball stadion.... Stadionet skal hete "Faya Memorial stadion"...laget heter Sameboe Slingblades og hovedsponsor er Wallie Card.... Vil at stadion skal se bra ut :)

 

Takk på forhånd :)

 

Hvis du går til denne siden http://sketchup.google.com/training/ så finner du mye om hvordan du selv kan lage det du ønsker. Evt gå inn i 3d warehouse i programmet og søk på "fotball stadium", så kan du laste ned en modell og gjøre de endringer du vil ha selv.

Lenke til kommentar
Hei, jeg er ikke så veldig dreven i Sketch up, så er det noen av dere som gidder å lage en flott fotball stadion.... Stadionet skal hete "Faya Memorial stadion"...laget heter Sameboe Slingblades og hovedsponsor er Wallie Card.... Vil at stadion skal se bra ut :)

 

Takk på forhånd :)

 

Hvis du går til denne siden http://sketchup.google.com/training/ så finner du mye om hvordan du selv kan lage det du ønsker. Evt gå inn i 3d warehouse i programmet og søk på "fotball stadium", så kan du laste ned en modell og gjøre de endringer du vil ha selv.

takker :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...