HogS 3d art simen 15 Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 (endret) Dette er en cv 90 som jeg tegnet en kveld. Den har blitt brukt i sverige og i Norge siden 1984 Endret 11. juli 2008 av HogS 3d art simen 15 Lenke til kommentar
Pus_1808 Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 (endret) Noen som vet hva hva jeg gjør galt når bildet blir delt i flere ruter slik som dette: ....bildet skal selvfølgelig være helt og dekke alt (eller dekke så mye som mulig) inni rammen:) PROBLEM LØST Endret 12. juli 2008 av Pus_1808 Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Hallo, hallo Håper dette er rette tråden! Har et problem i min sketchup, da jeg greide å "fucke opp" savefilen min med disse grå boksene på sidene. Hvordan fjerner jeg de? Lenke til kommentar
lappalu Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 fine tekniger,men data komponeter er jo ikke det mest komplesrte tinga og tekne da:o Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 fine tekniger,men data komponeter er jo ikke det mest komplesrte tinga og tekne da:o Det finnes avanserte og ikke fullt så avanserte datakomponenter. Det blir hva man gidder å gjøre ut av det. Lenke til kommentar
lappalu Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 veldi bra tekniger,men datakomponenter er jo ikke det mest avanserte. Lenke til kommentar
KKake Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Et lite cruiseskip jeg jobber med for tiden, tegnet etter fri fantasi. Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Hvordan kan du vise den uten bakgrunn og med skyggelegging sånn? Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Ja, jepp, aha, mhm, roger. same shit different wrapping Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Noen som har erfaring i eksportering av 3d-modeller fra Sketchup? Ser at de innstillingene man kan sette er uhyre følsomme for hvordan modellen blir ved importering i andre programmer. F. eks forsøker jeg å eksportere til OBJ-format for å deretter importere i både Zbrush og BodyPaint 3d, men resultatet blir så som så. Fant ut etter mye knoting at alt hadde med UV-maps å gjøre. Det viser seg jo at Sketchup er ypperlig som "box model software", men når man skal bruke modellene i proffesjonelt bruk så blir saken ofte en annen. For det første så må UV-mappet legges opp ordentlig og det kan ikke være noen overlaps. Dette tar som oftest minst tre til fire ganger lenger tid enn det tok å lage selve modellen! Men etter at dette er gjort så kan man få noen ypperlige resultater av modeller som f. eks kan brukes i spill osv. Er hovedsaklig derfor jeg driver og forsker litt på dette. Tenker å lage en ordentlig god tutorial etterhvert som omfatter hele prosessen fra å tegne modellen i Sketchup og til eksportering, legge opp UV-map og tegning av textures av modellen med tilhørende color maps, bump maps, parallax og diffuse maps blandt annet. For å vise litt mer illustrativt, her er en veldig kjapp modell jeg tegnet i Sketchup utfra et bilde jeg fant på nettet: Ser relativt grei ut egentlig. Så eksporterte jeg denne og importere i BodyPaint for å finne ut hvordan i huleste UV-mappet så ut, som da ble slik: Her hadde jeg fargelagt hvit farge på en bitteliten del av modellen. Da malte jeg direkte på modellen. Som dere ser så havner fargen på mange forskjellige steder på UV-mappet. Noe som betyr at jeg må flytte hver "UV island" som det kalles, slik at hver del ligger på riktig sted i forhold til hverandre. Samtidig bør jeg knytte sammen disse punktene også slik at teksturen blir sømløs. Og samtidig ser kanskje enkelte at noen deler er identiske eller veldig lik? Da betyr det at jeg kan slå sammen disse UV-delene til å representere flere deler av 3d-modellen. Dette vil spare mye ressurser i ettertid i f. eks et spill siden hele teksturen blir loadet inn i VRAMen. Dette er da en utrolig tidkrevende oppgave. For ordensskyld, et UV-map består av koordinater som forteller renderen hvordan den skal "wrappe" teksturen rundt 3d-modellen. Alà dette: Her ser dere hvor syk utfordring enhver spillutvikler har. Noe som betyr at hver enkelt 3d-modeller er nødt til å planlegges på forhånd hvordan alt dette skal legges ut. F. eks kan en hel bygning deles opp i identiske deler. Noe som betyr at samme tekstur kan brukes om og om igjen for å spare minne. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Jeg har laget denne kjøleribben i sketchup nå. Hvordan kan jeg fargelegge hele greia svart på en gang, istedenfor å måtte ta en og en flate? Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Høyreklikker og trykker lag gruppe - finner fargen og trykker på den. Det er forresten også anbefalt og gjøre det med hver flate, så blir alt mye lettere. Lenke til kommentar
Sameboe Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Hei, jeg er ikke så veldig dreven i Sketch up, så er det noen av dere som gidder å lage en flott fotball stadion.... Stadionet skal hete "Faya Memorial stadion"...laget heter Sameboe Slingblades og hovedsponsor er Wallie Card.... Vil at stadion skal se bra ut Takk på forhånd Lenke til kommentar
KKake Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Liten MOB-båt jeg lagde i formiddag hva synes dere? Lenke til kommentar
iNtensimilla Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 (endret) File - 3D Warehouse - Get Models... ..GENIALT! Masse fett å finne der ja! Driver og lager planer for rommet mitt nå. Mange av componentene er jo helt på bærtur i størrelse, men rommet mitt er ikke i riktig dimensjon uansett, så jeg må skalere alt uansett Resultatet etter dagens arbeid: Forbanna Sketchup ville ikke la meg male de siste flatene på hylla Endret 7. september 2008 av Eirik_FS Lenke til kommentar
Solaar Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Hei, jeg er ikke så veldig dreven i Sketch up, så er det noen av dere som gidder å lage en flott fotball stadion.... Stadionet skal hete "Faya Memorial stadion"...laget heter Sameboe Slingblades og hovedsponsor er Wallie Card.... Vil at stadion skal se bra ut Takk på forhånd Hvis du går til denne siden http://sketchup.google.com/training/ så finner du mye om hvordan du selv kan lage det du ønsker. Evt gå inn i 3d warehouse i programmet og søk på "fotball stadium", så kan du laste ned en modell og gjøre de endringer du vil ha selv. Lenke til kommentar
Sameboe Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Hei, jeg er ikke så veldig dreven i Sketch up, så er det noen av dere som gidder å lage en flott fotball stadion.... Stadionet skal hete "Faya Memorial stadion"...laget heter Sameboe Slingblades og hovedsponsor er Wallie Card.... Vil at stadion skal se bra ut Takk på forhånd Hvis du går til denne siden http://sketchup.google.com/training/ så finner du mye om hvordan du selv kan lage det du ønsker. Evt gå inn i 3d warehouse i programmet og søk på "fotball stadium", så kan du laste ned en modell og gjøre de endringer du vil ha selv. takker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå