Gå til innhold

Den store Sketchup tråden


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Hei folkens! :) Da har jeg tatt frem SketchUp igjen (kjøpte Pro-versjonen av 6) og bruker Photo Match. Herregud for en feature! :woot: Det er helt genialt. Så nå, etter jobb om dagene sykler jeg rolig og stille rundt omkring og tar massevis av bilder av bygninger jeg vil tegne i Sketchup. Samt en god del andre bilder for referanse, som f. eks hvordan takbjelker osv ser ut. Tar også en del høyoppløslige bilder av selve veggene, dører og vinduer slik at jeg kan bruke dem som textures etter at jeg har importert modellen i Zbrush.

 

Men én ting må sies og det er det at dette programmet må man rett og slett bruke MYE for å få til ting ordentlig. Det er selvsagt kjempeenkelt å lage enkle strukturer osv, men mer kompliserte ting som kirker osv (som jeg bygger for tiden) er svært kompliserte greier. Da er det superviktig å sette mål i centimeter i modellen slik at alt blir symmetrisk. Jeg skal poste resultater etterhvert som jeg føler meg ferdig med noe :)

 

Edit: Ser at mange her er ganske flinke i Sketchup. Hvorfor gjør dere ikke renderinger av modellene? Da ser de utrolig proffe ut ;)

 

http://www.idx-design.com/ er en betalings-renderer. Men det finnes en trial-versjon for å prøve.

Men den beste gratis rendereren (staves det slik?) er uten tvil http://www.kerkythea.net/joomla/

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar
Jeg har det store problemet med at jeg ikke får push/pull tool i Google SketchUp til å funke. Prøver å trykke på figurene på alle mulige måter, men får det faen ikke til å funke. Funker kun noen gang på skikkelige store figurer. Noen som vet hva som kan være feil?

 

For det første så anbefaler jeg at du ser på denne linken og spesielt kolonnen til høyre der det står "training":

 

http://sketchup.google.com/index.html

 

Ang. spørsmålet ditt så er jeg litt usikker på hva du mener, så da viser jeg hvordan det gjøres:

 

1. Her har jeg tegnet et kvadrat. Velg push/pull verktøyet (markert med rød sirkel)

 

1: post-133814-1213182432_thumb.jpg

 

2. Så flytter du musepekeren til det området du ønsker "å dra".

 

2. post-133814-1213182504_thumb.jpg

 

3. I dette tilfellet ønsker jeg å dra kvadratet oppover for å lage en kube:

 

3. post-133814-1213182550_thumb.jpg

 

4. Her har jeg gjort akkurat det samme igjen ved å først tegne et lite kvadrat på kuben for så å bruke push/pull til å trekke den ut til siden.

 

4. post-133814-1213182730_thumb.jpg

Endret av Solaar
Lenke til kommentar

Man bruker jo ikke Sketchup til å rendre. Er 3.partsprogrammer som gjør det. Funker helt fint til meg :) Ser knallbra ut også! :)

 

Btw: Du som ikke får push/pull tool til å virke, prøv å zoome helt inn. Sansynligheten for at du ikke treffer den korrekte flaten er ganske stor. Pluss at den aksen som Skethcup foretrekker at det blir dratt til er veldig i samsvar med den vinkelen du står i. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er helt fersk når det gjelder SketchUp, og ser at det er noen her som er helt rå!

 

 

Det er en ting jeg lurer på, og derfor spør jeg de som er litt "proffe" på området:

 

Kan man lagre en modell (bare modellen, uten bakgrunnen), slik at man bare kan hente den frem når man trenger den? I så fall, hvordan?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...