Gå til innhold

Den store Sketchup tråden


Anbefalte innlegg

Starta på denne for litt over 1år siden, tok meg endeleg tid til å legge på teksturene. Skjønner ikkje kvifor eg ikkje har gjort det før.

 

post-75882-1174240068_thumb.jpg

Husker eg rett så er alle målene riktige.

 

Edit: Kvifor legger eg bare merke til LEIF etter eg har lagt den ut?

Endret av dotGif88
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hey!

Jeg må si at jeg virkelig liker Sketchup som et tegneprogram.. utrolig lett å bruke!

Nå tenkte jeg at jeg skulle få brukt programmet som et presentasjonsverktøy, og så lurte jeg på om det var noen mer "erfarne" brukere som kanskje kan hjelpe meg :

Jeg lurer på om det går ann å lage en "animasjon" med den ? Altså, jeg vet man kan lage film med å forrandre view'en og lagre scenes.

Men f.eks : hvis man lager en bjelke, og så vil man at den gradvis skal øke lengden, ikke at den er 5 mm og *booooom* så er den 5 meter, men slik at det ser ut som den vokser opp.. er det mulig med Sketchup ?

Jeg skal presentere en bygning som skal bygges, og så har jeg lyst til å få til at reisverket stiger opp fra bakken, deretter kledning osv.

Eventuelt : finnes det andre "brukervennlige" programmer som kan animere slik ?

Lenke til kommentar

Det er mulig, men masse jobb. Det du må gjøre er å lage kopier av hvert eneste objekt/gruppe som skal animeres. En kopi for hver eneste rute i animasjonen, som du legger på hvert sitt layer. Så lager du pages/scenes hvor du viser kun en av kopiene/Layers av gangen. For å gro fra 5mm til 5m på 2 sek må du altså lage 50 kopier/scenes av hvert objekt. Det er nærmest som å lage tegnefilm eller dokkefilme rute for rute. Kan fort bli mange Layers ut av det...

Lenke til kommentar

Du kan jo lagre et bilde, flytte/skalere, lagre, flytte/skalere osv, så du får ett og ett bilde, som du setter sammen i en video editor etterpå. Men det er også masse jobb, og du kan ikke så enkelt finjsutere timingen underveis.

Ellers finnes det flere gratis 3D-program rundt om, som f.eks Blender, som ser ut til å få mye skryt. Selv bruker jeg Lightwave, som er langt fra gratis...

Lenke til kommentar

Nå skal jeg verken lage mennesker eller svært nøye detaljer, så Bender så litt avansert ut for mitt foremål. Hadde vært interessert i et program som var like brukervenlig som Sketchup (i og med at det er konstruksjoner jeg skal tegne) men samtidig skulle hatt egenskapen til å "bevege" ting litt mer effektivt når man vil presantere. Ta f.eks introen til The Sims (eller lignende spill), der "faller" deler til huset ned på bakken og blir satt sammen...er noe i den duren jeg leter etter, men det kan nok da hende det krever et litt mer avansert program.. :hmm:

Lenke til kommentar
Nå skal jeg verken lage mennesker eller svært nøye detaljer, så Bender så litt avansert ut for mitt foremål.

8282062[/snapback]

Blender er egentlig bra til ditt formål. Du kan scripte, slik at når bygningen faller sammen, så regner Blender ut alt osv.

Men det er litt mye å sette seg inn i, ja. Sketchup er jo veldig basic.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skal nå ha settebo i en uke på skolen - dvs at vi skal kjøpe hus osv og sette opp et budsjett på ett år.

 

Det er pålagt at det skal være noen selvlagde skisser, dermed kan jeg lage i sketchup.

 

Og satte opp et lite eksempel for en kamerat, for å vise hva sketchup er.

Men så blir det så ekstremt "krokete", om dere skjønner, nesten alle linjer er hakkete.

 

post-79831-1177080170_thumb.jpg

post-79831-1177080189_thumb.jpg

post-79831-1177080878_thumb.jpg

 

 

Har tenkt til å lage noen virkelig fine tegninger av leiligheten som skal trykkes ut på A3 ark hos et trykkerifirma.

 

 

Altså, spørsmålet er om jeg skal gidde. Blir det noe fint?

Siden jeg synes det aldri har vært såpass mye hakkete kanter og linjer som det er nå.

Lenke til kommentar
Finnes det ingen form for AA (antialiasing) da?

8430615[/snapback]

Ah, klarte å finne det! Heldigvis.

Preferences - OpenGL.

Takk!

8430654[/snapback]

 

Nå skal jeg stille ett litt n00b spørsmål :blush: hva er egentlig antialiasing? :roll:

og på hvilken måte hjelper dette? :hmm:

Lenke til kommentar
Finnes det ingen form for AA (antialiasing) da?

8430615[/snapback]

Ah, klarte å finne det! Heldigvis.

Preferences - OpenGL.

Takk!

8430654[/snapback]

 

Nå skal jeg stille ett litt n00b spørsmål :blush: hva er egentlig antialiasing? :roll:

og på hvilken måte hjelper dette? :hmm:

8430957[/snapback]

 

antialiasing gjør at kantene blir finere, rettogslett glatte ut kantene bare...

Lenke til kommentar
antialiasing gjør at kantene blir finere, rettogslett glatte ut kantene bare...

8430989[/snapback]

 

er det noen instillinger for hvordan glatt man vil at kantene skal bli?

8431950[/snapback]

Les innlegget mitt under der matsemann sa: Finnes det ingen form for AA (antialiasing) da?

Endret av _Scotty_
Lenke til kommentar
antialiasing gjør at kantene blir finere, rettogslett glatte ut kantene bare...

8430989[/snapback]

 

er det noen instillinger for hvordan glatt man vil at kantene skal bli?

8431950[/snapback]

Les innlegget mitt under der matsemann sa: Finnes det ingen form for AA (antialiasing) da?

8432216[/snapback]

 

jeg så på det, men forsto dessverre ikke en dritt :blush::(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...