nree Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 (endret) Hei, i går var jeg hos ein venn som nettopp hadde kjøpt ny pc. Familien hadde 2 pc'er og 300/64kbps brebånd (lol ) han hadde lagdt nettverkskabel i rør opp til soverummet hans hvor pc'n stod og for at han skulle kunne gjøre det måtte han kjøpe Cat5 med bare støpsel i ene enden, siden jeg har tang til og klemme på støpsler med var det dette formålet jeg hadde med besøket. Sån hadde han satt opp nettverket: Brebåndsmoden ---krysset cat5--- 8p Switch ---vanlig cat5---- PC2 -----------------------------------------------------| -----------------------------------------------------|-----vanlig cat5------ PC1 Merkelig: ipconfig på min vens pc: ip adresse var 80.203.xx.23 nettverksmaske 255.255.255.0 gateway 80.203.xx.1 Dette lurer jeg på: Er dette riktig? vil ikkje dette systemet skape problemer? (Det var ikkje jeg som satte det opp ) Endret 24. mars 2005 av goggen90 Lenke til kommentar
nree Skrevet 24. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2005 Ingen som har den fjerne anelse? Lenke til kommentar
Alph3z Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 Syntes ikke det var noe merkelig jeg. Eneste jeg stusset på var at det var krysset kabel mellom "modem" og switch. Lenke til kommentar
Panter Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 (endret) Jeg ser heller ikke noe rart. Jeg forutsetter at modemet deler ut flere offentlige IPer. Krysset kabel er nok bare fordi switchen har Auto-sensing, hadde fungert med vanlig Cat5 også. Endret 24. mars 2005 av Panter Lenke til kommentar
nree Skrevet 24. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2005 Så du trenger altså ikkje noe router i vanlig hjemmenettverk? Lenke til kommentar
Panter Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 (endret) Så du trenger altså ikkje noe router i vanlig hjemmenettverk? Ikke nødvendigvis. Min ISP deler f.eks. ut 5 offentlige IPer så jeg bruker bare en switch. Vet at enkelte Adsl-leverandører også gjør det. Enkelt og greit. Men får han begge på nett samtidig da?? Hvis ja så er jo alt ok. Edit: At jeg i tillegg ikke har modem eller noe annet og plugger switchen rett i veggen er en annen sak :-) Endret 24. mars 2005 av Panter Lenke til kommentar
lanman Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 Du trenger vanligvis en router i Lan hvis alle skal ut på nett. Det kan jo være at ISP tillater flere pc`r ut slik det ser ut her med offentlig ip på pc?? Hvilken ip har den andre pc`n? Lenke til kommentar
nree Skrevet 24. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2005 Det var akkuratt dette jeg lurte på på ein måde... Om modemet kan dele ut mange ip adresser... (kort forklart) At jeg i tillegg ikke har modem eller noe annet og plugger switchen rett i veggen er en annen sak Hvordan da? Lenke til kommentar
Panter Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 At jeg i tillegg ikke har modem eller noe annet og plugger switchen rett i veggen er en annen sak Hvordan da? Fiber inn i kjelleren og Ethernet-uttak i leilighet. Se signaturen min.. Lenke til kommentar
KusaRS Skrevet 25. mars 2005 Del Skrevet 25. mars 2005 En ruter og en switch er egentlig det samme, men ruteren har en brannmur. Du kan bruke en ruter som en switch òg, men rutere har som regel mindre porter enn en switch. Synes det var litt rart med crossover mellom modem og switch. Vitsen liksom? panter skrev: Jeg ser heller ikke noe rart. Jeg forutsetter at modemet deler ut flere offentlige IPer.Krysset kabel er nok bare fordi switchen har Auto-sensing, hadde fungert med vanlig Cat5 også. Er vel større grunn til å tro at huset har kun en utvendig IP, og at modemet har NAT... Eller, veit ikke helt jeg, slik er det hos de fleste med bredbånd jeg har sett i alle fall. Men uansett trådstarter: Jeg har modem->RJ45->ruter->RJ45->(alle pc-ene i huset) RJ45 kablene er cat5 da, og ingen crossovers. Lenke til kommentar
Thorvald Skrevet 25. mars 2005 Del Skrevet 25. mars 2005 En ruter og en switch er egentlig det samme, men ruteren har en brannmur. Du kan bruke en ruter som en switch òg, men rutere har som regel mindre porter enn en switch. Synes det var litt rart med crossover mellom modem og switch. Vitsen liksom? panter skrev: Jeg ser heller ikke noe rart. Jeg forutsetter at modemet deler ut flere offentlige IPer.Krysset kabel er nok bare fordi switchen har Auto-sensing, hadde fungert med vanlig Cat5 også. Er vel større grunn til å tro at huset har kun en utvendig IP, og at modemet har NAT... Eller, veit ikke helt jeg, slik er det hos de fleste med bredbånd jeg har sett i alle fall. Men uansett trådstarter: Jeg har modem->RJ45->ruter->RJ45->(alle pc-ene i huset) RJ45 kablene er cat5 da, og ingen crossovers. En router har også dhcp server, dvs at den trenger kun 1 adresse fra ISP`en din. Hvis du bruker en switch og kjører på med så vil datamaskinene få adresser så lenge det er ledige i ip-pollen til levrandøren. Dette kan medføre at noen av maskinene ikke får ip`er hvis naboen eller noen andre på sentralen kjører flere pc`er på samme måte. Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 25. mars 2005 Del Skrevet 25. mars 2005 Router og switch er egentlig ikke det samme nei! En switch videreformdiler trafikk mellom samme nettverk, mens en router overforer data mellom forskjellige nettverk. Rett meg om jeg tar feil Frankie Singapore Lenke til kommentar
nree Skrevet 25. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2005 Men uansett trådstarter: Jeg har modem->RJ45->ruter->RJ45->(alle pc-ene i huset)RJ45 kablene er cat5 da, og ingen crossovers. Helt likt her, bare jeg har ein del switcher rundt forbi... (Trenger litt mer ein, ein 4p router (som suger verre)) Lenke til kommentar
nree Skrevet 25. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2005 Nesten alt det dere har skrevet kan jeg i fra før... Jeg har liksom hele kontrollen over vårt "14 porters" nettverk... Lenke til kommentar
Panter Skrevet 25. mars 2005 Del Skrevet 25. mars 2005 goggen90: Fungerer det slik vennen din hadde satt det opp opprinnelig? Hvis ja så betyr det at ISPen hans deler ut flere IPer og han dermed ikke trenger en router. Da fungerer det slik jeg tidligere har forutsatt. Btw, en router og switch er så langt derifra det samme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå