Lanka Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 Det gjelder altså å sende en fil mellom en bærbar og stasjonær. Istedet for å sende gjennom nettet ved evt ftp. Så er det mulig å få sendt mellom dataene iseg imellom uten å idet hele tatt gå via nettet? Har hørt noe md delte mapper osv. Men har null peiling i det feltet? Noe md henvisning til en tråd eller forslag til hva jeg kan gjøre? Store filer det er snakk om her, og må overføre siden jeg ikke har brenner på bærbaren. Lenke til kommentar
Azton Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 Du skaffer deg en krysset nettverkskabel, plugger den inn i PCene. Så går du på mappen som filen(e) du skal dele ligger i, høyreklikker og trykker på "Sharing and security" (hvis du har engelsk windows XP). Her trykker du (hvis du har det valget) "If you understand the security risks...bla bla", så popper det frem et nytt vindu, hvor du merker av "Just enable file sharing". Etter dette kan du trykke på "Share this folder on the network". Da dette er gjort, trykker du start -> run -> \\pcnavnet Da skal mappen du nå har delt komme frem, og du kan dra en copy-paste. Lenke til kommentar
_BOFH_ Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 Antar at når du sier "Istedet for å sende gjennom nettet ved evt ftp" så mener du internett... Siden det er snakk om store filer vil jeg absolutt anbefale en eller annen form av ethernet, trødløst eller med kabel. Har du et eksisterende nettverk hjemme fra før er det jo enkelt - da er det bare til å mappe opp en katalog på den ene maskinen fra den andre maskinen og kopiere i veg. Dersom du ikke har et eksisterende nettverk fra før så er det her vi bør begynne: Dersom du ikke skal bruke noe nettverk hjemme utenom å kopiere filer fra den ene maskinen til den andre vil jeg anbefale at du går til din lokale datasjappe og ber om å få en "krysset ethernet kabel". Denne kobler du inn der den passer i de to PC'ene dine (Antar at du har nettverkskort på begge). Dersom du kjører Windows skal du nå automatisk få en IP adresse på hver maskin og nettverket ditt er klart til bruk :-) Du får gi en status på hvor du er i forhold til disse tingene så får vi ta det videre derfra... Lenke til kommentar
Lanka Skrevet 24. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2005 Jamen jeg har trådløs nettverkforbindelse mellom disse 2. Er det nødvendig med krysset nettverkskabel da? Og er det ikke sånn at jeg bare kan kopiere inn i delte mapper, så kommer det på den andre dataen? Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 Jamen jeg har trådløs nettverkforbindelse mellom disse 2. Er det nødvendig med krysset nettverkskabel da? Og er det ikke sånn at jeg bare kan kopiere inn i delte mapper, så kommer det på den andre dataen? Jo, du tar bare andre museknapp på mappen du vil dele, så trykker du egenskaper. Og der vil du se en fane som heter deling. Så fra den andre pcen du skal hente filene til så skriver du \\navnet til pcen så kopierer du på vanlig måte. Lenke til kommentar
Lanka Skrevet 24. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2005 Jo, du tar bare andre museknapp på mappen du vil dele, så trykker du egenskaper. Og der vil du se en fane som heter deling.Så fra den andre pcen du skal hente filene til så skriver du \\navnet til pcen så kopierer du på vanlig måte. Oki nå er jeg med, bare skjønte ikke helt //navnet til dataen? Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 Det er backslash. Navnet til dataen er for å komme inn på maskinen. Du kan enten bruke PC-navnet eller du kan bruke IP-adresse. Lenke til kommentar
Lanka Skrevet 24. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2005 Det skriver jeg inn i start>kjør?? Eller i adressefeltet? Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 Du kan skrive det inn i explorer eller i start-kjør. Lenke til kommentar
Lanka Skrevet 24. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2005 Jeg får ingen share-fane? Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 Tror du må dele hele mappen, ikke selve filen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå