Deviator Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 Jeg har windows Xp installert på C disken min. Jeg installerte så Linux Suse bak denne partisjonen. Når jeg nå starter opp så får jeg Linux oppstarts alternativer hvor jeg kan velger å starte i Windows etc. Gjør jeg da ikke noe så starter den i Linux. Er det noen enkel måte jeg kan overstyre denne på slik at jeg kan bruke Windows Boot.ini fil ? Altså få den vanlige windows multi boot oppstarts skjermen hvor jeg velger mine os ? Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 Hvilken bootloader har du? Med grub skal det iallfall være nok å redigere i menu.lst-fila og sette Windows som default. Jeg har alltid pleid å få opp windows-bootmenyen etterpå. Hvis du skal bruke nt-loaderen som første bootloader, må du ikke installere lilo/grub på mbr, men på rotpartisjonen din. Lenke til kommentar
Deviator Skrevet 24. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2005 For å være ærlig så har jeg ikke peil. Jeg har null linux kunnskap, jeg boota fra Suse DvD og tok anbefalte innstallasjonsmetode. lilo/grub er gresk for meg enda hehe. Syns å huske den oppretta 3 partisjoner for Suse, 2 små og en til selve systemet. Kan jeg ikke slette\redigere noe i linux for deretter legge inn i boot.ini at den skal ha linux som 2 valg ? Eller en annen metode? Lenke til kommentar
zyp Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 Sikker på at ikke SUSE-installasjonen fjernet windowspartisjonen din? Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 For å være ærlig så har jeg ikke peil. Ja, det skal du være her! Lov å være nybegynner! Skal vi kunne hjelpe deg, må vi vite litt mer. 1. Får du boota Windows fra boot-menyen nå? 2. Hva slags boot-meny kommer opp når du starter maskinen? 3. Kan du prøve å åpne et terminal-vindu i Linux, gi kommandoen su + rotpassord, og skrive fdisk -l /dev/hda , og så lime inn resultatet her? Den Windows-bootinga du ønsker deg, har jeg brukt i årevis. Men det er noen grep for å få det til, og du har kommet litt skeivt ut. Lenke til kommentar
Deviator Skrevet 24. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2005 Jeg reinstallerte linux nå før i dag og slettet alle partisjoner som var laget for linux. Etter dette får jeg ikke boot valg for linux i hele tatt Syns nå å huske at forslaget fra Suse manglet ett mbr valg.. Anyway jeg kan jumpstarte linuxen fra installasjons cden.. En annen ting er i dag fant ikke linux nettverket mitt heller, og jeg sverger på jeg gjorde alt likt som forrige gang hehe Men angående ditt forslag, hda gir deg lite matnyttig info da dette ikke er disken vi snakker om. hda er hos meg en ide disk, mens en av mine satadisker er linux. gjeldene disk er partisjonert slik windows, linux swap og linux system. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 26. mars 2005 Del Skrevet 26. mars 2005 Men angående ditt forslag, hda gir deg lite matnyttig info da dette ikke er disken vi snakker om.hda er hos meg en ide disk, mens en av mine satadisker er linux. gjeldene disk er partisjonert slik windows, linux swap og linux system. fdisk -la /dev/sda Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå