Gå til innhold

Aktivere S.M.A.R.T på en Diamondmax10

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Topic sier det meste. Trenger jeg ett eget program for å enable SMART slik som  f.eks Hitachi sine disker gjør? Har prøvd å søke på nettet men finner ikke noe...

Hei,

SMART er enabled på Maxtor diske pr default.

Du må enable SMART-funtionen i BIOS på hovedkortet, for at du kan avlese tilstanden på disken i Windows med diverse programmer som f.eks SpeedFan.

På Maxtor's hjemmesider er der forskellige tools til diskene - bl.a et verktøj til å slå av 'quiet'-funktionen som maxtordiskene har. Når denne funktion er slått av blir diskene lite gran raskere på bekostning av lite gran mer støy ved lesning/skrivning til disk.

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
På Maxtor's hjemmesider er der forskellige tools til diskene - bl.a et verktøj til å slå av 'quiet'-funktionen som maxtordiskene har. Når denne funktion er slått av blir diskene lite gran raskere på bekostning av lite gran mer støy ved lesning/skrivning til disk.

Er det snakk om mye mer støy og høyere ytelse? Vil jeg merke noe i praksis? Har tenkt å ha OS på denne disken.

Lenke til kommentar

Eg har en 250GB DiamondMax 10 disk på nForce4 SATA controlleren i maskina mi (ingen floppyer m: raidcontrollere lagt inn og raidcontrollere disabla i Bios), har XP P på en 15GB del på disken, bruker ca. 40 sek fra avslått til alle "timeglass" er borte på "skrivebordet", har ikke slått av "quiet funksjonen - bruker disken som han kom..

Bruker "HDD Thermometer" til å lese tempen, 29 grader nå, 21,5 i rommet, bruker en Titan HD kjøler; denne "lokket" er pressa ned på toppen av disken med 4 fjører - "fjerna" omtrent alle "EL-Skrivemaskin-lydene" når disken jobber. HD-kjøleren er den mest "bråkete" komponenten i maskina mi (får ca. 11V) og sitter bak frontdøra som er kledd med dempematter fra NoiseControl (som resten av "kassen") (Chieftec Big Tower).

Lenke til kommentar
Er det snakk om mye mer støy og høyere ytelse? Vil jeg merke noe i praksis? Har tenkt å ha OS på denne disken.

Hei,

Som sagt så oppfatter vi støy forskjelligt.

Ytelsesforbedringen er på søketiderne og man kan da med fordel slå av denne 'quiet' funktion på f.eks OS-disker og databasedisker.

(har aldrig sett nogen tester med denne funktion slått av/på)

Her er et par quotes fra documentationen fra Maxtor:

"This is an Advanced Utility and its use is recommended for Advanced Users only."

Acoustic Management adjusts the speed of the head seeks, reducing the ambient sound level during the normal operation of Maxtor hard drives. This does not affect sound levels for power on operations. The performance of the drive is affected when Acoustic Management is enabled.

The AMSET utility (AMSET.EXE) can turn Acoustic Management off, or on (two on levels). The command flags (DOS-Based, command line switches) are:

/off Turns Acoustic Management off, the drive operates at normal acoustic levels

/quiet Quietest seeks, the speed of the seek operation is reduced to its lowest level to provide the quietest operations, this level has the most impact on drive performance.

/fast Fastest seeks, the speed of the seek operation is reduced to provide quieter operation with the least amount of impact on the drive performance.

Mener å ku huske at diskene kommer med parameteren "/fast" slått på som default.

Maxtor har endret en del på deres hjemmesider og dette avancerte verktøy (SETACM.EXE) er ikke umiddelbart tilgjengeligt på siderne. Ser ut som man må logge sig inn, for at få tag i disse specielle verktøyer.

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Maxtor diskene er såvidt jeg vet justert til quiet mode ved levering. Alle andre produsenter leverer diskene med Acoustic Management slått av (noen som vet hvor jeg kan finne et program for å slå på dette på en WD800JB? Finner ingenting hjemmesiden til Western Digital).

Endret av Exiter
Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd alle mulige måter å se om SMART er aktivert og det ser ikke slik ut. Finner ikke noe i bios. Kan også nevne at jeg har en WD Ide-harddisk koblet til som jeg kan monitore temp på, så da er det ikke noe i bios som må aktiveres.

I følge ett program som Maxtor har, støtter ikke denne disken SMART, men det er vel fordi det ikke er aktivert på harddisken. Brukte ett program som egentlig er til Hitachi disker, og i følge det igjen er SMART aktivert. Men hvis Hitachi disker har ett eget program som aktiverer SMART, burde ikke Maxtor også ha det?

Endret av Lasse Ma
Lenke til kommentar

Det stemmer ikke. Alle disker har smart innebygget og aktivert i dag.

Her er et bildet av smart utskrift i Speedfan av min Maxtor Diamondmax 10 200GB. Jeg har ikke gjort annen en å montere den og legge inn Windows XP etc. Tror du må ha spesialsoftware fra Maxtor for å aktiver/deaktiver smart.

post-62-1111777589_thumb.jpg

Endret av bengh
Lenke til kommentar

Enig med deg - det var ikke så lett....

Lastet diagnoseprogrammet og kjørte det fra diskett. Dette rappoterte at Smart var aktiver og disken var tipp-topp. Der var det ingen opsjon for å sett Smart. Heller ikke fant jeg noe i min Bios (Abit NF7-S).

Trolig finner du noe i Maxtor MaxBlast 4 for Win som du også kan laste ned. Dette bråker imidlertid om at jeg ikke har support for disker over 137GB selv om jeg kjører problemfritt på min 200 GB? Derfor er min Maxtor disk grå i oppsettet og jeg kommer ikke videre.

Har derfor ikke testet mer da jeg har en halvfull disk som jeg ikke gidder å risikere noe med da alt funker topp. Du får laste det ned å teste selv.

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...