Mefix Skrevet 23. mars 2005 Del Skrevet 23. mars 2005 Hei, beklager dersom dette er et gjennomdiskutert tema. Når jeg skal installere Win XP på min nye maskin blir jeg bedt om å sette inn driver-disketten for SATA i a: Jeg har ingen a: (diskettstasjon) Hva gjør jeg så? takk. Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 23. mars 2005 Del Skrevet 23. mars 2005 Hei! Bilen min virker ikke. Hvordan fikser jeg den? Mangler liksom litt info her...... Lenke til kommentar
Mefix Skrevet 23. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2005 Mangler også bil, sårri... Starter windows installasjon. trykker F6 for å angi en annen type HD enn P-ATA, blir bedt om å sette inn driverdiskett i a:, har ikke a:, får da problemer. Bedre? Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 23. mars 2005 Del Skrevet 23. mars 2005 (endret) Nope..... Hvilket hovedkort? EDIT: Du kan bruke CD.... Endret 23. mars 2005 av Okay Lenke til kommentar
Mefix Skrevet 23. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2005 (endret) Stusselig proprietært(?) fra Dell. Det jeg da i utgangspunktet lurer på er om det finnes noen smarte løsninger for å installere driverne fra en annen kilde, som en USB-penn, en USB-disk eller en CD. (Svar til edit ^^) Installasjonsprogrammet sier noe sånt som "Insert driver disk in a: and press enter", dersom jeg forsøker meg med en CD, eller driverne kopiert til en USB-penn skjer det absolutt ingen ting når jeg trykker enter. Endret 23. mars 2005 av Mefix Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 23. mars 2005 Del Skrevet 23. mars 2005 Som sagt.... CD funker..... Enkelte HK trenger ikke denne driveren (nF3 og oppover) For å være sikker: du har SATA? Les også her: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=204514 Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 23. mars 2005 Del Skrevet 23. mars 2005 Endre navn til Me-not-fix Prøv med CD, du .... en kompis gjorde det.... funka det... Lenke til kommentar
Mefix Skrevet 23. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2005 Mefix er en type gasbind, et desperat valg av nic etter for lang tids arbeid på rikshospitalets lager. Jeg så med skrekk i etterkant at det kunne feiltolkes Jeg har forsøkt fem ganger med CD, men jeg skal ta en runde til, sannsynligvis, til din glede, og også min (men med en viss flau bismak) vil det sikkert fungere da... Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 23. mars 2005 Del Skrevet 23. mars 2005 Sjekker innom i morgen.... hadde vært ok å vist hvilket hovedkort du hadde (chipsett, SATA kontroller-levrandere etc.) Sjekk også oppsett i BIOS Lenke til kommentar
marsboer Skrevet 23. mars 2005 Del Skrevet 23. mars 2005 Det finnes ingen enkel vei utenom dessverre. Det er helt normalt at Windows XP krever driver til S-ATA kontrollere på litt eldre hovedkort. Dessverre er det ingen mulighet for å få XP til å lete noen annen plass enn a: etter driveren under installasjonen. Det finnes noen hobbyløsninger som å mekke en RAM drive o.l men det enkleste er rett og slett å finne en gammel diskettstasjon og sette i midlertidig dessverre uansett hvor irriterende det er. Lenke til kommentar
Howard_ Skrevet 23. mars 2005 Del Skrevet 23. mars 2005 Det er mulig å slipstreame sata driverene i winxp'cden Google litt på "slipstream sata driver winxp" Har gjort det selv ,men det er forskjell på hvert hovedkort. Søk og du får svar. Lenke til kommentar
mar Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 Dell maskin --> Intel chipset --> SATA Er vell ganske stor sansynlighet for at det ikke er nødvendig å trykke F6 da... Har du prøvd uten? Lenke til kommentar
Mefix Skrevet 24. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2005 Jepp, har dessverre det... da får jeg bare beskjed om at det ikke finnes noen HD. Lenke til kommentar
mar Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 (endret) Jepp, har dessverre det... da får jeg bare beskjed om at det ikke finnes noen HD. Kan du si litt mer om hva som skjer? Høres ikke ut som den rette feilmeldingen, du skal få formatert og kopiert over en masse filer, også en blåskjerm etter første reboot. (Der det står at den ikke får tilgangen til enheten den skal boote fra) Litt mer info om maskinen hadde vert greit, er vell ganske sikkert at det er et eller annet Intel chipset siden det er en dell, men man vet jo aldri. Ingen Intel chipset med SATA krever driver under installasjonen av XP, med mindre du kjører raid. Er vell også mulig at du har en eller annen onboard sata kontroller i maskinen. Dette må du jo nesten finne ut av, ellers vet du jo ikke hvilke drivere du skal laste inn... (når du kommer så langt) Endret 24. mars 2005 av mar Lenke til kommentar
Mefix Skrevet 24. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2005 Det er en standard dell maskin, så ja, det er intel chipset. Når jeg ikke trykker F6 kommer jeg til biten etter at installasjonsprgrammet sier at windows starter, jeg kommer så til stedet der jeg kan trykke F3 for å reparerer en installasjon, eller enter for å installere windows på nytt. Når jeg så trykker enter får jeg kun beskjed om at jeg ikke har noen harddisk installert. Maskinen er helt ny, og fungerer med Windows Home Edition, det er Professional jeg forsøker å installeren (kan det være et problem?). Jeg skal sjekke om det er noen form for RAID-oppsett som er skrudd på i BIOS nå, og se om det har noen effekt å fjerne det. Lenke til kommentar
Thorvald Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 Vil tippe pa at xp-home utgaven du har er med SP2. Og xp-pro er ikke... Det er litt forskjell på driverpakkene som følger med. Lenke til kommentar
Mefix Skrevet 24. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2005 En fiks i BIOS gjorde nytta. Det finnes et eget valg for RAID og diskgjennkjennelse. Denne var satt til å bruke RAID dersom dette eksisterte, og standard SATA ellers. Jeg endret dette til "combination", som da ikke tar hensyn til RAID i det hele tatt, og da ser alt ut til (foreløpig i alle fall) å virke som en drøm. Mange tusen takk for alle svar (I alle fall de som ikke sjikanerer nicket mitt ) Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 Who, me? ... hjalp deg i hvertfall; Sjekker innom i morgen.... hadde vært ok å vist hvilket hovedkort du hadde (chipsett, SATA kontroller-levrandere etc.) Sjekk også oppsett i BIOS Lenke til kommentar
lavizh Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 Installer XP på en IDE disk og bruk Norton/Symantec Ghost og fis alt over på S-ATA disken etterpå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå