Gå til innhold

Hva slags musikk liker du?

P-in-P

Anbefalte innlegg

Hva med industrial?

Hvis all musikk med elektroniske elementer skal innlemmes under "Electronica", hvorfor skal da ikke "Metal" gå under "Rock", altså el-gitarmusikk?

Industrial er en slags musikksjanger, spør du meg. Den har mange stilarter, som EBM (Electronic Body Music), industrial metal, industrial dance, electro-industrial, industrial drum'n'bass osv.

Javisst er det mye forskjellig, men men.

Industrial er forresten oppført som egen sjanger i allmusic.com

Endret av cun
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehehe... Dette kommer aldri til å funke.

Nei, Audioscrobbler er tingen. Alle registrerer seg på Audioscrobbler og blir medlem av gruppen ved navn "hw dot no" om de ikke er det allerede, og så får man en fin oversikt over hva folk liker. Riktignok ikke etter sjanger, men topplistene over artister gir et greit inntrykk.

Det er ihvertfall bedre enn en avstemning som sikkert ikke kommer til å si folk så mye mer enn det de allerede vet. (Hint: Metal får masse stemmer, blues ingen.) :p

Lenke til kommentar
"Electronica" har ikke noe med Trance å gjøre. Mange som tror at "Electronica" er synonymt med "Electronic (Dance) Music", noe som er feil.

ELEKTRONIKA er sjangeren der du blant annet finner trance. Og dance. Og big-beat. Og annen elektronisk musikk.

Nei, Electronica eller Elektronika som er en stygg fornorsking av ordet, er ikke synonymt med Electronic Music.

Endret av Umbra
Lenke til kommentar
"Electronica" har ikke noe med Trance å gjøre. Mange som tror at "Electronica" er synonymt med "Electronic (Dance) Music", noe som er feil.

ELEKTRONIKA er sjangeren der du blant annet finner trance. Og dance. Og big-beat. Og annen elektronisk musikk.

Nei, Electronica eller Elektronika som er en stygg fornorsking av ordet, er ikke synonymt med Electronic Music.

Hva er det du vrøvler om? Kan ikke du ta å krangle litt med folka på allmusic.com i stedet? Jeg, for min del, foretrekker å stole på dem.

Lenke til kommentar

Sikkert ikke, men jeg har alltid vært av den oppfatning at elektronika/electronica er et dekkende begrep for elektronisk musikk, og jeg kan ikke skjønne annet enn at de aller fleste er enig i det? Dessuten; det du kommer med er ingenting annet enn en påstand uten verken argumenter eller referanser. Det blir litt for søkt... Allmusic er ihvertfall noe.

Lenke til kommentar
Sikkert ikke, men jeg har alltid vært av den oppfatning at elektronika/electronica er et dekkende begrep for elektronisk musikk, og jeg kan ikke skjønne annet enn at de aller fleste er enig i det? Dessuten; det du kommer med er ingenting annet enn en påstand uten verken argumenter eller referanser. Det blir litt for søkt... Allmusic er ihvertfall noe.

Det er mange som tror det. Første gangen jeg hørte ordet Electronica trodde jeg at det var slang for Electronic Music, men det er altså feil. Sjekk ut Ishkur's Guide to Electronic Music. Så vidt jeg vet så finnes det ingen sikre kilder med fakta om elektronisk musikk, men dette er en kar som utvilsomt har peiling. Anbefaler deg også å ta et søk på Google med søkeordene "Electronica Electronic Music" og lese litt hvis du fortsatt tviler.

Lenke til kommentar
Mhm?

Hva med Epic Metal da? Det ligger jo under Power Metal, som igjen ligger under Metal. Neida, nå er jeg kverulant, men det er vel lite vits i å dele opp alt i ditt og datt.

...Og det finnes naturligvis stilarter som bygger på andre stilarter som ligger under en hovedsjanger.

Please, nå er du bare plagsom.

Beklager! :blush::(

Men det er en ting som jeg ikke har sett nevnt her: Indopop. Indopop ligner overhodet ikke på vestlig pop (Spears, Aguilera, etc.) og det burde nesten være en egen sjanger for dette. Det er kanskje ikke så mange i Norge som hører på dette, men allikevel. Det kan jo selvfølgelig gå under annet, da.

Og så en annen ting: Hard Rock/Heavy Rock - Rock eller Metal? Det går ikke klare skiller mellom Rock og Metal, så det må tas litt på skjønn, men hvis vi snakker om Hard Rock/Heavy Rock blir det bare enda vanskeligere.

Til slutt: Hva med de som hører like mye på f.eks. Jazz som Klassisk. Hva skal de stemme? Skal vi legge inn et 'Jeg hører på flere sjangre'-alternativ?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...