Gå til innhold

Hva slags musikk liker du?

P-in-P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor har jeg på følelsen av at mange ikke vet forskjellen på stilart og sjanger?

F.eks.

Klassisk = Sjanger

Opera = Stilart

Jazz = Sjanger

Barbershop = Stilart

Rock = Sjanger

Progrock = Stilart

Metal = Sjanger

Thrash = Stilart

Trenger dere fler eksempler?

- D.J.

Endret av DjSlayer
Lenke til kommentar
Skjøner ikke helt inndelinga di ang. metal:

metal

ekstrem metal

hvor havner power, heavy, death, prog, trash, black, doom, osv. ? Kan du sette dem opp etter riktig kategori?

:roll: Det er nettopp derfor det ikke er så mange kategorier. Blir nokså latterlig å ha 10 sjangre for metal. Døm etter eget skjønn, du.

Lenke til kommentar
Skjøner ikke helt inndelinga di ang. metal:

metal

ekstrem metal

hvor havner power, heavy, death, prog, trash, black, doom, osv. ? Kan du sette dem opp etter riktig kategori?

Black, death og thrash er stort sett det man kaller ekstrem metal.

Lenke til kommentar

Metal: Power, Heavy, Prog, Doom

Extrem Metal: Death, Thrash, Black

Nå er det ikke så enkelt som dette, men det sier seg egentlig selv. Metal som er mye mer aggresiv går under extrem. Grunnen til at han nevnte extreme som en egen(antar eg) er at mange som kun liker "snill" metal.

Lenke til kommentar

...og dette skal puttes inn i en avstemning hvor man skal stemme på en av dem. Hvordan skal man klare å velge ett alternativ fra første lista til HalTan? Jeg ville da tro det er en del som føler de er like mye "in to" progressiv rock som pop-rock, for eks. Så hvis man først skal lage en avstemning, kan man nesten ikke ha mange alternativer. Dessuten bør vel alternativene være såpass dekkende at det skal være mulig for de aller fleste å velge kun ett alternativ, eller hva?

Lenke til kommentar

Jeg hører for det meste på mye av det som faller inn under sjangeren 'Metal'. 'Power Metal', 'Gothic Metal', 'Black Metal' og 'Death Metal' er favorittsjangrene, og for meg omfatter de mer enn de egentlig gjør (eh..?). Jeg hører imidlertid IKKE på slikt som 'Punk Metal', 'Grindcore', 'Noise Metal' og 'Grind Metal' (sånn ca. rundt der). Jeg hører også på klassisk musikk, noe folkemusikk og noe rock.

Angående avstemningstema så vil jeg foreslå å ikke ha alt for mange sjangre. Vi blir nok nødt til å ha "crossover" (eh..?). Vi kan f.eks. slå sammen Rock og Metal til et alternativ. Så kan vi slå sammen Techno, Trance, Rave, House, etc. til et alternativ. Vi kan ha folkemusikk (samme fra hvilket land det kommer fra) som et alternativ. Vi kan ha klassisk musikk som et alternativ. Vi kan ha Jazz/Blues/Danseband som et alternativ. Vi kan ha Rap/R'N'B/Soul/Hip Hop som et alternativ (er ikke helt sikker på om Soul passer inn der, men :ermm: ). Vi kan ha et Pop-alternativ som kunne omfatte slikt som Britney Spears, Christina Aguilera, etc., og vi kunne ha et annet-alternativ for alt annet. Hvor mange fikk vi da? 8 alternativer, hvilket jeg mener overhodet ikke er for lite. Vi må i hvert fall ikke lage en liste på 6918385927 alternativer. Det blir bare for dumt å dele opp i sjangre som 'Game Metal', 'Trip Hop', 'Beatbox', 'Hair Metal', 'Sleaze Rock', etc.

Edit: Amlex var først. :p Jeg er helt enig.

Endret av KaYcH
Lenke til kommentar
Jazz/Blues/Danseband

Nå har jeg hørt det også.

Knis?

KaYcH: Leser du innlegget mitt lenger opp vil du kansje innse att det er sjangere, og det er stilarter. Jeg kan til nød være med på sammenslåing av Jazz og Blues i en kategori, men dansband nei takk. Dansband er musikk for de som har passert middagsalderen og trenger noe å danse til uten å brekke hoften.

Forøvrig tror jeg ikke det blir noen poll uten att dere/vi blir enige om sjangerene, og for å få til det må vi generalisere de fleste av dem.

Mitt forslag:

Pop

Rock

Jazz

Blues

Metal (gjelder all metal)

Elektronika

Country

Klassisk

Soul/RnB

Rap

Er det noe jeg har glemt?

- D.J.

Endret av DjSlayer
Lenke til kommentar

- Rock/Hardrock

- Metall, all metall, men black metall er det ikke så mye av..

- Noe Rap og RnB, HipHop etc. er bra :thumbup:

- Pop kan være bra det og.

- Noen danseband kan han noen morsomme sanger :ermm:

- Morrosanger får jeg aldri nok av :p

- Trance, techno etc. som er BRA!

- Blues kan være sykt bra det og ;)

- Er det mer enn dette da...? :D

Lenke til kommentar
Jazz/Blues/Danseband

Nå har jeg hørt det også.

Har du et bedre forslag så kom med det i stedet for å klage... Skal vi heller sette Blues sammen med pop, da? Eller kanskje Rock? Hvorfor ikke:

1. Trance/Danseband/Metal

2. Blues/Rap/Techno

3. R'N'B/Klassisk

4. Rock/Soul

5. Folkemusikk/Pop

6. Punk/Hip Hop

7. Annet/Crossover

?

Ser dette bedre ut?

@DjSlayer: Jeg er enig med deg. Danseband er overhodet ikke nødvendig å ha med (beklager til dere her på forumet som liker dette), for det høres generelt lite på når det kommer til personer under 60. Personer over 60 sitter sannsynligvis ikke på dette forumet, så da er det ikke noe problem. Men hvis jeg skulle ha satt det sammen med noe annet av det som har blitt nevnt ville det med en gang bli jazz (andre kan mene noe annet). Jeg er ganske enig i lista di, men jeg_ville_slått_sammen jazz og blues, selv om det er forskjellig. Ellers er lista fin. :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...