Gå til innhold

Drap med skytevåpen vs. en verdig død

Anbefalte innlegg

To hendelser preger nyhetsbilde fra USA nå:

En skoleelev drepte 9 mennesker og seg selv. Tilsvarende ble 15 mennesker drept på Columbine (2 av dem var drapsmennene). Allikevel ser denne saken til å dø ut ganske raskt, og jeg tipper den knapt vil overleve uken før saken er død.

I Florida vil de slutte å fø på en hjerneskadet kvinne, som etter mannens mening selv ønsker å dø. Det er ikke måte på hvilket initiativ som tas for å hindre denne kvinnen i å få sitt ønske innfridd, angivelig fordi beviset på hennes vilje ikke er godt nok. Regjeringen har fått i stand en lov på rekordtid, og Bush har avbrutt påskeferien for å få den godkjent.

Forgjengeren til Bush, Clinton, hadde anstendighet nok til å besøke offrene fra forrige tragedie. Han hadde kanskje en enklere jobb siden det foregikk i et rikmannsstrøk. Men at dagens administrasjon fokuserer på amerikaneres sikkerhet begynner å få et mytepreg. Det de vil ha er kontroll.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
To hendelser preger nyhetsbilde fra USA nå:

En skoleelev drepte 9 mennesker og seg selv. Tilsvarende ble 15 mennesker drept på Columbine (2 av dem var drapsmennene). Allikevel ser denne saken til å dø ut ganske raskt, og jeg tipper den knapt vil overleve uken før saken er død.

I Florida vil de slutte å fø på en hjerneskadet kvinne, som etter mannens mening selv ønsker å dø. Det er ikke måte på hvilket initiativ som tas for å hindre denne kvinnen i å få sitt ønske innfridd, angivelig fordi beviset på hennes vilje ikke er godt nok. Regjeringen har fått i stand en lov på rekordtid, og Bush har avbrutt påskeferien for å få den godkjent.

Forgjengeren til Bush, Clinton, hadde anstendighet nok til å besøke offrene fra forrige tragedie. Han hadde kanskje en enklere jobb siden det foregikk i et rikmannsstrøk. Men at dagens administrasjon fokuserer på amerikaneres sikkerhet begynner å få et mytepreg. Det de vil ha er kontroll.

Det var en av de mer søkte konklusjonene jeg har sett. :lol:

Lenke til kommentar

Ja, det var kanskje ikke en direkte konklusjon. Heller en bekreftelse av et syn jeg hele tiden har hatt.

Men det viser uansett hvor langt politikere kan strekke seg om bare viljen er på plass.

Lenke til kommentar

Ja, det var kanskje ikke en direkte konklusjon. Heller en bekreftelse av et syn jeg hele tiden har hatt.

Men det viser uansett hvor langt politikere kan strekke seg om bare viljen er på plass.

Det er aldri vanskelig å finne ting som bekrefter ens syn dersom en leter etter dette.

Lenke til kommentar

Schiavo-saken er skremmende. Her løper politikere i kapp for å tjene politisk gevinst på en enkeltsak totalt uten respekt for hverken grunnloven eller folkemeningen. Noen finner det merkelig at de sloss for en sak flertallet av amerikanere er imot, men det dreier seg vel om å tekkes kjernevelgerne.

De vedtar nye lover, selv om tidligere haste-lover er dømt "unconstitutional", de flytter myndigheten til andre domstoler når de ikke er fornøyd med en avgjørelse. Og når de ikke får medhold der heller, klager de til høyesterett. Som forøvrig nettopp avviste anken. For femte gang i denne saken...!

Og ellers er metodene typisk tabloide: Nå har noen gravet fram en ny nevrolog som - i motsetning til andre leger som har vurdert saken - sier at hun er ""most likely in a state of minimal consciousness," og ikke i en "persistent vegetative state". Og Guvernør Jeb Bush hiver seg på med en gang og sier at "dette forandrer alt".

Og så har de (selvsagt) anklaget ektemannen (som ønsker at hun skal få dø) for å være skyld i tilstanden.

For ikke å snakke om denne:

The Schindlers, in their Supreme Court brief, said that "a miraculous event occurred during the weekend," citing the report of Barbara Weller, an attorney with the Christian Legal Society.

Weller said before the feeding tube was removed Friday, she urged Terri to say "I want to live," and Terri responded "Ahhhhhhh waaaaaaaa," which she interpreted to mean "I want to live."

For orden skyld: Jeg har all respekt for Schiavos foreldre som gjørt alt i sin makt for å holde datteren i live. Jeg kan ikke klandre dem for å ikke ville knekke det halmstrået av håp de har igjen. Det er alle de som vil slå politisk mynt på dette jeg har problemer med.

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...