ljkhaeljfk Skrevet 23. mars 2005 Del Skrevet 23. mars 2005 Har et creative s750 sett her, med creative nx lydkort.. Fungerer jo kjempebra, men synes det er litt merkelig at hvis jeg skrur opp skikkelig trykk på f.eks. filmer så hører jeg lufta slå ut av bassrefleksrøret.. Er skikkelig irriterende.. Noen andre som har samme erfaringa? Synes det er rart... Lenke til kommentar
bjarne88 Skrevet 23. mars 2005 Del Skrevet 23. mars 2005 (endret) Forde pchøyttalere ikke pleier å være så bra + at billige subwoofere pleier å lage turbolens hvis man spiller for høyt Endret 23. mars 2005 av bjarne88 Lenke til kommentar
Kamp Fisk Skrevet 25. mars 2005 Del Skrevet 25. mars 2005 har s-750 jeg og... har ikke det problemet Lenke til kommentar
Aes456 Skrevet 25. mars 2005 Del Skrevet 25. mars 2005 Står røret inntil en vegg? Såfall prøv å flytte subwooferen bort og prøv da. Lenke til kommentar
ljkhaeljfk Skrevet 25. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2005 Røret står ut i rommet. Lenke til kommentar
Kamp Fisk Skrevet 25. mars 2005 Del Skrevet 25. mars 2005 Bass kanalen min står ca 17cm fra en vegg, men jeg har ikke noe liknende problem som deg. Lenke til kommentar
ilstang Skrevet 25. mars 2005 Del Skrevet 25. mars 2005 Sett subben med bassport mot vegg helst i et hjørne 30-40 cm i fra veggen. PS Husk at om du skrur for høyt opp vil forsterkeren miste kontrollen på bass elementet og du vil da oppleve slike lyder uansett plasering. Lenke til kommentar
ljkhaeljfk Skrevet 25. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2005 Vi har to slike anlegg i huset, og har heller ikke dette problemet på det andre.... Nå er det litt mangel på hjørner akkurat her, men får se når jeg får tatt med anlegget til hybelen =) Lenke til kommentar
theck1 Skrevet 25. mars 2005 Del Skrevet 25. mars 2005 Mitt gigaworks sett har ikke dette problemet Kan guffe på uten noe som helst problem. Hvor mye bass har du på? Lenke til kommentar
ljkhaeljfk Skrevet 25. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2005 midt på hakk 4 (altså urørt etter at det er skrudd på), i windows har jeg maks. Problemet er ikke der når jeg spiller musikk, bare ved filmer og mye lyd. hmm.... Lenke til kommentar
Revox Skrevet 25. mars 2005 Del Skrevet 25. mars 2005 Kan være fordi at mange filmer sender ut veldig lav Hz (Rumlig osv) Et lite element klarer ikke å reprodusere det til hørbar lyd og det blir bare plafring da elementet slår kraftig frem og tilbake (forholdsvis sakte) det lager ofte en plafre lyd i bassrefleksen da den ikke klarer å flytte luften unna fort nok og fordi det ikke er noen hørbar lyd fra basselementet annet enn luften som flyttes på. Lenke til kommentar
ilstang Skrevet 25. mars 2005 Del Skrevet 25. mars 2005 Kan være fordi at mange filmer sender ut veldig lav Hz (Rumlig osv) Et lite element klarer ikke å reprodusere det til hørbar lyd og det blir bare plafring da elementet slår kraftig frem og tilbake (forholdsvis sakte) det lager ofte en plafre lyd i bassrefleksen da den ikke klarer å flytte luften unna fort nok og fordi det ikke er noen hørbar lyd fra basselementet annet enn luften som flyttes på. Noe som igjen kommer av att forsterkeren ikke har nok effekt til å styre elementet Lenke til kommentar
e321 Skrevet 26. mars 2005 Del Skrevet 26. mars 2005 (endret) Kunne jo(nå er ikke jeg sikker på hva dette settet koster da men..) brukt surround forsterkeren som er i suben til satelittene men allikevel brukt en bedre (aktiv)sub da. Bare tatt ut det gamle elementet og koblet en linje ingangen til en ny sub inn på der den gamle stod? EDIT: eh.. glem det Sjekket prisen nå Endret 26. mars 2005 av e321 Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 26. mars 2005 Del Skrevet 26. mars 2005 Kan være fordi at mange filmer sender ut veldig lav Hz (Rumlig osv) Et lite element klarer ikke å reprodusere det til hørbar lyd og det blir bare plafring da elementet slår kraftig frem og tilbake (forholdsvis sakte) det lager ofte en plafre lyd i bassrefleksen da den ikke klarer å flytte luften unna fort nok og fordi det ikke er noen hørbar lyd fra basselementet annet enn luften som flyttes på. Hei, Slenger mig på denne teorien! Laveste tone på en bassguitar er 32Hz. En bra subwoofer må minimum kunne klare dette. Jordskjelvs og tordenlyde er ofte mye lavere end dette. Derfor denne susen av luft når wooferen ikke greier å gengi lyden. Mvh Kimmer Lenke til kommentar
fudun Skrevet 26. mars 2005 Del Skrevet 26. mars 2005 Nå kan det jo være at gutten har problemer med faseforskyvning hjemme hos seg også - aller helst burde det gått an å justere fasen trinnløst mellom 0 og 180 grader. Trådstarter kan prøve å snu fasen - sannsynligvis kan han jo ikke gjøre dette på suben - men det kan gjøres på alle satelittene istedet (bytt om +/- på alle sammen...). Lenke til kommentar
ljkhaeljfk Skrevet 26. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2005 Vitsen med å snu fasen på satelittene når det er bass-elemtet som er problemet? =) (Dessuten er jo alle kobla rett, med rød på rød osv.) Å ta en lobotomering av et nyt anlegg til nesten 4000 er totalt usaklig Ifølge spesifikasjonene klarer den ned mot 20Hz, Testa med en tonegenerator, og den går ned mot dette. Vanlig filmmusikk burde jo ikke gå så langt ned, (Snakker faktisk om "The Italian Job" her,).. Kan det ha noe med dårlig kvalitet på selve lyden å gjøre? Lenke til kommentar
Kamp Fisk Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 subben takler fint 20hz... så det kan ikke være problemet Lenke til kommentar
ljkhaeljfk Skrevet 27. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2005 Jeg fant en veldig enkel løsning på det hele: Bytta bare sub'en med foreldrene sin De kommer aldri til å bruke det så aktivt som jeg alikevel Lenke til kommentar
scarface15 Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 Jeg fant en veldig enkel løsning på det hele: Bytta bare sub'en med foreldrene sin De kommer aldri til å bruke det så aktivt som jeg alikevel sleipingen Lenke til kommentar
fudun Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 Vitsen med å snu fasen på satelittene når det er bass-elemtet som er problemet? =) (Dessuten er jo alle kobla rett, med rød på rød osv.) Hei, har ikke anlegget selv, men regner med at forsterkeren er integrert i subben - da er det vanskelig å bytte fase på den uten å måtte skru opp og kanskje lodde litt. Å snu fasen på alle andre høyttalere blir det samme som å bytte på bare subben - er du med? Sliter med samme problem i stua, subben faktisk er ca 90 grader ute av fase - det merkes godt hvis man guffer opp litt, fordi resten av høyttalerne mine kjører fulltone. I et pc-anlegg er vanligvis ikke problemet like stort, fordi delefilteret vanligvis sørger for at man unngår overlapping og slipper den vakuumfølelsen i bassen. Likevel kan man høre at bassen ikke henger helt sammen med resten av lyden dersom plasseringen av sub i forhold til rommet og satelittene gir en faseforskyvning av lyden. Creative har et program som lar deg teste fase - har selv 550THX, og jeg har opplevd plasseringer av subben der det er nærmere riktig fase dersom du snur hele driten. Dette er ulempen med å dele lyden som skal komme fra en kilde i to. I digital surround med eget LFE-spor vil sannsynligvis ikke problemet være like stort. Dersom det hjalp å bytte med en helt lik sub, er det jo klart det er en feil på den du hadde - jeg vil gjette at sub-elementet er koblet i motfase i så fall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå