RoarN Skrevet 23. mars 2005 Del Skrevet 23. mars 2005 Har hatt et GF6800GT i et halvt år. maskinen har egentlig vert litt ustabil helt fra den var ny, men nå har vi merket at GPU core temprature er på ca 105 grader idle! Etter en del spilling av CSS krasjer som regel maskinen. Kan dette være noen driverfeil? målefeil? helt normalt? Vi får nogenlunde samme målinger med speedfan (10 grader mindre) Lenke til kommentar
Gjest QbeC- Skrevet 23. mars 2005 Del Skrevet 23. mars 2005 Har du sjekket om kjøleren sitter skikkelig på? Lenke til kommentar
RoarN Skrevet 23. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2005 Den henger på så godt jeg kan se. det er jo et 3D kort. jeg har ikke skiftet kjøler eller noe lignende Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 23. mars 2005 Del Skrevet 23. mars 2005 Foreslår følgende "test": Etter en tids spilling, så legg fingeren på kortet, rett over der GPU sitter. Det bør være enkelt å se. Brenner du deg etter et par sekunder, så stemmer nok tempen din, noe som samtidig indikerer at det er noe alvorlig galt med kontakten mellom GPU og kjøler. Klarer du derimot å holde fingeren på plass i flere sekunder, så avinstallér det programmet du måler med. Det / de juger som regel så det renner av dem! OBS! Ta først et godt tak i kabbiset for å utlade evnt statisk elektrisitet, FØR du legger fingeren på kortet! Lenke til kommentar
uberboss Skrevet 23. mars 2005 Del Skrevet 23. mars 2005 Jeg hadde noe lignende problem med mitt Aopen 6800gt,det lå på 96grader idle....bytta ut orginal kjølern med en NV5silencer..da datt tempen ned til utrolige 58grader...skaff deg en sånn en(Microplex har de bl.a.) Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 23. mars 2005 Del Skrevet 23. mars 2005 96grader?? Det er jo helt vilt. Ett eller annet er skrikende galt, enten med kjølinga eller temperaturavlesningen. Lenke til kommentar
uberboss Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 Neida..husk på at Aopen sine kort er nesten lydløse...klarte korta blir varmere.... Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 (endret) Hei, Her der jo noget helt galt her! Der må jo være vanvittigt varmt inne i det kabinett. Hva melder Speedfan om temp i kabinett? Edit: Hvis graderne er målt i Fahrenheit - da er det jo helt greit Mvh Kimmer Endret 24. mars 2005 av Kimmer Lenke til kommentar
RoarN Skrevet 24. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2005 Tror temp i kabinettet er en 38 grader (litt varmt =). Skal ta og teste med fingen på kortet etter en liten spillestund. Lenke til kommentar
TomWhittaker Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 Neida..husk på at Aopen sine kort er nesten lydløse...klarte korta blir varmere.... Ingen kort som kommer med vifte fra produsent skal ha 96 grader idle. Da er det noe galt, samme hvor lydløst kortet er. Lenke til kommentar
MagE Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 dere må huske på at GPU kan ha en mye høyere tempe nn f.eks. CPU. ville nok byttet kjøleren Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 dere må huske på at GPU kan ha en mye høyere tempe nn f.eks. CPU. Hva mener du med det? At den kan tåle høyere temps, eller produserer mer varme? Generelt sett bør jo all elektronikk holdes så kjølig som mulig, for best stabilitet. Jeg har i alle fall vondt for å tro at en GPU, selv om den kanskje er spesifisert for å tåle en høyere temp enn en CPU, er beregnet for en driftstemperatur på borti 100grader, som et par av brukerne her tydeligvis opererer med. Så jeg vil fortsatt hevde at det er noe rivende galt, enten med temperaturavlesninga eller kjøleren. Lenke til kommentar
RoarN Skrevet 24. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2005 det er da nvidia sit eget temepraturprogram som måler 105 grader, speedfan måler 95 grader. Når vi etter litt css spilling tar på baksiden av 3Dkortet, der det bare er en liten kjøleramme, er det så det akkurat går og holde der over tid (er litt mindre følsom for varme i fingrene da) Her er link til bilde. vel og merke med kabinettdøren av!. http://home.online.no/~a-kneshe/temp.JPG Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 Om du klarer å holde fingeren der over tid, så er temperaturen lavere enn 60grader, medmindre du har fingertupper som en tømmermann da? Det tror jeg strengt tatt ikke. At du da skal ha så mye som bortimot 40grader´s forskjell mellom bakside og core, tviler jeg ærlig talt litt på. Samtidig indikerer jo dette at kjøleren gjør en noenlunde bra jobb. Min mistanke retter seg da i retning av hvor riktige de temperaturavlesningene er. Høyst sannsynligvis benytter begge programmene seg av samme sensor for avlesning, og da blir jo avlesninga også ganske lik(e) gæær´n. Samtidig kan man jo merke seg at det er en forskjell på hele 10grader mellom avlesningene i Speedfan (remote temp?) kontra Nvidia sin eget funksjon for dette, noe som også viser hvor upålitelige slike avlesninger er. Det "eneste" som gjelder, er derfor en sensor montert så nær GPU som mulig, alternativt på baksiden av kortet rett over core, koblet til et digitalt termometer. De avlesningene du da får, vil i alle fall være mye mer å stole på. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 Nå skal jo 6800GT fint klare opptil 120grader men det høres likevel altfor mye ut med ca. 100 idle. Vet ikke helt hvordan GPU oppfører seg når 120 blir oversteget men utifra "driverbeskrivelsene" ser det ut som om det vil klokke seg automatisk ned dersom det blir for varmt. Minnet er dog kanskje noe annet... Lenke til kommentar
RoarN Skrevet 24. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2005 Så på nett en plass noen som hadde 6800 testet. da va idle temp på 43 grader fra d målingene, så det er jo enten for varmt eller feilmålinger, Men når pc-en har klart og krasje ca 5-7 ganger på en dag under spilling av CSS så er jo det surt. Om kortet har en slik slå av pc-en om det blir for varmt funksjon, så kan den slå seg av med feilmålinger også? at den tror det er for varmt? Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 burte bytte kjøler tipper jeg, anbefaler zalman sin. Men prøv først å ta av viften du har, og fjern all goop, og legg på nytt. Helst litt mindre enn den teipen som de fleste produsenter bruker, den er jo på 1mm+ Sjekk om det hjelper noe. Det er nok dårlig kontakt det. Hadde det vært normalt så ville flere ha spurt om det var noe galt. Eller så hadde du fått vite at det var normalt allerede i denne posten. NOE ER FEIL Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå