Gå til innhold

Finnes det objektiver til Sony p150?

Anbefalte innlegg

Mener å ha lest en plass at det finnes spesielle objektiver å sette på, men finner det ikke igjen - eller hvem som selger. Er veldig fornøyd med kameraet generelt sett, men tar mye akvariebilder - og da ser jeg at planter i ytterkantene av bildene blir uskarpe. Antar det skyldes at objektivet er så lite. Spørsmålet er om det finnes større / bedre objektiver eller heter det linser som passer til kameraet, og som gir god skarphet også i ytterkant av bilder. Noen som vet? Og eventuelt hvor dette selges?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk.

Ja, det var noe sånt jeg tenkte på. Er det noen som har prøvd dette, og vet om bildene blir skarpere i ytterkantene med dette? Og eventuelt hvem av disse passer til formålet. Når jeg tar bilder av hele innholdet i akvariet, blir det vel som når en tar et landskapsbilde-bare nærmere. Helt ut til venstre og høyre i bildet blir det noe uskarpt, og det er det jeg ønsker å unngå.

Hvis ikke slikt tilleggsutstyr funker, må jeg vel over på digital speilrefleks som har mye bredere linse enn disse kompaktkameraene? Og da blir det jo straks langt over det 3- dobbelte i pris også, da jeg er avhengig av rask og presis autofokus :(

Lenke til kommentar

For at et ekstra objektiv skal kunne korrigere feil så må det være tilpasset nøyaktig til det objektivet det skal monteres på. I så fall vil det bli meget dyrt, i denne prisklassen nesten garantert mye dyrere enn kameraet du monterer det på. De fleste sånne objektiver er enten ganske nøytrale eller forverrer de feil som er fra før.

Du kan prøve å bruke minste lukkeråpning og mye lys for å se om det hjelper, på noen kamera er det god hjelp i det.

Lenke til kommentar
Mener å ha lest en plass at det finnes spesielle objektiver å sette på, men finner det ikke igjen - eller hvem som selger. Er veldig fornøyd med kameraet generelt sett, men tar mye akvariebilder - og da ser jeg at planter i ytterkantene av bildene blir uskarpe. Antar det skyldes at objektivet er så lite. Spørsmålet er om det finnes større / bedre objektiver eller heter det linser som passer til kameraet, og som gir god skarphet også i ytterkant av bilder. Noen som vet? Og eventuelt hvor dette selges?

Her kan du bestille objektiver og utstyr til din Sony P150:

http://www.acb.no/sony/Default.asp

Lenke til kommentar

Hei.

Takk til alle for info her.

Nå vet jeg hvor jeg kan bestille, og det er bra. Men vet fortsatt ikke om dette har noe for seg - om det løser mitt problem med uskarphet i ytterkant av bildene. Er det ingen her som har testet f.eks. Sony VCL DH0730 som finnes i linken fra SAROM?

Når jeg ser hva Kristallo skriver, synes jeg det er risky å kjøpe før jeg har hørt erfaringer med dette.

Lenke til kommentar

Hvis jeg skal ta et bilde som er skarpt over en større del av bildet enn fokuspunktet så passer jeg på at aperturen er på F5.6 istedenfor F2.8. Hvis du har mye lys så vil det bli sånn i auto mode, ellers må du over i manuell og tvinge det, men da blir bildet mørkere. Så kanskje stativ kan være tingen om du tar bilder i dårlig lys.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...