Black Star Skrevet 30. juni 2002 Del Skrevet 30. juni 2002 Jeg har tenkt å oppgradere hovedkort, prosessor, minne og skjermkort på mitt gamle 650MHz system. Jeg har tenkt å gå for det under, og lurer på om det er ett ok oppsett. ------------------ Hovedkort : Abit KR7A-133 Hovedkort Socket A (DDR) - VIAKT266A, ATA/133, ATX 266MHz FSB http://www.komplett.no/k/k.asp?action=info...45&AvdID=1&s=sc ------------------ Prosessor : AMD Athlon XP1800+ 1.53 GHz 266 MHz bus - Socket A (Palomino) prosessor http://www.komplett.no/k/k.asp?action=info...60&AvdID=1&s=sc -------------------- Vifte : GlacialTech CPU-Vifte Socket A/370/FCPGA - Igloo2310, Opp til 1,4GHz, samt XP2000+ http://www.komplett.no/k/k.asp?action=info...77&AvdID=1&s=sc ---------------------- Minne : DDR-DIMM PC2100 512MB DDR CL2.5 - Minne 184-P (for DDR-PC266MHz) http://www.komplett.no/k/k.asp?action=info...22&AvdID=1&s=sc ----------------------- Skjermkort : Abit AGP Siluro Geforce4 Ti4200 64MB - DDR, TV-Out, DVI, Retail http://www.komplett.no/k/k.asp?action=info...22&AvdID=1&s=sc ------------------------- Det er viktig at PC'n er relativt stillegående. Jeg har sett at 4400 versjonen av skjermkortet er meget stillegående, og håper at 4200 er det også. Noen som vet det? Minnet er av billigste typen. Hva er minuset med dette? Alle spesifikasjoner er like som den noe dyrere modellen. Er hovedkortet bra? Billig det også, men ser ut som det tilfredstiller mine kriterier. Det må være kompatibelt med Pinnacle DV500 DVD kortet jeg nettopp kjøpte (hvis dere vet det, hvis ikke vet sikkert Komplett det). Er viften ok? Håper på innspill på dette systemet. Hva bør jeg evt. heller kjøpe, hva er bra og hva er dårlig. Jeg vil helst ikke bruke mer penger enn dette, og det må ikke bråke. I tillegg er jeg tilbudt 1500-2000 for mitt gamle HK, CPU, 256MB ram og Matrox G400 DH. Er dette veldig mye synes dere? På forhånd takk! Lenke til kommentar
Spaz Skrevet 30. juni 2002 Del Skrevet 30. juni 2002 Når du først skal kjøpe nytt hovedkort, kan du like godt kjøpe et Abit KX7 som er basert KT333 brikkesettet. Det koster bare et par hundrelapper mer for versjonen uten RAID. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 30. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2002 Quote: Den 2002-06-30 11:15, Spaz skrev:Når du først skal kjøpe nytt hovedkort, kan du like godt kjøpe et Abit KX7 som er basert KT333 brikkesettet. Det koster bare et par hundrelapper mer for versjonen uten RAID. Hva er fordelen med dette kortet (hva er det raskere til)? Finnes det komponenter som støtter 333 nå? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 30. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2002 Tilleggsinfo : Jeg vet det er mange spørsmål, men dere trenger ikke svare på alle. Men hvis dere kan hjelpe med noen så er det fint. Har nemlig ett spørsmål til. Har ett Promise Ultra 133 IDE kontroller. Vil dette kortet fungere med mitt nye hovedkort? Og please svar på så mange dere kan av spørsmålene i min første post også. Jeg må ha ny maskin (ikke bare for gøy) og vil gjerne få ordnet dette allerede i morgen, og trenger sårt hjelp. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 30. juni 2002 Del Skrevet 30. juni 2002 kt333 er ikke mye vits i, forskjellen i ytelse er ikke merkbar fordi fsb uansett er 266mhz. men hvis det knapt koster mer så kan man jo gå for det... Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 30. juni 2002 Del Skrevet 30. juni 2002 når det gjelder skjermkortet er det forskjellig fra kotr til kort, jeg tror du faktisk kan få tak i Ti4200 versjonen UTEN vifte også, men dette anbefaler jeg IKKE da det fort går varmt og senker spill-ytelsen veldig..!! men jeg tror de fleste Ti4200 korta er relativt stillegående uansett vilket kort du velger... :smile: Lenke til kommentar
Spaz Skrevet 30. juni 2002 Del Skrevet 30. juni 2002 Ja, det er veldig lite forskjell mellom KT266A og KT333, men når du alikevel skal kjøpe nytt hovedkort ville ihvertfall jeg gått for et KT333 hovedkort. Særlig når det bare er 200 kroner i prisforskjell Lenke til kommentar
nicson Skrevet 30. juni 2002 Del Skrevet 30. juni 2002 Du kommer ihvertfall til å ha det gøy hvis du blir å kjøpe KT133 chipset. Hvis du skal montere DDR ram på et slikt system så må du nok skjære og kutte litt i rambrikken Alle kt133 chipset kjører med SDRAM og KT266-400 kjører med DDR-RAM. Veldig viktig! :wink: Lenke til kommentar
minimum payne Skrevet 30. juni 2002 Del Skrevet 30. juni 2002 Vel det er vel slemt av meg å komme her og komme her, men jeg synes du burde gå for 333 istedenfor 266. Grunnen er enkel- oppgraderings muligheten er større med det. du kan bare ta blyanttrixet og få 6-10 % ytelsesøkning (det har jeg gjort og jeg legger virkelig merke til forskjellen.). og det er vel stor mulighet for at siden chipsettet støtter 333 fsb så kommer det en prosessor som støtter 333 fsb oxo. men hvis du skal bare ha en straight maskin uten noe om og men så er vel oppsettet ditt det beste til den prisen. Ang rammen så er den mindre overklokkbar enn den dyre rammen, det er ikke sikkert at den tåler 333 mhz. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 30. juni 2002 Del Skrevet 30. juni 2002 Vil ikke starte en krig her..men noe spess grunn til at du ikke velger intel? AMD er helt fint..men siden du vil ha det stillegående...så har jeg nettopp kjøpt ny maskin..(se signatur)...og fra min forrige maskin, en Dual PIII550 (da med to CPUer og to vifter)..så er den nye maskinen en drøm..og jeg har ikke investert noe i lyd dempende ting...standar strømforsyning som kommer i chiftect, og boxed P4 med standar INTEL vifte...hovedkorte mitt er vifteløst..og GF3 korte mitt har standard vifte....det er behagelig!! *s* hadde jeg villet investere i mer lydløse komponenter hadde jeg fått det tilnærmet lydløst. AKIRA Lenke til kommentar
hasuwest Skrevet 30. juni 2002 Del Skrevet 30. juni 2002 Quote: Den 2002-06-30 17:09, nicson skrev:Du kommer ihvertfall til å ha det gøy hvis du blir å kjøpe KT133 chipset. Hvis du skal montere DDR ram på et slikt system så må du nok skjære og kutte litt i rambrikken Alle kt133 chipset kjører med SDRAM og KT266-400 kjører med DDR-RAM. "Desverre" så må han ikke det siden det er et VIA KT266A Chipsett :smile:. Les inlegget hans litt bedre så finner du nok ut av det, hk't heter 133. Ganger du med 2 får du 266 :razz:. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 30. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2002 Quote: Den 2002-06-30 17:13, AKIRAx24 skrev:Vil ikke starte en krig her..men noe spess grunn til at du ikke velger intel? Jeg har vært AMD-fan, men så på prisene til Intel også når jeg nå skulle velge nytt system. Grunnen til at jeg velger AMD fremfor Intel er at P4 er en god del dyrere enn AMD. Ja, jeg vet at XP1800 ikke er 1,8 GHz, men det "tilsvarer" det. Og da er det omtrent like bra som en P4 1,8 GHz. Selv en P4 til samme klokkefrekvens som en AMD brikke er dyrere enn AMD. Jeg har valgt en meget stillegående vifte, og da virker AMD som ett bedre valg akkurat nå. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 30. juni 2002 Del Skrevet 30. juni 2002 ...ok, valget mitt for å gå for P4 var større båndbredde og at P4 nå er på et sted hvor AMD var for 18 mnd siden da de tok over fra Intel...det er bare mer "headroom"...men greit..AMD gjør det den skal den og... AKIRA Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 30. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2002 Ingen som kan si meg om dette er en bra kombinasjon, og bra deler? (se hovedinnlegget). Hvis ingen har synspunkter, så er det vel en grei løsning da (?). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå