Gå til innhold

Surfepc til <5000, tips til komponenter ønskes

Anbefalte innlegg

Heisann, en morsom oppgave :)

Trenger en surfepc med alle komponenter (inkl skjerm og tastatur/mus ja), til under 6000,-! Ser på 512MB ram som et absolutt minstekrav, noen som har noen gode tips?

Bygger selv, og programvare kommer i tillegg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mitt forslag:

Totalt: 5972 kr.

Takk for forslaget, ser greit ut med unntak av q-tek'n. Noe sånt ville jeg ikke hatt om du så kastet det etter meg.

Du kan selvsagt bytte ut komponentene slik du vil. Jeg vil anbefale at du kjøper en maskin med prosessor av typen AMD64(som i eksempelet), fordi de gir mye bedre ytelse enn f.eks. sempron.

Lenke til kommentar
hatt om du så kastet det etter meg.

Du kan selvsagt bytte ut komponentene slik du vil. Jeg vil anbefale at du kjøper en maskin med prosessor av typen AMD64(som i eksempelet), fordi de gir mye bedre ytelse enn f.eks. sempron.

I en surfe PC har det ingenting å si...

Skal du spille så ja..

Lenke til kommentar

Maskinen skal ikke brukes til annet enn surfing, bare litt regninger og mail som skal unna her. Kanskje litt "overkill" å kjøre igang en thread om det, er vel teknisk sett bare å trå til på komplett eller lignende og velge med måte. Liker ikke å bygge PCer nærmest så billig som mulig, har så lyst til å hive på litt ekstra. Jaja...

Lenke til kommentar

Hm, må jo bare spørre, begynner å bli noen år siden jeg sist brukte onboard-vga, er dette brukbart? Bør jo nesten være det siden det fortsatt selges, men er likevel litt skeptisk. Kanskje like greit å benytte seg av dette hvis han som skal ha maskinen vil spille noe senere en gang, da må han jo uansett kjøpe et heftigere skjermkort.

Skal jeg bare drite i den (unødvendige?) utgiften med et dårlig skjermkort og kjøre på onboard? Dette er som sagt kun til surfing.

Endret av JimL
Lenke til kommentar
Mitt forslag:

Totalt: 5972 kr.

Takk for forslaget, ser greit ut med unntak av q-tek'n. Noe sånt ville jeg ikke hatt om du så kastet det etter meg.

Jeg bygde PC for en kamerat i det kabinettet. Det virket helt greit. Ikke noe problemer i det hele tatt + at det så helt greit ut. Men det er kanskje bedre å kjøpe Aopen HB600 eller hva det heter.

Lenke til kommentar
Jeg bygde PC for en kamerat i det kabinettet. Det virket helt greit. Ikke noe problemer i det hele tatt + at det så helt greit ut. Men det er kanskje bedre å kjøpe Aopen HB600 eller hva det heter.

Ok, har bare hørt så ufattelig mye negativt om både kabinettene og ikke minst strømforsyningene til Q-tek at jeg tror jeg holder meg unna dem. Betaler heller 400,- ekstra for Chieftech, som jeg har kjempeerfaringer med.

Lenke til kommentar

Her er en perfekt pc (fra psDATA) :

Skjerm : Hyundai Monitor 17" TCO95 DynaFlat-X 1280x1024 @ 70KHz 0.25DP Silver/Black

Tastatur : Keytronic Multimedia Keyboard Black/Silver PS2 Nor Retail

Mus : Creative Optical Mouse 3000 Wired Black/Silver USB Bulk

CD/DVD : Nec DVD Recorder ND-3520A 16X Black Dual Layer DVD R/RW Bulk

CPU : AMD CPU Athlon-64 3000+ S-939 1.8GHz 512kB Boxed

Hovedkort + Skjermkort : Msi Mainboard S-939 RS480 mATX PCI-E VGA(OB) Audio LAN 1394

Minne : Geil 1.0GB (2x512MB) DDR PC3200 400MHz Value CL2.5 5nS 2.5-2.95V Dual Channel

Kabinett + PSU : Aopen Case Midi ATX Tower 300W Black (QF50A) Front-USB/Audio CAG1.1 LGA775

Harddisk : Samsung Harddisk 120.0GB 7200RPM SATA 8MB 3.5" NoiseGuard SilentSeek ImpacGuard

Her har jeg laget ett oppsett som er mye bedre enn det som efikkan laget...

Det inneholder S939, PCI-E, 80GB større HDD, innebygd X300SE lignende skjermkort, 1GB minne istedenfor 512MB, ikke Q-Tec, deiligere tastatur, MYE bedre skjerm, kulere skjerm...

Hvem trenger vel 9600PRO til surfing, når man kan få X300SE innebygd, pluss en ledig plass til PCI-ekspress skjermkort, hvis man følte for å spille??

Dessuten er socket 939 mer fremtidsrettet enn socket 754 :D

EDIT : Klarte selvfølgelig å glemme prisen som er : 5,951.25

Endret av Per-Stian
Lenke til kommentar
Hm, må jo bare spørre, begynner å bli noen år siden jeg sist brukte onboard-vga, er dette brukbart? Bør jo nesten være det siden det fortsatt selges, men er likevel litt skeptisk. Kanskje like greit å benytte seg av dette hvis han som skal ha maskinen vil spille noe senere en gang, da må han jo uansett kjøpe et heftigere skjermkort.

Skal jeg bare drite i den (unødvendige?) utgiften med et dårlig skjermkort og kjøre på onboard? Dette er som sagt kun til surfing.

Integrert grafikk på hovedkort er ikke brukbart. Selv ved vanlig "kontorgrafikk" vil du oppleve at maskinen går tregt om du har flere enn tre vinduer oppe på skjermen samtidig.

Lenke til kommentar
Integrert grafikk på hovedkort er ikke brukbart. Selv ved vanlig "kontorgrafikk" vil du oppleve at maskinen går tregt om du har flere enn tre vinduer oppe på skjermen samtidig.

Hm, syns det der er rart. Noen flere som har samme mening?

Edit: og takk per-stian, kjekt med linker (selv om jeg tror jeg har dem fra før).

Får vel bare presisere det, selv om jeg bruker lite penger på en maskin nå og ba om tips til et oppsett så er jeg absolutt ikke noen nybegynner når det kommer til stykket.

Men takk for omtanken :thumbup:

Endret av JimL
Lenke til kommentar

Onboard Grafikk fungerer utmerket til ditt bruk, vil jeg si...

Men, så er det slik at Radeon Xpress 200 tilsvarer Radeon X300SE istedenfor vanlig VGA onboard, dette er ett greit nok skjermkort...

Lenke til kommentar

Hva med en Mac mini? Den duger som surfe pc, og så er den ikke så stor heller. Det følger dessuten med programvare (os x) så da slipper du den utgiften og.

edit: det kommer en link for mye med! bug i forumet? :hmm:

edit2: der fikk jeg bort den ekstra linken

Endret av Gwaihir Vindherre
Lenke til kommentar
Hva med en Mac mini? Den duger som surfe pc, og så er den ikke så stor heller. Det følger dessuten med programvare (os x) så da slipper du den utgiften og.http://www.apple.com/no/macmini/

Ok, vil ikke fyre igang noen heftige diskusjoner her. Men har personlig ikke de helt store følelsene for Mac. Men pene å se på er dem, fritt for virus og. Hehe, jaja.

Lenke til kommentar

MSI K8T NEO-FSR, K8T800, Socket-754,ATX , SATA/ATA, GbLAN, DDR, LYD, AGP8x

Chenbro Gaming Box Black/Orange 350W Strømforsyning

Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 512MB Unbuffered, Non-parity, 64Megx64, CL2.5

Samsung 17" LCD Syncmaster 710V TCO99 Skjerm,Silver

Samsung SpinPoint P80S 120GB S-ATA 8MB cache 7200RPM

AMD Athlon 64 2800+ 1.8GHz Socket 754, 512KB, BOXED m/vifte

Sony DVD-spiller IDE 16x/40x Sort Bulk, DDU1612-B2

Sapphire Radeon 9250, 64MB DDR, 64bit AGP, ATI 9250,TV-Out/DVI-I, Lite-Retail

Komplett.no OfficeMedia Tastatur PS/2, Komplett Logo

Labtec Mus 3-Button Mouse PS/2 PS/2, Retail

Totalt: 6141.8

Dette bør være nok til å surfe. Fra Komplett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...