ilpostino Skrevet 23. mars 2005 Del Skrevet 23. mars 2005 (endret) nettop tatt opp igjen Java og har et spørsmål; hvis en trykker på en menyknapp i en meny i et program, hvordan får man programmet til å reagere på dette og bla opp riktig side/frame ut ifra det? Endret 23. mars 2005 av ilpostino Lenke til kommentar
Gjest Sletet+adslkfjv Skrevet 23. mars 2005 Del Skrevet 23. mars 2005 høres ut som du trenger å lese litt om ActionListener aMenuItem.addActionListener(new ActionListener() { public void actionPerformed(ActionEvent e) { do something :) } }); kanskje du finner noe lurt her: http://java.sun.com/j2se/1.5.0/docs/api/ja...onListener.html Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 23. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2005 (endret) høres ut som du trenger å lese litt om ActionListener aMenuItem.addActionListener(new ActionListener() { public void actionPerformed(ActionEvent e) { do something :) } }); kanskje du finner noe lurt her: http://java.sun.com/j2se/1.5.0/docs/api/ja...onListener.html sitter med to bøker samt at jeg er inne på Sun sine sider.. så leter meg nesten grønn på tingene edit: men takk for svar. Endret 23. mars 2005 av ilpostino Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 23. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2005 etter litt om og men har jeg kommet frem til denne koden: fileMenu.addActionListener(new ActionListener() { public void actionPerformed(ActionEvent e) { Object source = e.getSource(); //Dette finner ut hva som er trykket if (source == closeItem) System.exit(0); } }); men vinduet lukkes ikke når jeg trykker på meny-knappen som heter Close (closeItem). fileMenu er navnet på menyen... noen gode forslag? Lenke til kommentar
Gjest Sletet+adslkfjv Skrevet 23. mars 2005 Del Skrevet 23. mars 2005 public void actionPerformed(ActionEvent e) { System.exit(0); } dette burde holde Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 23. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2005 public void actionPerformed(ActionEvent e) { System.exit(0); } dette burde holde men hvordan går dette hvis en trykker på meny-knappen for å avslutte programmet? jeg skal jo legge inn lignende ting på de andre knappene som trykkes også... Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 23. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2005 var jo ikke rart jeg ikke fikk det til når jeg hadde metoden inni constructoren.. dummem, dumme meg Lenke til kommentar
Gjest Sletet+adslkfjv Skrevet 23. mars 2005 Del Skrevet 23. mars 2005 bra du fant problemet, men for å svare på spørsmålet ditt, du lager en ny actionperformed for hver knapp hvis du ikke gjør det sånn som du gjorde det da. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 23. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2005 bra du fant problemet,men for å svare på spørsmålet ditt, du lager en ny actionperformed for hver knapp hvis du ikke gjør det sånn som du gjorde det da. fant ut at jeg knotet litt i begynnelsen. la inn følgende kode etter hver knapp: closeItem.addActionListener(this); dette gjorde at jeg kunne gjøre dette: //Dette tar seg av events i programmet public void actionPerformed(ActionEvent event) { String s = event.getActionCommand(); if (s.equals("Print")) { System.out.println("Heisann"); } else System.exit(0); } (skal gjøre slik at det kommer opp noe panel med info etterhvert, men har tatt et lite steg i riktig rettning nå iallefall... lærte meg Java for en haug av år siden da Java 1.0 var tingen... bestemt meg for å ta det opp nå... merker at jeg er veldig rusten gitt... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå