Gå til innhold

Dual Opteron SLI

Anbefalte innlegg

Det er riktig at man kun får brukt den ene PCI-ex 16 porten med kun en CPU. Man får også brukt bare den ene GB ethernetporten. Grunnen til dette er at de sitter på 2050 chipsettet som kontrolleres av den andre CPUen.

Jeg har aldri opplevd at systemet har blitt tregt og lite responsivt. Har i hvertfall ikke klart å belaste systemet hardt nok til at det har blitt tregt. Er sikkert ikke vanskelig men.

Jeg tror den beste måten å gjøre det på i så fall må være å belaste diskene tungt. Det hjelper liksom ikke å bare belaste CPUene, windows blir ikke tregt likevel. (med tregt mener jeg at vinduer "henger" seg o.l)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hehe..hørest bra ut..men er veeeldig usikker på cpu valg, er litt bekymra for antal mhz, sjølv om opteron er kraftplug, så opteron 250 frister litt faktisk, eller 248

AMD Opteron 244 1742,- 3834

AMD Opteron 246 2715,- 5430 pr par

AMD Opteron 248 3940,- 7880

AMD Opteron 250 5689,- 11378

er eindel prisforskjell.

og for 1100 så får jo du faktisk dualcore..hehe..men fyfaen det blir dyrt

men det er vel 246 som er best utifra pris.

og no som 7800GTX er komt, er det verdt summen det koster? 6800Ultra er jo eit bra kort uansett. men som sagt, det blir 1 cpu, så det blir berre 1 skjermkort med eingang uansett.

kva som gjorde at du bestemte deg for ditt valg da?

Lenke til kommentar

Pris pr mhz. I daglig bruk merker ikke jeg den store forskjellen mellom et par hundre mhz. Men som du kanskje ser i tidligere poster er ikke 246 kraftige nok til å få utnyttet 2x6800GT i SLI en gang, med mindre man kjører avsindige oppløsninger med AA o.l. Synes fremdeles 246 er det beste kjøpet med tanke på pris/ytelse. Men dersom du har mye penger ville jeg selvfølgelig gått for det beste :)

Lenke til kommentar
Pris pr mhz. I daglig bruk merker ikke jeg den store forskjellen mellom et par hundre mhz. Men som du kanskje ser i tidligere poster er ikke 246 kraftige nok til å få utnyttet 2x6800GT i SLI en gang, med mindre man kjører avsindige oppløsninger med AA o.l. Synes fremdeles 246 er det beste kjøpet med tanke på pris/ytelse. Men dersom du har mye penger ville jeg selvfølgelig gått for det beste :)

hehe..eg trur eg går for 248 og eit 7800GTX og 512 ram i første omgang. =)

Lenke til kommentar

Da var Tyan Thunder S2895 K8WE og Zippy 600W EPS bestilt.

Får se hva som skjer med mine Corsair XMS3200LL ECC/REG (CAS 2) i dette systemet.

Det fungerer hos noen men ikke hos andre, rare saker.

2stk 7800GTX kommer mye, myyyye senere ;)

På tide å bytte ut mitt "gamle" Tyan Tiger K8W.

Endret av lavizh
Lenke til kommentar

Vet ikke om Iwill er sikrere eller ikke, men jeg har et Iwill system Dual Opteron og SLI (2 x 6800GT). Det har vært overraskende stabilt, nå har det kjørt i 26 dager på varierende belastning (ofte full) uten antydning til krasj eller problemer. (Hadde forventet meg noen innkjøringsproblemer på så ny hardware, f.eks et par BIOS oppgraderinger eller lignende. Men ingenting har vært nødvendig)

Jeg valgte Iwill på grunn av tilgjengelighet. Tyan har 2 stk 16x PCIe slots, Iwill har bare 2 stk 8x PCIe slots. Det er en stor teoretisk forskjell, men er ikke overbevist om at det betyr mye i praksis.

mvh

jl

Lenke til kommentar
Iwill sitt alternativ til K8WE, er ei sikrere invistering enn Tyan K8WE, kjent problem med K8WE er høg temperatur, som har gjort at eindel hovedkort har gått rett og slett til helvette.

Er det høy temperatur på chipsettet du mener? I såfall er det bare snakk om å ha et greit kabinett med god luftflyt, noe jeg synes nesten bør være en forutsetning dersom man går til anskaffelse av denne typen hardware... Jeg er ikke plaget av dette og har heller ikke hørt om noen hovedkort som har blitt ødelagt heller? Har du noen linker jeg kan se på eller noe? Har riktignok hørt om noen som har opplevd ustabilitet, og de TROR det kommer som en følge av høye chipset temperaturer, men jeg vet nå ikke. Tyan er rimelig erfarne når det gjelder å lage denne typen hovedkort så jeg regner med at de vet hva de driver med.

Jeg kan jo bare snakke for meg selv, men jeg har absolutt ingen problemer med K8WE, og chipsettet er ikke varmere enn at jeg kan ta på dem og holde fingrene der en god stund, og da er de langt unna smertegrensen. Maskinen min er rimelig fullstappet med hardware også, så luftflyten er langt fra optimal, selv om CM Stacker er genialt på akkurat dette punktet.

Lenke til kommentar

Bilde 4:

Kult med 2 stk opteron stickers :p

Hadde vært kult med et SLI merke også, selv om det er litt jall med klistremerker på pcen :)

Diskettstasjonen og cd-romen er plassert så mongo for at den breie ide og diskettkabelen skal ødelegge minst mulig for luftflyten i kabinettet

post-94-1121016534_thumb.jpg

Lenke til kommentar

De har ikke slurva nei, det skal være børsta aluminium. Problemet er bare at fettmerker o.l setter seg så innmari lett. Men nå bryr ikke jeg meg så mye om at pcen skal se så innmari bra ut, da burde jeg kanskje hatt et vindu eller noe. Det er mest funksjonaliteten som betyr noe :)

og dessuten gjør blitzen på kameraet at all dritten synes, noe det ikke gjør ellers

Endret av marsboer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...