Gå til innhold

Dual Opteron SLI

Anbefalte innlegg

Ser at det ikke bare er jeg som er nyskjerrig her :)

Tenkte på å kjøpe samme system selv, og ble gående å lure på en liten ting: Vet dere om man er nødt til å ha to identiske prosessorer på hovedkortet? Eller kan man bytte ut en av dem etterhvert med dual core og kjøre med tre kjerner? Og evt. kjøre alle i samme fart om nødvendig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har fått noen spørsmål angående minne på dette hovedkortet så jeg utførte noen tester for å se hvordan ulike ting virker inn. Testapplikasjonene er kanskje ikke de mest relevante for et system som dette, men de var enkle å kjøre samt at de burde gi en viss pekepinn på eventuelle forskjeller.

Systemet ble rebootet mellom hver instillingsendring. Applikasjonene ble kjørt i denne rekkefølgen: Sisoft Sandra memory bandwith test, 3dmark03, Super PI og PCmark04.

Det jeg ville se på her var forskjeller mellom CL3 og CL2.5 (rambrikkene støtter ikke noe mer (default 3-3-3-8 ved ddr 400)), ECC av/på og NUMA av/på. Til slutt ville jeg også teste 1000mhz hypertransport sett opp mot 800mhz som er default for en CG stepping opteron 246.

Jeg benyttet den nyeste offisielle BIOS v1.01 i testene. OS var Windows XP 32bit m/SP2 slipstreamed

Resultat:

800mhz HT, NUMA, CL3, ECC (default dersom alt er satt til auto i BIOS og alt er i følge HW specs)

RAM Bandwith Int: 9954 MB/s

RAM Bandwith Float: 9940 MB/s

3Dmark03: 10924

Super PI: 43 sek

PCmark04: 5869

800mhz HT, NUMA, CL2.5, ECC

RAM Bandwith Int: 10017 MB/s

RAM Bandwith Float: 9995 MB/s

3Dmark03: 10913

PCmark04: 5899

800mhz HT, NUMA, CL3, ECC off

RAM Bandwith Int: 9949 MB/s

RAM Bandwith Float: 9922 MB/s

3Dmark03: 10880

PCmark04: 5809

800mhz HT, NUMA off, CL3, ECC

RAM Bandwith Int: 4677 MB/s

RAM Bandwith Float: 4693 MB/s

3Dmark03: 10937

Super PI: 44 sek

PCmark04: 5795

1000mhz HT, NUMA, CL3, ECC

RAM Bandwith Int: 10137 MB/s

RAM Bandwith Float: 10082 MB/s

3Dmark03: 10925

PCmark04: 5810

Konklusjonen her i mine øyne må bli at auto innstillingene på K8WE hovedkortet er helt greie. Det er mikroskopiske forskjeller mellom de forskjellige, unntaket er at NUMA bør forbli aktivert (default), og det samme gjelder ECC dersom du har det på minnet. Jeg må innrømme at jeg ble noe overasket da ytelsen gikk bittelitt ned når jeg deaktiverte ECC. Spørs om det ikke oppstår noe ekstra overhead når man unngår å bruke ECC på minnebrikker som faktisk er lagd for å benytte dette. (Bare mine tanker, ikke nødvendigvis fakta)

En liten ting til også:

For alle dere som har tenkt på å spare noen kroner ved å kjøpe billig strømforskyning i et SLI system:

http://www.penstarsys.com/reviews/video/nv...800gt/sli_2.htm

Og dette er kun i et single CPU system med en PSU fra et respektabelt merke. Tenk da på hvor viktig strømforskyningen er et i et dual CPU SLI system!!

Endret av marsboer
Lenke til kommentar

For å få målt dual-CPU-ytelse i SuperPI, kan d kjøre 2 stk. SuperPI samtidig.

Det gjør du ved å legge ett program i hver sin mappe, starte begge, gjøre klar til å trykke på start på begge, og tilslutt være lynkjapp med musen.

I et single-system vil tiden nesten dobles, men i ditt system vil tiden forbli den samme (optimalt sett).

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd å kjøre 2 Super PI samtidig men får en feilmelding:

ERROR:

NOT CONVERGENT IN SQR05

Har også prøvd å tilordne Super PI prosessene til hver sin CPU manuelt i Task Manager uten at det hjalp noe..

Edit:

oops, sorry, glemte å legge de i to forskjellige mapper.

Resultater:

En Super PI 1M: 43sek

2 stk Super PI 1M samtidig: 44 sek på begge

Ikke langt unna optimalt med andre ord :)

Endret av marsboer
Lenke til kommentar
Jeg har prøvd å kjøre 2 Super PI samtidig men får en feilmelding:

ERROR:

NOT CONVERGENT IN SQR05

Har også prøvd å tilordne Super PI prosessene til hver sin CPU manuelt i Task Manager uten at det hjalp noe..

Edit:

oops, sorry, glemte å legge de i to forskjellige mapper.

Resultater:

Da fungerer det meget godt med to prosessorer vertfall :)

Lenke til kommentar
Resultater:

Pent. :)

Artig å se hvor nærmt et single-system (XP2500+ @ 2,1 GHz) er sitt optimale:

1xSuper PI - 52 sek

2xSuper PI - 103 sek

Edit: Svær Leifur :blush:

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
Resultater:

Pent. :)

Artig å se hvor nærmt et single-system (XP2500+ @ 2,1 GHz) er sitt optimale:

1xCPU-Z - 52 sek

2xCPU-Z - 103 sek

1 og 2 x CPU-Z? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Lyst til å utfordre dataen din ?

Hvis du har bf1942;

Start opp en server med maks antall boter.

Last ned fraps, og begynn å ta opp mens du spiller.

Fraps har en veldig negativ effekt på min data.

Husk BILDER!!!!1 :w00t:

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar

Jippi!!

Har nå fått SLI broen gratis tilsendt av nextron.no og alt virker som om det fungerer som det skal. For å sjekke om systemet ble ustabilt med SLI, slik jeg har sett mange klage over på internett, fikk PCen kjøre seg gjennom en test som burde avdekke eventuelle svakheter. PCen fikk stå å gå med Prime95 torture test på den ene CPUen og demoen i 3dmark03 i loop i 1280*1024 med 4xAA på den andre. Slik fikk jeg testet med oppimot maks utnyttelse av begge CPUer og begge skjermkort. I tillegg fikk minnet kjørt seg i torture test. Når jeg kom tilbake etter 9 og en halv time brukte prime95 1,26 gb RAM :) Heldigvis gikk alt perfekt enda. Ingen artifacts, programkræsj eller noen form for ustabilitet i bruk etter at testen ble avsluttet.

For å si det slik, dette er den første pcen min som har taklet dette, og jeg tror mye av æren skal gå til Zippy strømforsyningen. (Tror det er hovedårsaken til mange av problemene med SLI)

Har også kjørt noen 3d benchmarks:

3dmark05 ~ 8450

3dmark03 ~ 18400 (var oppe i over 1900 fps i den første testen :) )

3dmark01 ~ 22300

Her ble jeg overrasket, spesielt over den lave 3dmark01 scoren, siden jeg trossalt fikk over 20000 med de nye 77.72 driverne med bare ett skjermkort. Prøvde derfor å overklokke CPUene med 200 mhz. En liten økning som vanligvis gir minimalt utslag i 3dmark og spill. Det viste seg imidlertid at 3dmark01 scoren økte med 1600!!! poeng med bare 200mhz økning på CPUen. Systemet er derfor kraftig CPU limited med GT kortene i SLI på så "lav" grafikk som kjøres i 3dmark01 og 03. Dette er imidlertid ikke noe problem ellers siden jeg alltid kjører i 1280*1024 med det meste på maks.

I tillegg kan jeg nevne at Doom3 går såpeglatt i Ultra High quality i 1280*1024. Og da mener jeg såpeglatt som bare John Carmack klarer å få til (mannen bak quake og doom grafikkmotorene).

En liten ting helt utenom forresten:

Jeg har bare vært borti quake spillene samt CS hittil som virkelig har gått glatt. Har enda til gode å se et d3d spill som gir 100% såpeflyt hele tiden (ever!). (uansett pc specs) Etter min erfaring har det ingenting å si om fpsen ligger skyhøyt, det går liksom aldri helt smooth, selv om de fleste vil si at det går helt glatt.

Lenke til kommentar

Skal se om jeg klarer å hoste opp noen bilder når jeg får ferie i neste uke :)

Får forresten et par WD 250gb S-ATA2 disker med 16mb cache om et par dager også. Da skulle lagringsplassen være i boks også. Bestilte noen kabelgreier så jeg kanskje kan få det til å se litt penere ut inni der enn nå. (Er rimelig bomba med kabler og greier for å si det slik)

Har ikke BF1942 dessverre så jeg får ikke testet.

Lenke til kommentar
Har ikke BF1942 dessverre så jeg får ikke testet.

Vel, har fått høre at et oppsett med dual opteron 250 skulle klare BF2 med 64 spillere lett som bare det.

Men for å stille spørsmål på en helt annen måte: har du noen som helst gang merket at systemet blir belastet ? (altså tregt)

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar
for å få SLI, så må eg har 2 cpu uansett, så det må vente litt:(

Den der har jeg ikke hørt om, hvor har du det fra ?

ifølge det eg har lest, så har jo K8WE 2 chipset, og når du kun har 1 cpu, så blir kun det chipsettet som cpuen står på aktivt, at du altså må ha begge cpu'er for å bruke begge chipset. og det er jo 1 16x port på kvert chipset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...