Gå til innhold

Dual Opteron SLI

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

43 sekunder er akkurat som forventet med opteron. Grunnen til at scoren kan virke lav er at Super PI er mer glad i ren klokkehastighet enn den er i cache som er opterons fordel i forhold til vanlige athlon 64. Det var bare snakk om noen mhz med overklokking som skulle til for å få en score på under 40 sek. Super PI er mer en morsom benchmark som ikke har så mye med reell bruk å gjøre. Dersom man tenker mer reell bruk i spill f.eks vil opteron få vist seg frem skikkelig. Det vil nok være bedre om man sammenligner f.eks CPU scoren i 3dmark05.

Der får jeg forøvrig 4769 som CPU score.

Dette gjelder bare opteron generelt. Dual CPU i spill gir fremdeles ingen særlig effekt. Personlig venter jeg med stor spenning på Oblivion, det neste spillet i Elder Scrolls serien. Dette spillet vil i følge de som lager det også nyte store fordeler dersom man har flere CPUer. To fluer i en smekk: konge spill og det drar nytte av dual CPU :D

Endret av marsboer
Lenke til kommentar

Lavizh:

Det er rapportert visse kompatibilitetsproblemer med minnet du har og K8WE, bare så du har det klart for deg ved et evt kjøp. Problemet går stort sett ut på blåskjermer og ustabilitet. Minnet sto på listen over kompatibelt minne hos Tyan men ble fjernet etter en liten stund grunnet problemene.

Lenke til kommentar

Bruker for tiden Tyan Tiger K8W (S2875), noe som er helt greit, men savner NUMA-støtte.

Men da får jeg la være å satse på K8WE-kortet da, siste jeg gidder å gjøre er å bytte ut minne-brikkene mine som jeg har brukt 6600,- på. :p

Lenke til kommentar

Skal ikke se bort fra at problemene forsvinner etter en BIOS oppdatering i fremtiden da :)

Bilder blir forøvrig litt vanskelig, da må jeg få lånt meg et digitalkamera først.

Har forresten byttet ut CPU viftene med Arctic Coling Freezer 64 så det ser skikkelig massivt ut når man tar av kabinettdøren og det første man ser er 2 stk svære heatpipe kjølere med sidemontert vifte :) Temperaturen har forøvrig aldri vært over 36C på noen av CPUene noe jeg stiller meg sterkt tvilende til. Spørs om det ikke er en BIOS bug eller noe. Kjølerne er riktignok ikke lunkne en gang så det kan jo faktisk stemme. I såfall: Tusen takk Cooler Master Stacker :)

Lenke til kommentar

Jepp, Stacker kabinettet er helt supert! ... mine Opteron 244 går aldri over 38c heller (i load).

Har byttet ut viftene mine med 2stk 19dB vifter. så det eneste jeg hører inni kabinettet er mitt 6800GT kort.

Endret av lavizh
Lenke til kommentar

Venter dessverre på SLI broen. Fikk svar fra nextron.no om at de trodde de fikk inn broen i slutten av uken som kommer. Da har jeg den kanskje før jeg får ferie om 2 uker :D

Poster ikke ordentlige benchmark resultater her før jeg får utnyttet alt potensialet :)

Jeg får rundt 11 000 i 3dmark 03 med kun det ene 6800GT kortet, hvis jeg ikke husker helt feil. Kom ned i 36 sekunder på Super PI også, men da overklokket jeg med 400mhz bare for å teste. Kommer ikke til å kjøre i overklokket tilstand, det er ikke verdt det, alt går så raskt at det ikke er merkbart likevel og det er så innmari irriterende med en mystisk blåskjerm i ny og ne :)

Endret av marsboer
Lenke til kommentar

Hvordan er støynivået på Zippy psu'n din? Har en Enermax 460w eps nå, men når jeg får mitt Iwill dk8ew en eller annen gang (har ventet siden i vinter), er jeg usikker på om den har nok power, har lyst på en 600w+ sak som ikke støyer.

Lenke til kommentar

nForce4 Pro er råsexy og jeg vurderte sterkt å kjøpe et slikt system. Mye minnebåndbredde, hissige prosessorer, mye I/O båndbredde og server class stabilitet er bare et par av tingene som fristet. Desverre er det en del ulemper med platformen som gjorde alt mye mindre aktuellt, så jeg endte opp med et passivt kjølt Xeon system til 35-40% prisen av Opteron drømmen som heller ikke skuffer.

Men mer on topic vil jeg si velkommen til klubben marsboer. Det eneste du mangler nå er enda en skjerm slik at du virkelig aldri trenger å lukke vinduer og avslutte programmer. Husk at "once you dual, you never go back".

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Hvordan er støynivået på Zippy psu'n din? Har en Enermax 460w eps nå, men når jeg får mitt Iwill dk8ew en eller annen gang (har ventet siden i vinter), er jeg usikker på om den har nok power, har lyst på en 600w+ sak som ikke støyer.

Zippyen er ikke helt stille for å si det slik. Den har vifteregulering, men den er ikke stille. Den bråker ikke veldig heller, men du hører den suser. Men for å si det slik, Zippyen er hardcore på alle måter: stor, tung, fri for alt mulig modde dill.. kun massivt med strøm, føler meg i hvertfall trygg med den i systemet :)

Kan jo være at den lager litt støy fordi systemet mitt trossalt suger en god del strøm også da...

Lenke til kommentar

Følger interessert med på denne posten ettersom jeg holder på å sette sammen et mer eller mindre identisk system basert på k8we. Vurderer å droppe 246/SLI til fordel for 248/1xultra ettersom jeg har vansker med å se den store gevinsten med mindre man skal spille på 1600x1200.

Vet at noen rapporterer varme chipset på k8we, kan du kommentere dette marsboer?

Lenke til kommentar
Men mer on topic vil jeg si velkommen til klubben marsboer. Det eneste du mangler nå er enda en skjerm slik at du virkelig aldri trenger å lukke vinduer og avslutte programmer. Husk at "once you dual, you never go back".

Hehe, dette er så sant som det er sagt, selv har jeg nå 3 dual-maskiner under benken her. Bytter gladelig ut toppytelsen mot nesten-toppytelse og multitasking. :cool:

Lenke til kommentar

Chipsettet er varmt ja.. men har vært borti verre. Det er ikke varmere enn at du klarer å holde fingeren der en stund, og da er det mye mer å gå på. Men nå har jeg veldig god ventilasjon i systemet. CM stacker med 3 stk 120mm vifter er omtrent som å ha systemet i friluft.. Jeg har i hvertfall aldri sett på det som et problem, har aldri vært borti noe ustabilitet foreløpig. Regner med at Tyan ingeniørene vet hva de gjør med tanke på hvilket segment de produserer mange av sine hk for :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...