Gå til innhold

enkleste måte å veksle mellom serie og paralell?


Anbefalte innlegg

Dette er nesten litt flaut, men det står litt stille for meg her nå, så om noen kunne hjelpe meg litt på vei...

 

Jeg har en 12v strømkilde, og to vifter.

Jeg vil kunne veksle disse viftene mellom serie og paralell kobling. Hvordan kobler jeg det på enkleste måte?

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har tegnet en liten skisse over hva du kan gjøre.

Du trenger 1 stk 4 polt releer 37-140-11 (83.20) og 1 sokler for releene 48-090-34 (64.30) samt en 1 polt bryter

Det hele vil fungere ved at posisjon 1 på bryteren er serie og posisjon 2 er paralell.

Kobler du det opp som jeg skiserte så er faren for kortslutning eliminert.

Delenummerene funner du igjen på elfa

 

EDIT: Både bilde og teks er endret fra den opprinnelige posten.

post-112-1111837990_thumb.jpg

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

ikke for å være frekk. men den koblinga du kom med der vil koste like mye som en viftestyring så ser ingen hensikt i å brukte så mye penger for en kobling som bare er for to vifter. prisen for det du har satt opp er: 2x91.5Kr for reele og 2x70.7kr for to sokkler. =324,4Kr. For den prisen får man en ordentlig viftestyring :roll:

Lenke til kommentar

Forskjellen på denne og en viftestyring er at denne kan du ha så mange vifter du bare vill uten å tenke på den totale effekten så lenge viftene oppererer i par og og har lik motstand, samt at det var et forslag ikke et krav.

Hadde det vært snakk om 230V vekselstrømsvifter har det dugd med en reguleringsbryter for like elementer men pga. at det er snakk om likestrømsmotorer der polariteten er viktig så blir man nødt til å bruke rele for å hindre utilsiktet kortslutning.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Studerte tegninga til tonna og med noen enkle grep har jeg gjort den om slik at viftene kan kobles opp mot et rele som styrer serie-paralellkoblingen.

Releet styrer du med en 1 polt bryter.

Du benytter samme rele og sokkel som i den tidligere tegninga jeg lagde.

post-112-1111662360_thumb.jpg

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

For et vakkert samarbeid Tonna & Pyro :thumbup:

Den siste varianten ser veldig ut som det jeg hadde tenkt (men ikke klarte å tenke meg til :p Dette er jo egentlig ganske enkelt, men det er så lett og gjøre det vanskeligere enn det er...) Etter å se litt på den, kan jeg ikke skjønne annet enn at den skal funke, og at dette er enkleste måte når det skal styres med 1 bryter. Så da skal jeg se om jeg har et rele med 3 brytere liggende her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...