Gå til innhold

"Server" til skole.

Anbefalte innlegg

Jeg skal sette opp en pc som skal skal brukes som server på en skole!

Den skal bare brukes til å lagre data på som skal brennes ut på dvd med jevne mellomrom!

Kan noen hjelpe meg med hva jeg trenger i denne pc'n??

Det jeg har tenkt er Pentium 4 2.8 GHz prosessor, 2x 250Gb SATA Harddisker, en DVD brenner og et dårlig skjermkort(ettersom den ikke vilo bli brukt så mye)

Hva vil du/dere anbefale/endre??

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan er/skal hovedkortet være?

SCSI,S-ATA eller IDE?

AGP eller PCI-E?

Når han sier han skal ha SATA disker hva tror du da?

Og hva har det med saken å gjøre om det er AGP eller PCI-E når han ikke trenger noen grafisk ytelse?

Get Real! Get linux!

Lenke til kommentar

ja.. derfor jeg vil at du/dere skal komme med forslag!! :D

Den vil jo bli brukt som en fil server! Er det ikke en fordel at den er kjapp da?

Sett gjerne opp forslag til meg hvis noen vil! :yes:

På forhånd takk igjen!

Lenke til kommentar

Dersom dette er en server som alle elevene på skolen skal ha en egen mappe for lagring av filer, så burde 1-1,5ghz være nok.

Det er jo en fordel å oppgi hvor mange som vil bruke serveren, og hvor mange som vil bruke den samtidig. Samt hvilken type filer som lagres. Det er jo stor forskjell på 100 elever som lagrer råe video-filer samtidig, og 100 elever som lagrer word-dokumenter...

Lenke til kommentar

Takker for alle svar!

Det den vil bli brukt mest til er lagring av dokumenter fra lærerne og SQL database!

Det er vel denne databsen som vil bli brukt mest!

Hvordan er det med prosessor da?

Vil denne Amd 1.8GHz være nok?

Og noen som har et billig kabinett og foreslå som passer til dette?

Lenke til kommentar

Har dere behov for litt stabilitet, feiltoleranse og service vennlighet går du for en maskin som er beregnet for å være en server.

Greit nok at du sparer litt penger på å velge billig løsninger, men det tar du fort igjen på arbeidstid.

Er det mange som skal bruke sql databasen blir det fort mye å gjøre på serveren.

Da er scsi raid å anbefalle.

Skulle en disk ryke blir det fort mye arbeid når du kjører div databaser osv, selv med god backup.

Derfor vil jeg anbefalle raid og hotswap.

Dette behøver ikke heller bli så dyrt, serveren som jeg nevnte blir ca 7000 eks, med sata hotswap, 512 reg ecc og mulighet for 2 xeon cpu.

Klart er dette et prosjekt som ikke har mange brukere, ikke har store krav til lav nede tid så er det jo greit med en standard pc.

Ved få brukere og ikke for store databaser holder en seff en 1.8

Endret av Hagforce
Lenke til kommentar

En 1.8 ghz maskin skulle funke i massevis til dit bruk. Hvis det må være s-ata disker, anbefaler jeg noen 74gb wd raptor disker i raid 5. Fordelen med raid 5 er at hvis en disk ryker så kan du bare sette inne ny, og dataene vil komme tilbake på den nye disken. Dette skjer ved at paritetsinformasjon spres ut på alle diskene (minimum 3), og hvis en går så inneholder de andre diskene nok informasjon til å bygge opp dataene på den nye disken. Dette er ett genialt system, men krever at man han en raidkontroller som støtter dette. Noe 90% av raidkontrollerne integrert på vanlige hovedkort ikke gjør.

Ulempen er at man må ha minimum 3 disken, de bør være like av størrelse(maskinen vil uanset ikke bruker mer av diskene en den minste har plass til(maskinen bruker like mye av alle diskene uansett), raidkontroller kan være dyrt.

Man trenger ikke nødvedigvis å ha enorme mengder ram, 512mb bør holde men sørg for å bruke 1 brikke slik at det blir enkelt å oppgradere siden.

Håper du skjønner noe av dette og at det var til hjelp.

Lykke til

Lenke til kommentar

Jeg støtter ideen om å kjøpe en ferdig serverløsning. Med mindre dette er en skole en VET har et oppegående IT-miljø om 2-3 år er hjemmesnekrede løsninger å be om problemer. Ikke fordi de nødvendigvis er dårlige, men fordi en ikke så lett får en driftsavtale for dem.

Hvis du poster litt mer informasjon om hvordan serveren skal brukes (Hva slags aplikasjoner kjører mot databasen? Hvor mange brukere? Hvor mange brukere totalt?) oo litt mer informasjon om organisasjonen den skal brukes i, kan vi hjelpe deg bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...