Gå til innhold

veldig slem: cmos checksum error

turbo_z

Anbefalte innlegg

trenger litt dyp informasjon fra folk som kan ha vært borti dette.

Når jeg starter PC'en, som forøvrig er et ABit KX7 med en AMD 1800+, sier den umiddelbart "cmos checksum error - defaults loaded.". OK, tenker jeg, og stikker inn i bios for å sette på riktig fart. Den står på 1150MHz som default. Jeg aner ikke hvilke flere settings. Hvis jeg går inn i BIOS, gjør en vilkårlig endring, og restarter, er alt svart. Jeg resetter BIOS, får checksum error og alt er "normalt" i default mode. Jeg _FÅR IKKE_ endra noe i BIOS.

Først trodde jeg det var lite batteri som var feilen, men har kommet til den konklusjon at det sannsynligvis ikke var det, iogmed at jeg har prøvd flere batterier. Forresten lyser standbylyset hele tida, regardless.

Er det kanskje komplett som har shippa meg et HK med funky BIOS? urk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har også en amd xp 1800+.

men jeg har montert den i et msi kt3-ultra hk.

det virker som om default fra hk-produsentns side er å sette fsb på 100mhz. men jeg har ikke klart å få til noen checksum error som deg, men cpu'en kjører på 1150mhz. grunnen til at jeg ikke kjører den opp til 1800+, er pga tempraturen, som nå ligger jevnt på 45 grader.

på den andre maskinen jeg har, ligger tempen på rundt 65 grader (amd xp 1600+)

Lenke til kommentar

selv kjører jeg xp 1800+ på 38 grader uten problem og det er under belastning.

hvis du kjører winxp må du laste inn en oppdatering fra microsoft for at kortet skal skjønne at du har en xp prossesor ganske dustete. kjører du windows update finner windows oppdateringen selv og innnstallerer den. Da er det bare og restarte og gå inn i bios og forandre til 1800+ (ikke sett den på 1500 det er feil.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...