mwar0f Skrevet 23. mars 2005 Rapporter Del Skrevet 23. mars 2005 (endret) Tok D70en på skibakken og knipset noen bilder. Brukte EV +1.3. Synes fikk frem himmel og motivet ganske godt, mens snøen ble litt overeksponert. Har aldri tatt bilder i slike forhold før (sterkt lys og masse snø), så er veldig usikker. Farge versjon Svart hvit versjon Endret 23. mars 2005 av mwar0f Lenke til kommentar
engekri Skrevet 23. mars 2005 Rapporter Del Skrevet 23. mars 2005 Bra bilde med stilig motiv, hva bildekvaliteten angår skal jeg ikke legge meg opp i da jeg mangler kunnskap. Men jeg likte ikke svart/hvit utgaven av bilde. Bildet blir for mørkt og motivet kommer ikke så bra fram som på fargeutgaven. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 23. mars 2005 Rapporter Del Skrevet 23. mars 2005 Vanskelig motiv. Overeksponert snø og undereksponerte svarte klær. Her må man bare velge... Hva jeg ville gjort i en slik situasjon (om jeg hadde tid...). Spotmåler. Mål lys på snøen. Overeksponer to hakk i forhold til dette. Knips løs. (Skyt i RAW, da har du mer å gå på i etterbehandlinga). Man kan også vurdere oppklaringsblitz. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 23. mars 2005 Rapporter Del Skrevet 23. mars 2005 Snøen ble overeksponert og med for mye turkis i skyggene. Jeg har laget en versjon som jeg synes er mer som et normalt påskesol bilde. Jeg ville ikke overeksponert bildet hvis det var mulig sånn at man kunne få fram flere detaljer i snøen. Den den svarthvite versjonen synes jeg ikke fungerte. Personen kommer for nært himmelen. Lenke til kommentar
Lou Skrevet 23. mars 2005 Rapporter Del Skrevet 23. mars 2005 Vanskelig motiv uansett hva du knipser med. Hadde vært artig å sett et forsøk med polafilter og blitz Lenke til kommentar
F828 Skrevet 23. mars 2005 Rapporter Del Skrevet 23. mars 2005 Bortsett fra at det er feileksponert, er det et veldig bra bilde. Snøen er overeksponert mens de mørke partiene er undereksponert. Løsningen på problemet? Jo; Du tar bildet som du nå har gjort med lysmålingen på person og himmel, så ber du han stå helt rolig, og tar ett til med lysmålingen på snøen. PS Bruk stativ. :!: F828 Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 23. mars 2005 Rapporter Del Skrevet 23. mars 2005 Bortsett fra at det er feileksponert, er det et veldig bra bilde.Snøen er overeksponert mens de mørke partiene er undereksponert. Løsningen på problemet? Jo; Du tar bildet som du nå har gjort med lysmålingen på person og himmel, så ber du han stå helt rolig, og tar ett til med lysmålingen på snøen. PS Bruk stativ. :!: F828 ehm, utanom at vitsen med bilete er at det er i bevegelse... ;) Hehe. Lenke til kommentar
Covcon Skrevet 23. mars 2005 Rapporter Del Skrevet 23. mars 2005 Løsningen på problemet? Jo; Du tar bildet som du nå har gjort med lysmålingen på person og himmel, så ber du han stå helt rolig, og tar ett til med lysmålingen på snøen. PS Bruk stativ. :!: F828 Stå i ro når man er på vei ned en bakke? Tror tanken var å ta et actionbilde med litt "snøsprut". Lenke til kommentar
F828 Skrevet 23. mars 2005 Rapporter Del Skrevet 23. mars 2005 Bortsett fra at det er feileksponert, er det et veldig bra bilde.Snøen er overeksponert mens de mørke partiene er undereksponert. Løsningen på problemet? Jo; Du tar bildet som du nå har gjort med lysmålingen på person og himmel, så ber du han stå helt rolig, og tar ett til med lysmålingen på snøen. PS Bruk stativ. :!: F828 Sorry folks.... regnet med dere skjønte at det var innbakt en liten påskefleip her.... F828 Lenke til kommentar
kverna Skrevet 23. mars 2005 Rapporter Del Skrevet 23. mars 2005 Hehe! Noen gjorde tydeligvis ikke det gleder meg til det er skidag for skolen. da blir det bilder Lenke til kommentar
mwar0f Skrevet 23. mars 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 23. mars 2005 ahhh mye bra kritikk her :-) Spørs om det finnes blitz som er kraftig nok da, bildet er tatt på 290mm, f8. Btw, brukte Nikkor 70-300 G, ikke akkurat raz0r sharp, men fungerer genialt som reiseobjektiv synes jeg. Bildet er fra Lake Louise i Canada, virker som dSLR er mer utbredt der enn her hjemme i Norge, så kanskje 5-6 stykker i løpet av dagen. God Påske! Lenke til kommentar
Anonym234 Skrevet 25. mars 2005 Rapporter Del Skrevet 25. mars 2005 Stilig motiv. Fargene skjærer litt, syns jeg.. Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 25. mars 2005 Rapporter Del Skrevet 25. mars 2005 Heisann! Fotografering i sterk påskesol med mye snø i bildet er og blir en evig utfordring sålenge dSLRene har såpass lite dynamisk omfang. En ting en kan gjøre er å justere eksponeringen slik at man akkurat ikke får utbrente høylys, skyte i RAW og hente inn igjen skyggene i etterbehandling, men jeg synes bildet ditt kommer forholdsvis nærme, spesielt himmel og motiv ble bra. En ting du dog burde prøve når du konverterer til sorthvitt, er å se hvilke av fargekanalene som inneholder hvilken informasjon, og deretter blande dem forholdsvis nøye i Channel Mixer (med avkrysning for monokromt resultat) hvis du bruker Photoshop CS. Jeg vet ikke hvor stort utsnitt dette er av den opprinnelige fila, men jeg synes det er et godt utgangspunkt for litt etterbehandling. Jeg endte opp med dette på etpar minutter. Mvh Kjetil Lenke til kommentar
Covcon Skrevet 25. mars 2005 Rapporter Del Skrevet 25. mars 2005 Hvorfor ikke bare blende to lag? Hvis dere blir engige om nøyaktig hvor skiløperen skal kjøre så kan du jo ta ett bilde som eksponeres for snøen, og et spot-målt av skiløperen. Krever stativ og godt samarbeid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå