PSV Skrevet 23. mars 2005 Del Skrevet 23. mars 2005 (endret) Har nå laget min egen lille worklog siden jeg skal lage ett kabinett i svart, med blått lys, og siden jeg har hentet såpass mye inspirasjon fra dere på forumet, så tenkte jeg å dele den med dere . Jeg bruker photobucket viss noen av dere lurer, planen var i grunn å lage en pc i en stuemøbel, men på grunn av ressursmangel lager jeg nå ett helt vanlig kabinett i steden. Ser at det er mange som har sponsorgaver her, og det har vel kanskje jeg også fått : Flere sponsorer kommer kanskje hvis noen er snille og sponser meg.. Jeg har all hardwaren unntatt skjermkort fra før av så det skulle ikke være noe problem, men det er lenge til den biten ennå, først må ''kassen'' lages. Den skal da som jeg hintet til lages i tre. Jeg er så heldig at 30 meter i fra meg er Bygger'n som foreldrene mine tilfeldigvis eier så det blir iallefall lett å skaffe treet. (Gratis) Først tenkte jeg å liste opp hardwaren som skal være inni kabinettet : CPU : AMD Athlon XP 2000+ 266fsb Socket A RAM : 512MB Kingston ddr266 pc2100 RAM HVK : MSI KT3 Ultra2 Socket A Hovedkort HDD : Western Digital Caviar 80GB ATA/100 (flere kommer sammen med pengene ) DVD : Pioneer Slot in DVD-drive 16x DVD DVR : Plextor PX-708A DVD-brenner 8xDVD+R og 4xDVD-R PSU : In-Win 300W OEM strømforsyning (fulgte med i ett In-Win kabinett) Mer : Gigabit LAN, Firewire, USB 2.0 +++ I tillegg tenker jeg å kjøpe ett 6600GT om jeg blir fort ferdig med kabinettet. Hvis det tar lang tid blir det sikkert 6800NU eller noe i den duren kan jeg tenke meg. Siden jeg er dødstrøtt akkurat nå så tenker jeg at jeg begynner med en gang jeg står opp i morgen tidlig. Og regner ikke med at så mange ser dette før den tid. Men alle tilbakemeldinger mottas med glede. Har laget en skisse over prosjektet : Det ble dessverre med Paint, siden jeg synest SketchUp var noe komplisert . Det som er er at det er en feli på skissen. I det tredje optiske drev overfra så er det en feil, der skal nemlig den Sunbeam LED controlleren være....Men resten tror jeg ser ok ut. Plexi i siden, og totalt 5 vifter. Der jeg har en fra før av. Kan legge ut bilde av den i morgen, viss jeg finner den... Har to spørsmål forresten : Den Sunbeam Rheobus som jeg bestillte, regner med at den gir strøm til viftene uten masse ekstra ledninger som kommer og går? I tillegg tenker jeg at viften som er framme, en 120x120mm vifte IKKE skal gå inni viftekontrolleren. Men de fire andre skal. (De to på baksiden og de to i sidedøren.) Er litt usikker på hvilke komponenter termometeret skal vise, og spør dermed hva som er best? Jeg tenkte en på CPU og den andre på en harddisk, til det kommer flere og da skal jeg skifte til GPU. Jeg har forresten to vifter som er montert på harddisken, så tror ikke den blir så veldig varm. Her har jeg lagt ved tegningene som er av kabinettet (laget i Paint) : Endret 7. april 2005 av Per-Stian Lenke til kommentar
Vågebu Skrevet 23. mars 2005 Del Skrevet 23. mars 2005 Kan bli bra dette! Men det er vel ikke PCI-E på hovedkortet ditt? 6600GT finnes vel bare i PCI-E? eller finnes det AGP og? Lenke til kommentar
aeinstein Skrevet 23. mars 2005 Del Skrevet 23. mars 2005 Stå på. Bruk påsken fornuftig (modding) ! Lenke til kommentar
sigz Skrevet 23. mars 2005 Del Skrevet 23. mars 2005 Høres ut som et bra prosjekt! Skal følge med Lenke til kommentar
wilai Skrevet 23. mars 2005 Del Skrevet 23. mars 2005 Kan bli bra dette! Men det er vel ikke PCI-E på hovedkortet ditt? 6600GT finnes vel bare i PCI-E? eller finnes det AGP og? det finnst jo 6600 i AGP vesjon dei selge det her Lenke til kommentar
PSV Skrevet 23. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2005 Ok. Da starter jeg arbeidet med kassa.... Vågebu : 6600GT selges jo i AGP, har du sjekket prisguiden til hardware noen gang ? Der er det lett å finne ut det... Link til det jeg sannsynligvis skal ha : LEADTEK A6600GT128TD aeinstein : Ja, jeg har ikke mye annet tidsfordriv så... Lenke til kommentar
PSV Skrevet 23. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2005 Er det forresten noen som vet om vifte som følger med på det Lian Li hovedkortbrettet bråker mye ? Har fått med meg at det er ett populært brett ? Lenke til kommentar
Kimius Skrevet 23. mars 2005 Del Skrevet 23. mars 2005 kan godt teste lyden nå... dog har jeg moddet festene, så det kan ha noe å si... brb Lenke til kommentar
Kimius Skrevet 23. mars 2005 Del Skrevet 23. mars 2005 back. for å si det enkelt. hvis den viften ble satt ved siden av beQuiet hadde den stoppa av seg selv av skam. den er ikke så høylydt at det kommer nær en delta, men den lager mer lyd enn de fleste viftene mine. på 7v lager dual 120mm radden min omtrent like mye lyd. hvis jeg husker rett... ang festene, så hadde jeg bytta de med gjengenagler for at det skulle sitte bedre. kan virke som det lagde litt ristelyder, men de ble utelukket fra vurderingen. komklusjon: skal den pcen være stille, skaff papst. skal det være ren viftekjøling, så kommer den til å bråke uansett, og da er det like greit å spare pengene. Lenke til kommentar
PSV Skrevet 23. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2005 Update! Kommer nå med en liten bildeoppdatering.. Her er ett bilde av grunnplata. Sammen med det gamle kabinettet (In-Win) eller restene av det. Her er ett bilde av viften som jeg har og skruer må jo til for å lage kabinett. Her er ett bilde av de to optiske stasjonene som skal være med og strømforsyningen og masse kabelrot, på-knappen o.s.v.... Nå skal jeg lage fronten når de er ferdig for i dag borte på Bygger'n klokka to, samt den sidedøra som ikke er noe på.. de skal ikke være så tykke som grunnplata, men heller ikke så tynne.. skal bruke kryssfinê eller noe sånt. Pakken er nå pakket og sendt fra Microplex, så den kommer vel på Lørdag eller noe sånt... Bildene som jeg oppdaterer med tar jeg med ett Sony Cybershot-kamera (p100) og i VGA-kvalitet (640x480) og deretter nedskalerer jeg dem til 60% begge veier (for å ikke vrenge på bildet) da blir de 384x288 og det synes jeg er noen lunde passe størrelse, alt under 400 synes jeg i grunnen er greit nok. Kimius : Takker fordi du testet den vifta for meg. Visste ikke at den var SÅ høylytt.. Men kabinettet som jeg sitter sammen med nå er ett Raidmax og det synes jeg BRÅKER i forhold til alle andre maskiner. Men In-Win kabinettet smeltet rett og slett fordi det ble for varmt, men det var nesten helt lydløst... Som jeg sa i min aller første post, så bestillte jeg 3 Papst-vifter på henholdsvis 18, 23 0g 19 dB så jeg tror nok det skal gå bra, hvis jeg synes den vifta på hovedkortbrettet bråker så hadde jeg tenkt å plassere en 80x80mm vifte under slik at hvis den som følger med bråker for mye tar jeg den rett og slett ut og da blir det viftekontroll på alle viftene... Men du Kimius, som har så mange vifter, kan ikke du se om det går en 80x80mm vifte til der på baksiden av hovedkortbrettet? (Under den som er der) Lenke til kommentar
Algron Skrevet 23. mars 2005 Del Skrevet 23. mars 2005 Ser bra ut! Lykke til videre! Lenke til kommentar
PSV Skrevet 23. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2005 Lurte litt på dette med vifteblåsing, siden jeg skal ha 4-5 vifter, så lurte jeg litt på blandingsforholdene på in/ut... er det best med 1-2 inn og 3 ut eller 2-3 inn og 2 ut eller er det andre ting som er bedre.. ble litt usikker på om jeg skulle velge å bruke den vifta som følger med på hovedkortbrettet ettersom den ikke var så veldig stille av seg... Ellers legger jeg ett bilde til til den ''grillen'' som jeg skal ha framme, siden i sidedøren på det In-Win kabinettet var det en ''grill'' eller hva jeg skal si det er? ''filter'' det kan jo dere bedømme selv : Her er ett bilde... Og her ett til... Denne tenkte jeg å fjerne og bruke som ''filter'' framme på kabinettet mitt... Den måler ca. 92x125mm så da tenkte jeg å lage den delen framme slik : Overgangen min... Ville dette virke eller vil det skape trykk i kabinettet..? Ellers tror jeg ikke det blir noe arbeid før i kveld siden jeg må tenke litt på de praktiske løsningene.. ett alternativ ville være å snu den plata, men det blir ikke så fint, men hvis det er bedre så gjør jeg det.. Ellers GLEDER jeg meg til pakken fra Microplex kommer, den ble postet klokka 13.05 i Sarpsborg og skal da være her i morgen, hvis den blir postet til Ålesund og er der i kveld, men jeg får uansett ikke hentet noen ting før Lørdag siden det er påske og fridager. Senest kommer pakken på Mandag, men håper på Lørdag... Ellers er det bare å spørre hvis det er noe dere lurer på, alle tilbakemeldinger mottas... Lenke til kommentar
Rykende_Kaffe Skrevet 23. mars 2005 Del Skrevet 23. mars 2005 får vel følge med her også da Lenke til kommentar
PSV Skrevet 23. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2005 Har nå laget enda en tegning i SketchUp (den ble ganske dårlig, men den er bedre enn den i Paint... : Nå... hva synes folket ? Vil veldig gjerne ha svar på det med viftene som jeg spurte i forrige innlegg siden det er Viktig!, skal nå begynne å jobbe med fronten... Lenke til kommentar
Prodigy_ Skrevet 23. mars 2005 Del Skrevet 23. mars 2005 Ser bra ut dette ja! Kommer til å følge med på dette. Lenke til kommentar
PSV Skrevet 23. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2005 Liten Update! Kommer nå med en liten update! Får ikke gjort så mye som jeg håpet på siden jeg ikke får gjort så veldig mye før HK-brettet kommer, men han sittet og tenkt litt på enklete smarte løsninger, og har noen bilder av dagens arbeid.... Bilder : Her er ett bilde av ''malen'' til fronten.. Og ett bilde til av ''malen''... Og enda ett bilde av ''malen''.... Som dere ser har jeg ødelagt In-Win kabinettet mitt for å få fronten til å bruke til ''mal'' til fronten som jeg skal ha framme, dette siden jeg så det som mye enklere da, jeg løsnet den med å slå inn de derre dottene som sitte på kabinettet og holder det sammen pluss jeg brukte en metallsag til å sage bunnen av med, så da kommer det vel en ny update på lørdag, søndag eller en annen dag senere, iallefall innen en uke... Da har jeg gjort mye mer kan jeg tenke meg i og med at jeg har fått pakken min fra Microplex.... Lenke til kommentar
PSV Skrevet 24. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2005 Mens jeg venter på delene fra Microplex finner jeg fram til noen spørsmål : 1. Kan jeg få svar på det med viftene ? 2. Kan noen si meg hva denne bracketten skal brukes til : ? Til venstre er det endings som er avtagbar og det står ''SPDIF'' på, videre er det ett svart hull som står : ''OUT'' på, så er der to grønne hull som står ''CEN/SUB'' på det ene og ''RL/RR'' på det andre.. Er det noen som kan si meg hva dette er ?? Lenke til kommentar
PSV Skrevet 24. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2005 Har nå bladd i gjennom en del gamle kabinetter, og dere gjetter aldri hva jeg fant.... Jeg fant en morsom liten detalj. En Accessories Kit som lå på bunnen av ett gammelt nedstøvet kabinett.. Og inni der lå det fullt med Thumbscrews og mange andre rare ting.. *Tilstand : Glad* Her er bilder : Ett bilde av kiten som jeg fant, uåpnet... Her er ett nærbilde, når den er åpnet.. Her er bilde av den på grunnplata... Her er hva jeg fant i bunnen av ett nedstøvet kabinett i en accessories kit... Skruer! som jeg i grunn har nok av, men det er kjekkt med thumbscrews også... Videre plan for den kiten er nå at den skal males blå og skrues fast i bunnen av det nye kabinettet, tenkte å prøve å få bokstavene svarte på blå bakgrunn og bunnplata skal lakkerest svart så det blir tøft tror jeg... Lenke til kommentar
PSV Skrevet 24. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2005 Lyd Ok. Takker, da trenger vi ikke den.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå