Gå til innhold

formatering av XP-SP2

Anbefalte innlegg

Først så må jeg si det er litt flaut å spørre om hjelp til dette relativt enkel spørsmålet, men jeg har prøvd alt.

Jeg skal formatere en maskin med XP SP2, SP2 ble oppdatert via internett og dette har jeg ikke CD av. CDen med XP er altså eldre enn den versjonen som maskinen kjører. Av en eller annen grunn vil ikke maskinen boote fra XP-CDen. Og jeg får dermed ikke formatert. Og jeg får ikke startet reinstallasjon av XP pga. at det er en nyere versjon som kjører på PCen...

little help anyone? :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv og gå inn i BIOS når du starter maskinen (man klikker som regel Del). Gå deretter til boot seksjonen, og velg hvilken disk som skal boot først. Når du da har valgt navnet på cd- eller dvdrommen din så må du save det du har gjort, og restarte (for å save, tror jeg man må klikke F10. Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror det var det man måtte klikke). Hvis du har gjort dette riktig skal pcen nå boote fra den disken du ba den boote fra og du skal kunne formatere XP :yes:

Etter at du har installert XP på nytt igjen, så kan du kjøre Windows Update igjen og laste ned alle oppdateringene.

Endret av Mp5
Lenke til kommentar

Jeg har et lignende problem med min bærbare. Har 3 forskjellige WinXP cd'er. Den ene er uten noen oppdateringer, den andre med innebygget SP1 og den tredje med innebygget SP2. Når jeg skal reinstallere den bærbare er det kun den uten noen som helst oppdateringer som vil boote på denne maskinen. Har prøvd cd'ene med oppdateringer på andre maskiner og der går det greit. Noen som har noen teorier?

Lenke til kommentar

Har sett noe lignende. Har en eldre stasjonær PC som har problemer med å boote Windows CD. Den booter andre CD'er OK.

Fant ut at hvis jeg tar ut nettverkskortet (3Com) så booter også Windows CD'en. Jeg lurer på om det er en konflikt mellom BIOS og den bootloaderen som Windows CD'en bruker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...