Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fremhjulstrekk eller bakhjulstrekk. Krangel...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På vinterføre spinner FWD like lett som RWD. Og FWD drar seg ikke noe bedre frem synes jeg. Har kjørt mye Taunus og Golf 2 i vinter, og må si at Taunusn er den jeg foretrekker på vinterføre egentlig.

 

Golfen har en tendens til å spinne lett, og grave seg ned i tillegg så den blir stående fast. Mens Taunusen logrer mer, og graver seg ikke ned like lett.

 

Kanskje litt OT dette svaret, men men...

Lenke til kommentar

Hvis man leser igjennom alle postene her så har man egentlig fått svaret.

 

Jeg vil si at en bil med bakhjulstrekk spinner lettest. Hvis vi tar litt dårlig eksempel på med snø og 2 biler, en med FWD og RWD så ville bilen med RWD spinne lettest. Selv om bilen med FWD også ville spinne med skal litt mer til.

 

På tørr asfalt er det litt annerledes, som sagt så teller friksjon og alt det andre som er nevnt. tyngden vil jo legge seg bakover ved aks, men holder en liten tro på at bilen med RWD vil spille lettest.

 

Noen som vil prøve det i praksis?

Lenke til kommentar
Hvilken av bilene vil lettest spinne?
Har alltid kommet fram dit jeg vil.

Det var et jævli godt svar må jeg si..

Ok, ok.. Greit, så var det et dårlig svar da. :hrm:

 

Bah..

 

Det jeg uansett har opplevd, er at jeg med morotrekk lettere spinner i svinger enn feilhjulstrekkere.. Og for min del kommer rompa, og jeg har det moro. Føler at det må til litt mer gass for å spinne (og gå rett fram) i feks en sving med feilhjulstrekk..

Lenke til kommentar

corvette skrev.

Noen som vil prøve det i praksis? .......................

 

etter å ha eid div biler både fremhjulstrekk og bakhjulstrekk syntes jeg at jeg har testet det nok i praksis.

 

av framhjulstrekk har jeg eid følgende.

 

76 mod datsun 120A

81 mod golf 1

86 mod golf 2

93 mod audi 80 B4.

 

av bakhjulstrekk har jeg eid.

 

76 mod taunus

79 mod taunus

82 mod taunus

82 mod granad

88 mod manta B

77 mod capri

78 mod Dodge b 300

86 mod scorpio

Bmw 528i.

 

og min erfaring er at bakjhulstrekk er overlegen stortsett uansett føre, og sporer ikke like lett som framhjulstrekk. eneste ulempen med bakhjulstrekk etter min mening er at enkelte eldre bakhjulsdrevne biler som manta, taunus etc er noe ubehagelig/skummel å kjøre når det er glatt etter veiene. men det fikses med en 100kilos lodd i kofferten :thumbup:

Lenke til kommentar

Enig med 528i selv om vi egentlig ikke skal diskutere sommer/vinter og /forhjuls-/bakhjulstrekk.

 

Ps: Legger man det 100kilos loddet helt bakerst i bagasjerommet kan det resultere i overraskende kraftig kontra på enkelte biler :D

Lenke til kommentar

jepp hehe. kan få deg en morsom opplevelse ang kontraen du nevner..hehe

 

har ikke vært missfornøyd med framhjulstrekk. og lånte en periode en escort xr3i

. den var sinnsykt rå å kjøre på sommeren. med høveli motor på en framhjulstrekk, fant jeg ut at jeg kunne holde større fart gjennom svinger, enn med eldre bakhjulstrekk. bakhjulstrekken vil skyve framdekkene rett fram i svingene!

mens framhjulstrekk vil dra bilen inn i et bedre spor gjennom svingen.

så på bar asfalt men mye svinger! så er det mulig jeg hadde valgt en framhjulstrekk ved feks kappkjøring. den xr3i'en satt noe innåt i h...... i svinger :dribble:

 

uansett bil er kult. :thumbup:

Lenke til kommentar

Ja, nå skal jeg la vær og ramse opp alle biler jeg har hatt, det blir uansett en lite objektiv sammenligning. Ingen av disse bilene man har hatt er jo helt like, foruten for/bakhjulstrekk. Det er en hel masse faktorer som er forskjellige (feks hjul/dekk, motor, utveksling, vektfordeling). Ikke minst under hvilke forhold vi snakker om. Bakhjulstrekk blir bedre og bedre jo brattere bakken er osv

Testgrunnlaget blir dermed ikke akkurat vitenskapelig...

 

Jeg er langt på vei enig med 528i, og jeg liker selv bakhjulstrekk bedre, men det kommer da også an på bilen. Sammelikner man to ytterpunkter feks en Taunus mot en Citroen cx, hvor da førstnevnte er svært lett over drivhjul, og sistnevnte svært tung over drivhjul (og med store hjul), vil det utvilsomt være den siste som har best fremkommelighet.

BMW er et eksempel hvor forskjellen er mye mer utjevnet, de har som kjent bakhjulstrekk, men en vektfordeling på nesten 50/50, , når så alle de andre faktorene som er nevnt før (vektforskyvning osv) er det vel lite som tilsier at den er noe dårligere til å komme frem enn de fleste forhjulstrekkere.

 

 

Men, et lite eksempel til; så lenge man står stille, la oss si på is, med to typiske identiske biler med vektfordeling 60/40 foran/bak, og vi så filer forsiktig på klutchen helt til det begynner å spinne, vil min påstand være at den med forhjulstrekk vil spinne sist. Fordi friksjonen mellom dekk og is er større jo mer vekt. Så helt frem til alle andre faktorer kommer inn i bildet er det bilen som veier mest over drivhjul som er best.

He he bla bla bla, ble mye dette, men jeg vil fortsatt mene at svaret til trådstarter er både og. :innocent:

Lenke til kommentar

Vel, her var det en del artige løsninger. Vel, svaret er veldig enkelt: forutsatt at de får samme kraft, moment osv osv, og har like friksjonsegenskaper (altså dekk og underlag, i praksis), vil kun én ting avgjøre dette, og det er normalkraften fra underlaget mot hjulet. Denne er like stor som produktet av tyngdekonstanten og massen, og hvis vi forutsetter at dette skjer på samme sted på jorda, f.eks, koker det hele ned til vekta. I dette tilfellet altså aksellasten.

 

Så så greit er det :)

Lenke til kommentar
Hvis man leser igjennom alle postene her så har man egentlig fått svaret.

 

Jeg vil si at en bil med bakhjulstrekk spinner lettest. Hvis vi tar litt dårlig eksempel på med snø og 2 biler, en med FWD og RWD så ville bilen med RWD spinne lettest. Selv om bilen med FWD også ville spinne med skal litt mer til.

 

På tørr asfalt er det litt annerledes, som sagt så teller friksjon og alt det andre som er nevnt. tyngden vil jo legge seg bakover ved aks, men holder en liten tro på at bilen med RWD vil spille lettest.

 

Noen som vil prøve det i praksis?

I ekstrem akselerasjon (nødvendigvis på asfalt) spinner forhjulstrekkere mer. Vektforflyttingen gjør nemlig at bakhjulstrekkere faktisk har en fordel selv om vekten i utgangspunktet er framme.

 

Men i startøyeblikket vil likevel en forhjulstrekker spinne minst, fordi akselerasjonen enda ikke har oppstått og dermed heller ikke noen vektforflytting. Bakhjulstrekkere kan altså akselerere bedre.

 

Startøyeblikket er som oftest problemet på vinteren, og her er framhjulstrekkere som sagt best. Når man har oppnådd fart er det ingen problem å komme seg fram. Forhjulstrekkere kommer seg dermed bedre fram på flat mark på vinteren.

 

På vinteren trodde jeg alle visste at forhjulstrekkere kommer seg opp bakker lettere enn bakhjulstrekkere, forutsatt at motoren er framme i begge tilfeller.

 

Mesteparten av vekten er framme på bilen, og mesteparten av vekten ligger altså på forhjulene. I en bakke vil litt av vekten flytte seg bakover i bilen, men kun vertikalt med der det er mest vekt, altså området med motoren. Når stigningen gjør slik at denne vertikale linjen krysser bakken nærmere bakhjulet enn framhjulet er mesteparten av vekten på bakhjulene. Det må med andre ord en enorm stigning til for at bakhjulene får mer vekt enn framhjulene. Slike kommer man seg ikke opp uansett :p. Og jo _lengre_ bakhjulsdreven bil man har, jo dårligere kommer de seg opp bakker.

 

Men ja, det er en enorm fordel for forhjulstrekkere å rygge opp bakker for å få så mye som mulig av vekten på forhjulene.

 

 

 

Nå har jeg kjørt mest forhjulstrekker, og litt bakhjulstrekker. Jeg kan garantere at alt ovenfor har sine likheter i praksis.

Lenke til kommentar
528i Skrevet 27/03/2005 : 17:33

  hei.. vi tenker i samme baner  enig med dere!.... 

He he, ja men overskriften (trådstarters bestilling) er; Fremhjulstrekk eller bakhjulstrekk. KRANGEL... Og det får han :p

Neida, jeg tror også de fleste er enige i de viktigste faktorene som spiller inn her nå ;)

Lenke til kommentar
og husk nå at di fleste sportsbiler har bakhjulstrekk. det sier jo litt :yes:

Det er sant nok det, men betyr langt ifra at det er noen fordel...

 

Det meste skyldes nok trangsynthet og gamle gubber uten øyne for å se framover. Men dette blir nok å gå inn på området 4wd vs. 2wd. noe som ikke var poenget med denne tråden. Men uansett, selv om ferrari, porsche, bmw osv. ser blindt på det med bakhjulstrekk, så finnes det bedre alternativer.

Lenke til kommentar
tenk lohisk så er ikke svaret så avansert. :p

hmmm. hva mener du???????

 

eneste bedre alternativ enn bakhjulstrekk på en sportsbil er vel 4wd.

 

du må og tenke på at en bil med bakhjulstrekk vil sjennerelt ha en bedre vektfordeling enn en med forhjulstrekk. da tenker jeg på biler med frontmontert motor. på bakhjulstrekk vil du kunne legge mer av tyngden bak på bilen slik som feks girkasse/bakstell etc. som bare vil forværre den muligheten på en framhjulstrekk.

 

så det er mange faktorer som spiller inn når en sportsbil blir bygd.

 

og det har lite med trangsynthet å gjøre.

det koster mangfoldige millioner å konstruere en bil. med et team av mange experter med god ekspertise på området. og dem bygger nok ikke bakhjulstrekkere vist framhjulstrekk er bedre på noe vis på slike biler. :p

Lenke til kommentar
tenk lohisk så er ikke svaret så avansert.  :p

hmmm. hva mener du???????

jaja. det jeg mener med logisk er ALT har med føreren å gjøre. forskjellige opplevelser osv. de fleste har forskjellige meninger rundt dette temaet.

 

-MINE- tanker rundt dette er at jeg ville hatt FWD på en streetracer som skal sitte godt på veien. men på en drift racer som skal ha god kontroll i breier ville jeg hatt en RWD eller 4WD... med en drag bil ville jeg hatt RWD grunnet at FWD er ike lovlig hehe :p . men i fakta så er RWD bedre uansett på en drag bil. fordi den har som regel mest vekt på bakdekkene. i rally ville jeg hatt 4WD grunnet bedrekontroll i svingene også spinner man ikke så lett når man gir på ut av svingene. på en svingete vei med is er RWD best der er både 4WD og FWD ute. begynner man å spinne på fram dekkene da har man ikke mye styring.

 

EDIT: nå har jeg tenk på biler med motoren forran.

Endret av oddis89
Lenke til kommentar

oddis89: FWD er lov i dragracing....

 

4WD er bedre på vinter enn det RWD vil vil være, og du kan ha det minst like gøy med en 4WD, krever bare mer av føreren...

 

 

 

Også er det jo en grunn til at merker som BMW, Mercedes, Jaguar, Ferrari osv osv, fortsatt kjører bakhlulstrekk på hver eneste modell som ruller ut av tegnebrettet og over i produksjon...

 

Smaken er som nevnt tidligere, delt...

Kommer vel litt mer ann på hva folk er komfortable/vant til...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...