Lurifaksen Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 (endret) Sitter å sikler på Dell's 20" LCD-skjermer, som er passelig billig om dagen... (4192 per stk. ved kjøp av 2 stk ) Når jeg var klar til å bestille Dell 2001FP så finner jeg plutselig ut at de også har en lik skjerm bare i wide-screen format, Dell 2005FPW. Digi.no har testet begge: Test Dell 2001FP (vanlig) Test Dell 2005FPW (Widescreen) Ut i fra testene så er tydeligvis Widescreen-versjonen generelt bedre enn vanlig versjonen, av en eller annen grunn. Widescreen ser jo også litt kulere ut Det eneste som bekymrer meg er oppløsningen: 1680x1050 Hvilken betydning vil det ha i praksis? De fleste spill f.eks. har jo kun støtte for 1600x1200? Dersom bildet vises i den oppløsningen - blir bildet like dårlig som en hvilken som helst annen oppløsning da? (eks 1280x1024?) - eller er forskjellen så liten at bildet fremdeles vil være skarpt? 1. Noen som har peiling på dette? Kommer jeg til å angre i ettertid på at jeg er blitt låst til oppløsningen "1680x1050". 2. Er det noen som tilfeldigvis har denne skjermen og har erfaringer å dele? 3. Er det noen ulemper med wide-screen jeg ikke har tenkt på? Bruksområdet er all-round. Skal for øvrig ha to stk i dual-mode, så vi snakker om en windowsdesktop på 3360x1050 Endret 22. mars 2005 av Lurifaksen Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 Skal for øvrig ha to stk i dual-mode, så vi snakker om en windowsdesktop på 3360x2100 Du må vel ha 4 skjermer for å få den oppløsningen totalt... Har 1680*1050 på min bærbare Dell, og synes det er digg. Hvis du skal spille spill som ikke støtter oppløsningen din, bør du bruke et "vindu" med f.eks. 1280*1024 på skjermen, ellers blir det blurry ja. Det blir det alltid med LCD som ikke kjører i native oppløsning (Unntak: 1600*1200 kan kjøres i 800*600, da blir hver piksel akkurat 4 piksler, altså 2*2). Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 22. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2005 Skal for øvrig ha to stk i dual-mode, så vi snakker om en windowsdesktop på 3360x2100 Du må vel ha 4 skjermer for å få den oppløsningen totalt... Må ha 3.. Mente 3360x1050 Vindu er selvsagt løsningen...! For da har jeg mulighet for å enkelt svitsje over til et program på den andre skjermen... I full-screen minimeres hele programmen og alt blir bare tull hvis jeg skifter program. Tror det blir widescreen... Noen som helst argumenter for at jeg ikke skal kjøpe widescreen? Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 Hvis jeg skulle ha hatt 2 stk. i dual ville jeg nok valgt to vanlige.. Blir veldig langt i forhold til høyden hvis du sette to Widescreens ved siden av hverandre.. Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 Skal for øvrig ha to stk i dual-mode, så vi snakker om en windowsdesktop på 3360x2100 Du må vel ha 4 skjermer for å få den oppløsningen totalt... Må ha 3.. Mente 3360x1050 Jeg mener fortsatt du måtte hatt 4. Uansett, jeg synes det er veldig praktisk med widescreen nettopp fordi mange programmer er laget for 4:3 og 5:4. Da får jeg ekstra plass på siden til chattevindu og lignende Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 22. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2005 (endret) Vandalen: du har rett. Andreasfe: Det er jo bare 150 pixler i forskjell. Jeg er ikke vandt til de 150 uansett (kjører 2560x1024 nå). Dessuten virker det litt mer artig å snu en widescreen-skjerm 90 grader... Men var en annen ting jeg lurte på - fungerer det fint å bruke skjermen som TV for f.eks. xboxen? Det er jo noe Picture-in-picture opplegg - fungerer det å ha fullscreen? Endret 22. mars 2005 av Lurifaksen Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 23. mars 2005 Del Skrevet 23. mars 2005 har 20" 4:3 versjonen av den, og har bestilt 24" ws versjon! Tv inn funker fint, du må jo ha ein tuner da. S-video eller comosite inn. PIP er jo genialt, ha tv'n på ein lite vinauge på skjermen. Nyere spel vil støtte widescreen, widescreen er framtida. Om du vil, så kan skjermen din legge på 2 svarte sladder, så du får 4:3 også. Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 23. mars 2005 Del Skrevet 23. mars 2005 Om du vil, så kan skjermen din legge på 2 svarte sladder, så du får 4:3 også. Det var dette jeg mente også. Det er ikke et vanlig "Windows-vindu" du spiller i, det er slik at selve skjermen bruker bare de pikslene du trenger til en gitt oppløsning. (Skulle du spilt i 640*480 ville bildet blitt ganske lite, for å gi et eksempel) Jeg ville kjøpt 4:3 om prisen var den samme (og dual-screen gir jo wiiide likevel), men ikke hør så mye på oss andre. Det er jo DU som skal bruke dem Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 24. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2005 (endret) Etter å ha lest gjennom en GIGANTISK tråd på neowin.net om widescreen skjermen (brukte sikkert 3 timer på å bla gjennom den ), føltes widescreen utgaven som det klart beste valget, og jeg gikk dermed til innkjøp av to stk widescreen . Det kan umulig være et dårlig kjøp, med tanke på at jeg bare betaler 8500kr for begge to (firmakjøp - får igjen moms). Hovedårsaker til at jeg bestemte meg for widescreen: 1. Som Cornel er inne på, og mange andre argumenterte for: Det er fremtiden (har jo ikke akkurat tenkt å kjøpe nye skjermer med det første...). Når jeg ser på screenshots i blant annet HL2 er det jo tydelig hvor vannvittig mye bedre det ser ut i widescreen. Regner også med at Longhorn og slike ting vil bli optimalisert for widescreen. 2. Muligheten for å vri skjermen 90 grader har mye større nytte. 3. Det ser mye penere ut Det eneste jeg er redd for nå er døde piksler og gjennomskinnende baklys som tydeligvis er et stort problem på disse skjermene... Har Dell i norge også rutiner for bytting, slik at de plukker opp den gamle, ved levering av den nye? Endret 24. mars 2005 av Lurifaksen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå