Gå til innhold

Regne ut en uke frem i tid med DATETIME (mySQL)

Anbefalte innlegg

Ja, hvordan gjør man det? Slo opp på PHP.net og søkte både på Google og her men ble ikke særlig mye klokere :hmm:

Altså regne ut en uke frem fra f.eks. 2005-03-18 19:23:22

EDIT:

Litt bedre forklart så har jeg en database med opplastede filer, der lagringsdatoen er i DATETIME. Jeg vil vise bruker datoen filen ble lastet opp, og datoen den vil bli slettet (en uke frem i tid fra lagringsdatoen).

Endret av simenss
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kan gjøres veldig enkelt i MySQL. MySQL har mange fine datofunksjoner. F.eks DATE_ADD :)

SELECT DATE_ADD(`datokolonne`, INTERVAL 7 DAY) AS `dato` FROM `tabell`;

Gir deg datoen 7 dager fram :)

edit: leif.

Endret av LoS
Lenke til kommentar

Skal vi se.

Var jeg deg ville jeg hentet ut unix-timestamp'en fra tabellen og formatert denne i PHP etter spørringen. Forandre spørringen til noe slikt:

SELECT UNIX_TIMESTAMP(DATE_ADD(`datokolonne`, INTERVAL 7 DAY)) AS `dato` FROM `tabell`

Og utfør litt strftime()-magi etterpå. :)

Endret av Lokaltog
Lenke til kommentar

Tror muligens jeg missforstod litt :blush:

$dato2 = mysql_query("SELECT UNIX_TIMESTAMP(DATE_ADD(dato, INTERVAL 7 DAY)) AS dato FROM image_downloads WHERE id='".$id."'");
 $dato2 = mysql_fetch_array($dato2);
 $dato2 = strftime("%m/%d/%y", $dato2);

Lenke til kommentar

hvis date_add blir forvirrende kan man bruke det noe mer forståelige interval-nøkkelordet:

select datokolonne as lastetopp, datokolonne + interval 7 day as slettes from tabellendin

pynt gjerne på datoen slik LoS foreslår. Ingen grunn til å gjøre dette i php når det kan gjøres unna allerede i mysql

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...