Gå til innhold

HiB: Bachelor i ingeniørfag data

ZerBox

Anbefalte innlegg

Jeg mente ikke å ta all motivasjonen fra deg, du lærer selvsagt drift-greier også, men det jeg ville si var at du må være klar over at det ikke er et "praktisk"-rettet studium, men relativt teoretisk.

Av praktiske drift-fag kan jeg nevne Unix-drift (I like!), Nettverksadm.(Windows server+sikkerhet+Cisco rutere), og PC-basert måleteknikk(elektronikk, måleteknikk og grafisk programmering i LabView).

Jeg trodde absolutt ikke studiet skulle være så "tørt", men det var det altså. Jeg vurderte til å med å slutt i 2. kl. Nå er jeg uansett ferdig, og angrer i alle fall ikke, selv om det har vært et slit til tider.

Uansett må du ha lykke til! Jobbmarkedet er økende og nå er trolig et bra tidspunkt å ta IT-utdanninger (selv om mange syter og klager fortsatt)

:thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forventer ikke at det skal være så mye praksis. Praksis har jeg fått i læretiden, og dyperegående erfaring er slik man får i arbeidslivet.

Vi får se hva som skjer. Først må jeg se om jeg får jobben jeg har søkt på. Mulig jeg tar et pauseår for å få litt arbeidserfaring.

Lenke til kommentar

Forresten bør du ta en kikk på den nye studieretningen Informasjonsteknologi. Det er ikke en ingeniørutdanning. Den er likevel relativt lik (mange av fagene er de samme), men det er lagt mindre vekt på realfag og opptakskravene er lavere når det gjelder realfag (bare 2MX/MY og fysikk ikke påkrevd).

http://www.hib.no/studier/studie.asp?studieID=27

når det gjelder ingeniørutdanninger, sjekk også ut kommunikasjonsingeniør som går mer på nettverk og kommunikasjonsnett enn drift-utdanningen.

om du lurer på noe mer ang. utdanninger eller studietilbud ved HiB send meg gjerne en PM.

Endret av erikindre
Lenke til kommentar

Ah, sorry. Var tydeligvis ikke helt våken da jeg så på den. Jeg så bare raskt på den og gikk ut i fra at det var bachelorgrad i ingeniørfag du hadde linket til.

Kommunikasjonsmontør er kanskje mye om tele og andre typer kommunikasjon enn datanettverk? Kjenner du noen som går på det studiet?

Lenke til kommentar
Ah, sorry. Var tydeligvis ikke helt våken da jeg så på den. Jeg så bare raskt på den og gikk ut i fra at det var bachelorgrad i ingeniørfag du hadde linket til.

Kommunikasjonsmontør er kanskje mye om tele og andre typer kommunikasjon enn datanettverk? Kjenner du noen som går på det studiet?

Kommunikasjonsingeniør er et nytt studium.

Etter beskrivelsen ser det ut til å være et studium som inkluderer både drift og utvikling av data og telenett. Prinsippene for kommunikasjonsnett er mye det samme enten det er data eller tele det er snakk om.

Regner med at studiet inneholder litt mer elektronikk og signalbehandling og litt mindre systemutvikling enn datastudiene.

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg går Ingeniørfag Data på HiB, og lurer på hvorfor du mener det er et uinteressant studium? Vi driver stort sett med programmering, jeg kan ikke tenke meg noe mer interessant.

Du kan forøvrig velge drifting tredje året, men før den tid blir det mye programmering.

Lenke til kommentar

Tja, jeg overdrev kanskje litt når jeg sa at det var uinteressant. Grunnen var vel mest at jeg var skuffet over at programmeringen skal ta såpass mye tid av studiet, da jeg gjerne vil studere nettverksdrift ol. Det er godt mulig at jeg hadde likt programmering hvis jeg hadde fått det til (jeg har ikke vært borti så mye progammering).

Jeg skjønner ikke hvorfor høyskolene og universitetene ikke lager et studie som ligner på det Noroff har. Jeg akter ikke å betale haugevis av penger for å studere.

Hvordan er egentlig jobbmulighetene innenfor programmering? Ja, det er mye jobber, men alle krever spesialisering innet et felt, helst skal du allerede ha jobbet med dette feltet i minst 2 år.

Lenke til kommentar
Jeg går Ingeniørfag Data på HiB, og lurer på hvorfor du mener det er et uinteressant studium? Vi driver stort sett med programmering, jeg kan ikke tenke meg noe mer interessant.

At du liker det, betyr ikke at alle andre gjør det. Jeg har som sagt programmert en del de siste årene, men gøy er det uansett ikke for min del.... :roll:

Jeg skjønner ikke hvorfor høyskolene og universitetene ikke lager et studie som ligner på det Noroff har. Jeg akter ikke å betale haugevis av penger for å studere.

Sannsynligvis fordi det ikke er så veldig etterspurt av nærlingslivet. Mye av det du lærer er praktiske ting som du kan finne ut av på egen hånd ved hjelp av en bok. Det gir deg ikke et godt grunnlag å bygge videre på.

Er vel ikke spesielt mange stillinger innen verker programmering eller drift for tiden, erfaring er etterspurt i alle tilfeller.

Lenke til kommentar

Så litt på det ut fra nysgjerrighet. Jeg tror forskjellen ligger i hvilke navn man gir på fagene. Noroff har en del studier som er rettet mot Cisco-teknologier, men jeg tror man lærer mye her som er av generell kompentanse, og sikkert nok så lik den man får på høyskolen.

Jeg mener nå at allmenn kunnskap er mer verdt en kunnskaper om en bestemt teknogi, og jobbmulighetene tror jeg er nokså like.

Lenke til kommentar
At du liker det, betyr ikke at alle andre gjør det. Jeg har som sagt programmert en del de siste årene, men gøy er det uansett ikke for min del....

Neida, for all del. Jeg vet at det er mange som ikke liker det. Jeg begriper bare ikke hvorfor noen syns det er mer spennende med drifting enn programmering. Men det er selvfølglig deres sak. :)

Lenke til kommentar
Hadde det ikke vært så forbasket dyrt så kunne det vært interessant å reise til utlandet og studere f.eks

http://www.noroff.no/bachelor/glamorgan_netsecurity.asp

eller noe sånt

http://www.noroff.no/bachelor/monash_netcomp.asp

De fleste høyskoler og universiteter har gode utvekslingsprogrammer. Om du har lyst er det vanligvis ikke noe problem å få et år i utlandet som HiB student. Da er det heller ikke så dyrt :-)

Private skoler markedsførere seg langt bedre enn offentlige, dette fører til at mye informasjon om de tilbudene som finnes gjennom offentlige høyskoler ikke kommer frem.

Endret av erikindre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...