Gå til innhold

HiB: Bachelor i ingeniørfag data

ZerBox

Anbefalte innlegg

Noen som har spesiell erfaring med studiet "Bachelor i ingeniørfag data" og realfagkurset ved Høyskolen i Bergen? Vurderer å søke der i steden for nettverk og sikkerhet ved NITH pga pengene.

Blir det lagt stor vekt på matten og fysikken ved "Bachelor i ingeniørfag"? Må ærlig si at jeg verken liker matte eller fysikk særlig godt.

Hvordan er jobbmulighetene i etterkant? Hva er man kvalifisert til å jobbe med?

Endret av ZerBox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Blir det lagt stor vekt på matten og fysikken ved "Bachelor i ingeniørfag"? Må ærlig si at jeg verken liker matte eller fysikk særlig godt.

Du bør vel ha et visst grep på matten ja. Nå har jeg ikke gått der selv men har forstått det slik på venner og kjente.

Jobbmulighetene er det vanskelig å si noe konkret om. Jeg har kompiser som har mastergrader i informatikk og informasjonsvitenskap som ikke får jobb. Markedet akkurat nå er ikke veldig bra og som nyutdannet gjelder det å stå på og ikke ha helt urealistiske krav. Jeg har likevel inntrykk av at det bedres litt og litt og at det kanskje er helt anderledes om 3-4 år.

Lenke til kommentar

Jeg avslutter ingeniørstudiet (bachelor i ingeniørfag) drift av datasystemer ved HiB i vår. Matte er en STOR del av studiet. Jeg har aldri likt matte, men har da klart å komme meg gjennom matten(på et vis) likevel.

Fysikk har vi mindre av, vi hadde bare et fysikkfag som stort sett gikk på elektronikk.

Hva du er kompetent til å jobbe med etterpå er opp til deg selv. Det kommer i hovedsak ann på hvilke studieretninger og valgfag du velger siste året. Som du sikkert ser kan du velge mellom:

Sysstem- og programutvikling

Datateknikk

Drift av datasystemer

Men vær klar over at eks. drift av datasystemer inneholder like mye programmering som de andre studiene de to første årene (en del av det er relativt tungt teoretisk). Jeg har vært borti både java, c++, PHP, assembly og vb.net selv om jeg skal være driftsingeniør, og du lærer verken å bygge PC (du får knapt se inni en PC) eller å terminere TP-kabel. Derimot lærer du teori om datamaskinarkitektur og nettverksarkitektur.

Mange tror at jeg som dataingeniør kan "fikse" alle problem med PC'en, men faktum er at jeg (bortsett fra det jeg har lært selv) ikke har peiling på hardware eller ulike typer nettverkskabel. Derimot kan jeg installere og konfigurere Linux og windows server og sette opp og konfigurere CISCO-rutere.

Lenke til kommentar
Jeg avslutter ingeniørstudiet (bachelor i ingeniørfag) drift av datasystemer ved HiB i vår. Matte er en STOR del av studiet. Jeg har aldri likt matte, men har da klart å komme meg gjennom matten(på et vis) likevel.

Fysikk har vi mindre av, vi hadde bare et fysikkfag som stort sett gikk på elektronikk.

Hva du er kompetent til å jobbe med etterpå er opp til deg selv. Det kommer i hovedsak ann på hvilke studieretninger og valgfag du velger siste året. Som du sikkert ser kan du velge mellom:

Sysstem- og programutvikling

Datateknikk

Drift av datasystemer

Men vær klar over at eks. drift av datasystemer inneholder like mye programmering som de andre studiene de to første årene (en del av det er relativt tungt teoretisk). Jeg har vært borti både java, c++, PHP, assembly og vb.net selv om jeg skal være driftsingeniør, og du lærer verken å bygge PC (du får knapt se inni en PC) eller å terminere TP-kabel. Derimot lærer du teori om datamaskinarkitektur og nettverksarkitektur.

Mange tror at jeg som dataingeniør kan "fikse" alle problem med PC'en, men faktum er at jeg (bortsett fra det jeg har lært selv) ikke har peiling på hardware eller ulike typer nettverkskabel. Derimot kan jeg installere og konfigurere Linux og windows server og sette opp og konfigurere CISCO-rutere.

Dette hørtes jo lovende ut.. :dontgetit:

Nå har jeg grunnkunnskapene fra før av.. men studiet hørtes jo drittkjedelig ut.. :( Dette hadde jeg altså tenkt til å studere. Finnes vel uansett ikke noe som er mer morro. Jaja.

Lenke til kommentar

Intrykket jeg har av data ing er kun programering o.l. Eneste som har med hardware å gjøre er det som kalles fysikk da en ser på data maskin arkitektur, logiske porter o.l, men dette tittes bare innom. kan jo feks gå elektro og tele linje de er det og en del programmering men her er det mer rettet mot hardware eks programmere mobiler o.l

Lenke til kommentar

ZerBox: absolutt alle ingeniør-studiene har en viss mengde realfag pga ingeniørtittelen. Ergo, du må forvente en del matte, noe fysikk og noe kjemi. Har du hatt kjemi på VGS er det rett og slett kjedelig av den enkle grunn at det er VGS-stoff.

darkness|: beklager at jeg må skuffe, men stort sett det eneste delen av studiet som omhandler nettverk (iallfall det studiet de har her i Gjøvik) er valgfagene/utdypningen i "Drift av datasystemer". Hadde vel litt om nettverk i høst, men det var jaggu ikke mye er jeg redd... Ellers er det liksom programmering, programmering og litt om andre ting som f.eks OS, arkitektur osv. men det kommer liksom til neste år... Huff begynner å angre litt på at jeg valgte data og ikke romteknologi. Riktig nok er det ikke studiets skyld, men mer med selve valget.

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg noe kjenskap til HiB, men driver selv på andre året 'Bachelor i ingeniørfag data' ved HiG (Gjøvik). Regner med at fagene stort sett er de samme ettersom det fører frem til samme tittel.

Av obligatoriske realfag kan jeg nevne følgende:

Matte10 (bygger stort sett videre på 3mx)

Matte15 (i all hovedsak matriser)

Matte20 (rekker, trær, grafer m.m.)

Fysikk (elektriske og magnetiske felter, samt en del annen "elektro-fysikk")

Kjemi og Miljø (mye "kjemi-matte", samt en del miljøstoff)

Ellers er det som tidligere nevn mye programmering (C/C++, assembly, java, php m.m.), samt en god del om datamaskinarkitektur.

Når det gjelder datamaskinarkitektur så dreier dette seg ikke om cpu, ram, hk og annen hardware (som faktisk noen tror(!)), men derimot om ting som registre, kontrollere, assembly og annen ganske tung teori om hvordan ting faktisk fungerer.

Var dette jeg kom på i farten, men mulig jeg har glemt noe :p

Lenke til kommentar
Nå har ikke jeg noe kjenskap til HiB, men driver selv på andre året 'Bachelor i ingeniørfag data' ved HiG (Gjøvik). Regner med at fagene stort sett er de samme ettersom det fører frem til samme tittel.

Ja, det skal vel være mer eller mindre det samme. Gjøvik er riktig nok litt spesielle og bruker C++ som første prog.språk mot Java som alle(?) andre høyskolene bruker.

Lenke til kommentar
Bææ. Finnes det ikke NOEN litt mer interessante IT-studier?

Hva er det du mener er mer interessant da? Hvis det blir for mye matte så går det vel an å prøve seg på et universitet der jeg tror du ikke trenger så mye matte. Jeg vet om et sted i Norge der de driver med mye animasjon og 3D grafikk, men det er master studie og hvis det er et sted en trenger å være god i matte så er det nettopp der. Dette fordi 3D grafikk krever mye utregning for at det skal kunne se bra ut.

Lenke til kommentar
Tja.. hva skal man egentlig lære om hardware på et slikt nivå da? Det blir jo elektronikk. Jeg vil derimot lære om nettverk.. men da må man gå privat, og det er dyrt :(

Hva har du lyst til å lære om nettverk? Husk at dette er et spesialfelt som samtidig dekker over store områder. Å ville lære om nettverk virker for meg like upresist som å ville lære om data. Du kan selvsagt lære "alt", men da snakker vi Master-nivå. Er det det du vil?

Lenke til kommentar

Tja.. Jeg vil lære om ruting, mer om vlan, spanning three.. slike ting. Jeg kan godt ta en mastergrad, det er greit..

Det er ikke matten som er så gale, det er bare det at studiene stort sett bare handler om programmering.. som sikkert er et fint grunnlag for det meste, men ikke det jeg har lyst til å jobbe med.

Lenke til kommentar
Det er ikke matten som er så gale, det er bare det at studiene stort sett bare handler om programmering.. som sikkert er et fint grunnlag for det meste, men ikke det jeg har lyst til å jobbe med.

Si ikke det. Jeg ville heller ikke jobbe med det da jeg begynte å studere, men nå er det nettopp det jeg er ute etter. :) Dvs. programvareingeniør, litt mer avansert enn bare programmerer og dreier seg bl.a. om design av arkitektur, spesifikkasjoner, prosjektstyring, osv.

Jeg vil uansett anbefale en viss grad av programmeringskompetanse. De fleste som tradisjonelt jobber med nettverk (dvs. innen utvikling) er datafolk, og de både kan og forventer at kollegaer kan programmere (eller at de i hvert fall vet sånn noen lunde hva det dreier seg om). Dersom det bare er snakk om f.eks. driftsarbeid kan det være greit å kunne Perl. Nettverksteknologi er jo tross alt implementert som programvare eller elektronikk, så man bør jo vite hva som skjer inni den magiske hvite boksen.

Lenke til kommentar

Derfor skrev jeg at det sikkert er et fint grunnlag, men det er ikke det jeg vil jobbe med.

Kan godt hende jeg kunne ha endret mening, ja.. Men jeg vil ikke begynne på et studie basert på at jeg kanskje kunne komme til å endre mening. Jeg må uansett snarest mulig ta valget om jeg skal studere på høyskole eller universtitet, da jeg må finne ut om jeg skal ta forkurs eller allmenn påbygg.

Lenke til kommentar
Jeg må uansett snarest mulig ta valget om jeg skal studere på høyskole eller universtitet, da jeg må finne ut om jeg skal ta forkurs eller allmenn påbygg.

Jeg tror forskjellen i dag er minimal. Lurer på om det ikke er litt mer klasseromsundervisning og bedre oppfølging på høyskolen. Hvis du har behov for dette bør du velge høyskole, hvis du liker å lese for det deg selv og misliker at folk "forstyrrer" velger du universitet. Fagmessig blir det nok det samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...