Gå til innhold

Har kjøpt DV-kamera

Anbefalte innlegg

Da har jeg kjøpt mitt første DV-kamera :yes:

Valget falt på Sony HC42E, men jeg vurderte også Canon MV850i. Etter å ha lest gjennom forumet så jeg at Canon fikk mye pepper, så da turte jeg ikke kjøpe det...

Det jeg lurer på nå er hvilket medium er best når det kommer til overføringa av data fra kamera til PC?

Lurer også på hvilken dv-kassett som gir de beste opptakene?

Takker for input.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gratulerer med nytt kamera, det kommer du sikkert til å få mye glede av. Jeg bruker Pinnacle Studio 9, er en av de som har lite problemer med den versjonen. Mange opplever at den kræsjer og lignende. Skal ikke si at det ikke har hendt, men det er ikke så ofte. Bare pass på at du lagrer ofte, så går alt bra.

Kjøp deg pakke med software og firewire-kort og du er igang. Jeg kan nesten påstå at det er den billigste og letteste måten å komme igang på. Du har nesten alle de muligheter du vil trenge i starten. DVD-menyer, leggge til musikk, tekster, overganger med mer. Så kan du utvide med tiden til mer avansrte saker. (Og det koster)

Jeg bruker Sony Excellence. Det er gode kassetter. Sony Premium er vel ikke de du bør saste på når det gjelder varighet og antall overspillinger. Panasonic skal også ha noen gode typer. Legg litt ekstra i kassettene og du er sikker på at de gir god kvalitet gang på gang.

Endret av Hobbyfotografen
Lenke til kommentar

Firewire er som sagt veien å gå. Ikke tenk på å prøve andre overføringsmetoder en gang.

Angående tape valg. Sony har bra taper og siden du har et sony kamera så er det greit å velge det. Viktig at når du først velger en tape produsent så holder du deg til den. Ellers kan fu få problemer etter en stund og må ofte rengjøre lesehodene. Sony Premium er mer enn gode nok, ingen vits i å sløse vekk pengene på Excellence. hvis du oppbevarer tapene forsvarlig så tviler jeg på at du vil merke forskjell i levetid på de forskjellige tapene. Som Hobbyfotografen sier kan det godt være at de dyreste tapene kan overspilles flere ganger, men det er noe jeg aldri har hatt behov for. Har jeg først spilt inn noe på tape så har jeg aldri tenkt å slette det.

Lenke til kommentar
Har jeg først spilt inn noe på tape så har jeg aldri tenkt å slette det.

Det stemmer, Da kan man bruke Premium til de filmer man skal oppbevare. Men til mitt daglige bruk så filmer jeg, legger inn på data, redigere og enten brenner ut på DVD eller kjører ut på kassett. Men 1 time råfilm blir aldri 1 time ferdig film. Så det var det jeg mente med å satse på kvalitetskassetter til et daglige bruk.

Lenke til kommentar

Tør påstå at Premium kassetter er bedre egnet til overspilling mange ganger enn Excellence. Excellence er laget for langtidsoppbevaring av film, og for at signalet skal spilles sterkt inn på tapen, er noe av beskyttelsen fjernet.

På Premium er det mer beskyttelse som gjør at signalet ikke spilles inn så sterkt. Det gjør imidlertid ikke noe ved korttidslagring fordi det er digitalt uansett, men ved langtidslagring kan noe av signalene forsvinne før signalene på en Excellence tape. Men ettersom Premium tapene har mer beskyttelse på selve båndet, vil det tåle flere overspillinger enn Excellence.

Mitt tips: Kjøp Premium til råopptak, og Excellence som mastertape. Å lagre master på DVD er ikke den beste løsningen, da DVD komprimeres mye mer enn DV.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Hva mener dere om Sony sine "Color Collection"? Er disse merkbart dårligere enn Premium/Excellence? Vet at de fleste mener det ikke skal spares penger på lagringsmedium, men det er jo selvsagt heller ikke nødvendig å betale mer enn nødvendig.....Vil Color Collection kassetter kunne spilles av om feks. 10 år, med samme kvalitet som i dag?

Mvh

Arh

Lenke til kommentar

Bildekvaliteten på DV degraderes ikke samme måte som på f.eks VHS. Dette er fordi det lagres digitalt.

Det er heller ikke forskjell på selve bildekvaliteten hvis man sammenligner billige DV tapes med proff tapes.

Du kan sammenligne dette med f.eks vanlig analog tv-kringkasting og digital satellitt-overføring av video.

Ved analoge overføringer introduseres det støy i bildet allerede ved tilsynelatende gode forbindelser.

Men ved digitale sendinger så må den dårlige forbindelsen nå en viss terskel før forstyrrelser er synlige i bildet - dette fordi det er en feilkorrigeringsmekanisme som jobber med å rette opp feil i overføringen hele tiden. Så lenge forbindelsen har en viss signalstyrke så kan denne feilkorrigeringsmekanismen regne seg frem (matematisk) til manglende eller feil data i datastreamen. Dette gjelder også DV.

Problemet med DV tapes er at de er utsatt for slitasje og korrodering. Selve data som er lagret på tapen vil ikke degraderes ved lagring.

Oppbevarer og behandler du tapene dine på korrekt måte så holder de nok fint i 10 år. Dette vil nok også gjelde billig-tapes. Har selv noen billige tdk tapes som er 6-7 år gamle, og de fungerer fint ved avspilling ennå.

Det kritiske her er altså interfacet mellom selve kameraet og tapen; videohodet.

Slitasje og korrodering på tape gjør at data blir lagret/lest av feil. Dette kan lett sammenlignes med gode gamle musikkassetter; alle husker jo at jo flere ganger man brukte dem, jo dårligere lyd ble det.

Men på DV lagres data digitalt, og slitasje/korrodering/osv på båndet må nå ett visst nivå før feil i bitstreamen er såpass ille at det ikke kan rettes opp av feilkorrigeringssystemet.

Så når det gjelder tapes som skal brukes til opptak mer enn én gang, så har kvaliteten på tapen MYE å si. Jo billigere tape du har, jo større sjanse er det for at det oppstår feil i bitstreamen ved opptak og/eller avspilling. Ved for store feil i bitstreamen så vil det bli synlige feil i bilde og lyd.

Altså, jo flere ganger man bruker en tape, desto flere feil blir det i data - det blir rett og slett bare verre og verre for hver gang.

Endret av SUiCiDE_COMMANdO
Lenke til kommentar

Takk for et meget godt, informativt svar.

Visst jeg forstår deg riktig, vil Color Collection kassetter (99,- for 3 stk), være godt nok dersom jeg benytter disse til ett enkelt opptak, redigerer på PC og deretter lagrer på nytt på samme kassett, mao. 2 opptak pr. kassett. Disse skal så lagres for fremtiden...kanskje betydelig lengre enn nevnte 10 år.

Eller bør jeg gå til innkjøp at dyrere kassetter?

Da jeg har bestilt Sony HC42E, er det vel en fordel med Sony kassetter???

Mvh

Arh

Endret av Arh
Lenke til kommentar
Disse skal så lagres for fremtiden...kanskje betydelig lengre enn nevnte 10 år.

Så lite som 30 kr per DV tape er vel litt i drøyeste laget synes jeg.

Jeg HAR vært borti billige dv tapes som allerede ved 2. innspilling lager problemer når man så skal avspille dette videomaterialet.

Det er betydelig forskjell på å fylle opp en DV tape all-at-once, og fylle opp en DV tape gradvis slik man gjør når man filmer familien i løpet av påskefereien; 5 minutter her og 5 minutter der.

Hver gang man stopper opp i innspillingen, og det går ett par minutters pause, så vil kameraet dra båndet tilbake inn i kassetten, slik at videohodet ikke står og sliter på båndet. Videohodet snurrer rundt i ganske stor hastighet, og så lenge tapen er i kontakt med hodet, blir det slitasje. MEN, det er også slitasje ved å dra båndet ut og inn av kassetten; dette fordi kameraet må finne tilbake til den siste framen som ble lagret slik at man ikke får hull i opptaket - dette gjøres ved at kameraet leser av litt data, og så trekkes båndet frem og tilbake noen ganger slik at den kan finne tilbake til nøyaktig rett tidskode.

Dette er en prosess som sliter; særlig på billige tape.

Så når du er ferdig med redigering, og har en master klar, så burde du kjøre dette ut på en ny tape. Du skal som sagt ha dette liggende en stund, og da ville jeg sørget for at man har en ny og frisk tape uten mulige slitasjeproblemer.

Ett alternativ er jo å lagre dette på en harddisk.

60min DV = litt over 13GB

De DV tapene jeg kjøper koster ca 70 kr per stk

Har man en dedikert 200GB harddisk til ferdige videoproduksjoner så er det ikke mye hoderegning som skal til før man ser at det igrunnen lønner seg både økonomisk og praktisk å lagre slikt på en harddisk fremfor DV tapes av god kvalitet.

Lenke til kommentar
Ett alternativ er jo å lagre dette på en harddisk.

60min DV = litt over 13GB

De DV tapene jeg kjøper koster ca 70 kr per stk

Har man en dedikert 200GB harddisk til ferdige videoproduksjoner så er det ikke mye hoderegning som skal til før man ser at det igrunnen lønner seg både økonomisk og praktisk å lagre slikt på en harddisk fremfor DV tapes av god kvalitet.

Vil ikke anbefale folk å lagre kun på harddisk. Det er veldig usikkert da harddisker fort kan gå i stykker, og går én harddisk i stykker har man kanskje mistet veldig mange timer med verdifullt materiale. For å bevare harddisken like sikkert som dv-tapes, må man også ta den ut av datamaskinen når den ikke er i bruk, men det blir mye styr, og det vil slite på kontaktpunkter hver gang man kobler den til eller fra også. Kanskje en ekstern? Men da blir det fort minst like dyrt som dv-taper med tilsvarende datamengde.

Vil heller anbefale å lagre viktige filmer på dv-tape... aller helst to stykker. Når man får 5 kvalitetstaper til 2-300 kroner så sier det seg selv at det uansett ikke er store investeringen. For 1000 kroner kan man altså lett få 20 gode dv-taper, og det er 260gb.

Lenke til kommentar

Joda, men som du sier selv, man burde ta backup. Uansett om man lagrer på DV eller HD.

Og skal man ha kvalitet på DV-tapene så koster dette MINST like mye (eller mer)som en harddisk med tilsvarende lagringskapasitet. Så skal man lagre på harddisk, så burde man også ta backup av dette til en annen harddisk.

(Ikke glem at en 200GB HD koster ca 900 kr idag, man finner dem lett helt ned til 700 kr.)

Harddiskskuff er en god løsning til nettopp dette. Da sliter man ikke på kontakter o.l.

Skal man jobbe seriøst med video, så er harddisklagring ett alternativ som man burde vurdere. At DV kassetter er billigere er ikke noe argument lenger, da prisforskjellen er minimal, samt at skal man ha gode DV tapes så er det faktisk dyrere med disse ;)

edit: skriveleifer

Lenke til kommentar

Og, jeg vet ikke hvilken måte dere behandler harddiskene deres på, men hos meg har aldri en harddisk "gått i stykker".

Joda, hender de begynner å lage litt ulyder (hvining) etter noen år (ca 4år er snittlevealder på mine disker - og da står maskinene mine på 24/7) og da bytter man dem ut.

Men etter 5år så er kapasiteten på diskene så (relativt) liten at man har gjerne byttet dem ut lenge før det med disker som har 5x større lagringskapasitet.

Lenke til kommentar

Går én harddisk tapt, kan man miste ett lass med filmer. Går én DV tape tapt, er det minimalt man taper. Men som sagt... har man backup er man bedre sikret. Liker allikevel å ha alt lett tilgjengelig på mini-DV av flere grunner.

Har mistet to harddisker... den ene rakk jeg å redde alle data på. Backup kan være noen dager gammel. Den andre var det bare musikk på, så ingenting av verdi gikk tapt. Men behandler alle mine disker bra.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Går én harddisk tapt, kan man miste ett lass med filmer. Går én DV tape tapt, er det minimalt man taper. Men som sagt... har man backup er man bedre sikret. Liker allikevel å ha alt lett tilgjengelig på mini-DV av flere grunner.

Har mistet to harddisker... den ene rakk jeg å redde alle data på. Backup kan være noen dager gammel. Den andre var det bare musikk på, så ingenting av verdi gikk tapt. Men behandler alle mine disker bra.

Mistet en 120gb disk og rundt 1.000 bilder forsvant. Jævlig surt :mad:

Nå lagrer jeg dem på to disker OG kona sin PC, bare for å være sikker...

Lenke til kommentar
Mistet en 120gb disk og rundt 1.000 bilder forsvant. Jævlig surt :mad:

Nå lagrer jeg dem på to disker OG kona sin PC, bare for å være sikker...

Bilder har jeg lagret på to disker i samme PC, backup på CD her jeg bor, samt en backup på CD hos foreldrene mine. Hjelper ikke med backup i samme hus som datamaskinen i tilfelle brann eller hvis noen bryter seg inn og tar med alt.

Men nå er vi vel off-topic. Moralen er vel at man skal bruke mye penger på harddisk og dv-taper om man vil ha backup av alt på flere steder. Det kommer ann på hvor verdifullt materiale er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...