--7 Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 (endret) Jeg mener å ha lest om noen som brukte det på pbase. Saken er at svigerfar har noen flotte objektiver fra 70-tallet, bl.a. 15mm fisheye som jeg har lyst å bruke på 350D. Finnes det mulighet for dette? Endret 5. april 2005 av --7 Lenke til kommentar
--7 Skrevet 22. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2005 Et svar på mitt eget spørsmål: http://www.notpurfect.com/travel/photo/conv.html Men jeg er fortsatt interessert i andres erfaringer. Lenke til kommentar
--7 Skrevet 5. april 2005 Forfatter Del Skrevet 5. april 2005 (endret) Flere sider med info: http://www.google.no/search?q=Canon+Adapter+EOS+-+FD Original Canon adapter koster ca. 4500,- hos Fotovideo! Fant en Hama adapter til $119, og en Adorama billigadapter til $37 - da er det straks litt mer interessant. Hadde det bare vært $30 så slapp man MVA også... Endret 5. april 2005 av --7 Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 Hvis jeg husker rett så har Canon adapteren linser sånn at man beholder fokusområdet, mens de billige adapterne bare er mellomringer som gjør at man ikke kan fokusere på lang avstand hvis ikke objektivet er i stand til å fokusere forbi uendelig. Lenke til kommentar
--7 Skrevet 5. april 2005 Forfatter Del Skrevet 5. april 2005 De aller fleste har det, men hvorvidt det er "bra nok" kvalitet på glasset er vel heller tvilsomt. Disse til $37 har også glass. Jeg kommer til å kjøpe denne (hvis de merker pakken med < $30 i verdi): http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewI...048817&tc=photo "It has optics to allow focus to infinity." Lenke til kommentar
medi8or Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 Hvis jeg husker rett passer Canonadapteret bare på de største teleobjektivene. Da virker adapteret og som en ~1.2x tele-converter. (eller var det ~1.3x?) Er vel som med teleconvertere ellers: Pass på at bakre linseelement i objektivet ikke går borti linselement i converteren/adapteret... Lenke til kommentar
LazySod Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 [...] Saken er at svigerfar har noen flotte objektiver fra 70-tallet, bl.a. 15mm fisheye som jeg har lyst å bruke på 350D. [...] Akkurat fisheye-objektiver er neppe særlig egnet for en slik adapter. En 15mm-linse på en 350D gir et bildeutsnitt som en 24mm på et film-kamera (35mm). Meg bekjent virker alle slike adaptre med optikk som en svak telekonverter. Hvis den f.eks. gir "forsterkning" 1,2x, svarer det til ca. 29mm på film. Ikke akkurat fisheye... Jeg mener også å ha sett at slike adaptre ikke egner seg for vidvinkel-linser. Mulig de gir vignettering, eller at frontelementet stikker for langt frem? Lenke til kommentar
--7 Skrevet 5. april 2005 Forfatter Del Skrevet 5. april 2005 Den er faktisk 17mm! Enda verre. Men, jeg har ikke hørt noe fra dem enda om de er villig til å skrive lavere verdi på pakken, så da blir det vel ikke noe av. Må jeg betale $37 + £17 frakt + 25% moms + tollavgift på 150,-.... er det jo uaktuelt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå