Gå til innhold

FD til EF adapter?

Anbefalte innlegg

Jeg mener å ha lest om noen som brukte det på pbase. Saken er at svigerfar har noen flotte objektiver fra 70-tallet, bl.a. 15mm fisheye som jeg har lyst å bruke på 350D. Finnes det mulighet for dette?

Endret av --7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hvis jeg husker rett passer Canonadapteret bare på de største teleobjektivene. Da virker adapteret og som en ~1.2x tele-converter. (eller var det ~1.3x?)

Er vel som med teleconvertere ellers: Pass på at bakre linseelement i objektivet ikke går borti linselement i converteren/adapteret...

Lenke til kommentar
[...] Saken er at svigerfar har noen flotte objektiver fra 70-tallet, bl.a. 15mm fisheye som jeg har lyst å bruke på 350D.  [...]

Akkurat fisheye-objektiver er neppe særlig egnet for en slik adapter.

En 15mm-linse på en 350D gir et bildeutsnitt som en 24mm på et film-kamera (35mm).

Meg bekjent virker alle slike adaptre med optikk som en svak telekonverter. Hvis den f.eks. gir "forsterkning" 1,2x, svarer det til ca. 29mm på film. Ikke akkurat fisheye...

Jeg mener også å ha sett at slike adaptre ikke egner seg for vidvinkel-linser. Mulig de gir vignettering, eller at frontelementet stikker for langt frem?

Lenke til kommentar

Den er faktisk 17mm! Enda verre. Men, jeg har ikke hørt noe fra dem enda om de er villig til å skrive lavere verdi på pakken, så da blir det vel ikke noe av. Må jeg betale $37 + £17 frakt + 25% moms + tollavgift på 150,-.... er det jo uaktuelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...