Gå til innhold

Inspiron XPS 2 nå på dell.no

Anbefalte innlegg

Smak og behag, Fredrik. Jeg ville ventet til jeg så den med egne øyne før jeg vurderte om jeg likte det.

Men ja, du kan sette på lysstyrke og farge på lysene. Og aluminiumsdekslet kan byttes ut. Det følger med en svart ramme som man kan sette hva man måtte ønske inni. For eksempel et bilde. Vil du had det helt svart så sett noe svart inni.

Geir :)

Bra, hehe. Men tror nok at XPS2 blir litt for dyr uansett, og vet ikke om jeg har behov for 6800 Ultra. Den veier jo mer, og har dårligere batteritid også... :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Notebookforums er bra, men det er altfor mange poster der til å holde følge. Men med fornuftig bruk av søkefunksjonen kan du finne mye info. De har sine del av negative postere, som stort sett bare poster for å klage.

Jeg skal selvsagt poste mine erfaringer når jeg får maskinen. Men det tar nok fort et par uker.

Et par uker?!

Har Dell flere ukers leveringstid? :wallbash::omg:

Tror jeg skal selge Xboxen så jeg får råd til XPS Gen2 :dribble:

Endret av Fredrik Larsen
Lenke til kommentar
Normal leveringstid hos Dell er 7-11 dager, fra ordren kommer inn. På XPS2 er det nå +8 dager av ukjent grunn. Kanskje noen deler de var tomme for eller noe. Så tilsammen 2-3 uker.

Ok.

Hvordan cpu, ram og harddisk kjøpte du, og hvor mye ble det til sammen?

Om jeg skal ha XPS 2 blir det dette:

P-M 2ghz, 2x256mb DDR2, 60gb 7200rpm. 20.626,- :)

Lenke til kommentar
Ok.

Hvordan cpu, ram og harddisk kjøpte du, og hvor mye ble det til sammen?

Om jeg skal ha XPS 2 blir det dette:

P-M 2ghz, 2x256mb DDR2, 60gb 7200rpm. 20.626,- :)

2,13 GHz, 2 gig RAM, 7200 60GB disk, etc. Kjøpte med 3 års på stedet service og CompleteCare, MS Office Small Business, med mer.

Prisen tror jeg jeg skal holde for meg selv... :blush:

Men jeg fikk en dugandes rabatt! :thumbup:

Lenke til kommentar

Rabatten var på en totalpakke, og ja, den var "skikkelig". La meg si det sånn: Den beste rabatten du så langt har fått i USA på XPS2 er en kupong på 800 dollar. (Med unntak av spesielle utdanningstilbud.) Prisen jeg betalte var nesten 1000 dollar (6000 kroner) lavere enn den amerikanske listeprisen på samme konfigurasjon... :thumbup:

Og det er rimelig å tro at RAM'en utgjorde en god del av dette. Jeg vet hvor mye billigere det hadde vært med ValueRAM, men etterhvert som tilbudene fra Dell ble bedre og bedre var det ikke så kritisk lenger.

Men den viktigste grunnen til å gå for original RAM er at maskinen er arbeidsverktøyet mitt. Jeg sitter ved den timevis hver dag og fakturerer kunder per time for arbeidet. Det er ingen arbeidsgiver som betaler meg lønn for å sitte på telefonen med support hos en en leverandør istedet for å programmerere. En eneste dag maskinen ikke virker taper jeg langt mer på enn RAM-oppgraderingen. Jeg har rett og slett ikke råd til å bruke uoriginale brikker.

Problemet er ikke bare om det faktisk er RAM'en som svikter. Det er at uansett hva som ikke virker kommer de til å få skylden. Se for deg at maskinen ikke starter og du ringer support:

Support: "Jeg ser maskinenen bare har 256 MB RAM?"

Geir: "Nei, den har 2 gig, kjøpte den på nettet."

Support: "Da er det sikkert RAM'en som ikke fungerer med XPS 2. Da må du kjøpe nye RAM-brikker av oss."

Jeg har vært nedover den dødveien med ulike leverandører før. Omtrent som i gamle dager når Telenor support ba deg reinstallere nettverket på Windows 98 hver gang du ringte og sa du ikke fikk tilgang til Internet. Selv om du hadde god grunn til å ha ett uoriginalt oppsett og drivere var det ikke bønn: "Du reinstallere standard oppsett, ellers vil vi ikke hjelpe deg." 2-3- telefoner senere kom det gjerne en spak "Oi, vi har visst brudd på en kabel i Bergen..."

Hadde dette vært en hobbymaskin hadde jeg kjøpt ValueRAM og helt sikkert vært kjempefornøyd. (Skjønt da hadde jeg neppe kjøpt en XPS2 til å begynne med.) Men nå kjøper jeg original RAM som forsikring. Og om 3-4 år har jeg skrevet av maskinen på regnskapet i alle fall. Så jeg sparer litt skatt. :)

EDIT: Hadde faktisk en slik historie her om dagen. En ny mailkonto på et domene jeg har hos en amerikansk ISP sviktet. Det medførte et par timer på internet chat med en supportfyr som insisterte på at jeg disablet brannmur og antivirus og gudene vet hva. At ting virket fint på mitt andre domene hos dem, med både brannmur og antivirus og det hele, bet ikke på ham. Etter to timer ga jeg opp. Har ikke prøvet igjen, men jeg tipper at kontoen nå virker helt fint uten at jeg har gjort noen ting...

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Kjøpte du over telefon da? Høres ut som det lønner seg som regel. :w00t:

Siden Dell i Europa ikke bruker kuponger så man ringe! Hvis ikke betaler man for mye. De har mer å gå på enn det de annonserer på webshop'en.(Det gjelder dog ikke de billigste maskinene, der er besparelsen i kroner så liten at det ikke nødvendigvis er verd bryet.)

Det forutsetter selvsagt at man har litt selvtillit og trening i å prute. Og tålmodighet, det var mange kroners forskjell på det første tilbudet jeg fikk og det siste. Det hjelper at jeg har jobbet med salg selv og vet litt om hvor skoen trykker. Man må jobbe med dem for å finne en pris begge kan leve med. Å si "Gi meg 1000 kroner til, ellers kjøper jeg ikke!", vil bare bli møtt med en skudertrekning og "Takk for praten."

I tillegg til prisen er det to andre gode grunner til å ringe:

1. Du kan få akkurat den konfigurasjonen du ønsker. Det er ikke alltid mulig på web fordi pakkene er ulikt satt sammen. Å starte med basis konfig er ofte dyrt.

2. Det er mye informasjon som ikke kommer opp på web. For eksempel nye deler som er på vei. Kanskje selgeren sier "Om vi venter til neste uke kan du få 120 gig disk."

Lenke til kommentar

[H] har nå testet XPS 2: Link til hele testen

Going back and looking at the Prostar DTR laptop we tested with a GeForce Go 6800 in DOOM 3 and FarCry, we can see that the Dell XPS Gen 2 with GeForce Go 6800 Ultra is providing us with a better gaming experience. In DOOM 3, we were able to play at 1600x1200 with the GeForce Go 6800 Ultra, and it was almost completely playable with 2XAA enabled. In FarCry, we were able to play at 1680x1050 with 8XAF versus 1280x960 with 4XAF on the Prostar DTR laptop with GeForce Go 6800. Though the specifications are different, the Prostar laptop had a Pentium 4 Prescott at 2.4GHz while the XPS Gen 2 has a Pentium M at 2.13GHz. Even with that CPU speed difference, the Dell XPS Gen 2 is much faster in games.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...