Recon Skrevet 26. mars 2005 Del Skrevet 26. mars 2005 Jeg er elendig til å forklare slikt, men 9200 til Dell hadde en plagsom glans/glitring i skjermen, som førte til at veldig mange sendte den tilbake. På 9300 og XPS har de gjort en sånn billig workaround, men tilsynelatende, så funker det ikke skikkelig, og er ingen endelig løsning. Men trådene på notebookforums.com eller Tom Waits For Alice kan nok forklar dette 1000x bedre enn meg. Tråd 1 Selvfølgelig finner jeg ikke den tråden jeg satt og fulgte med i hele går nå... Det skal dog også sies at noen har vært veldig imponert over skjermene på 9300/XPS. Notebookreview.com on 9300 Så det er vel muligens et spm om å få Samsungskjermen, ike LG, og hvor man legger lista. (En pc til x og tjuetusen plasserer lista rimelig høyt for min del! ) Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 26. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2005 (endret) Kan dessverre ikke forklare det jeg heller, siden jeg ikke har sett det ned egne øyne. Men det arter seg som et slags sølvskimmer, tror jeg. Og det gjør at hvitt ikke blir helt hvitt. Alle skjermer ser ut til å ha det, noen er værre enn andre. Sony's X-brite skal være den beste på markedet, og Fujitsu's Clearview. Samsung god også, mens HP BrightView og LG skjermer får kritikk. Dell bruker i hovedsak Samsung og LG skjermer, så folk krysser fingrene og håper på Samsung. Det ryktes at Hitachi og Sharp merkede skjermer også forekommer. Nei, du kan dessverre ikke angi det når du bestiller, men du kan klage om du ikke er fornøyd. Så kommer det en Dell-tekniker hjem til deg og bytter skjermen. De har visstnok et eget Samsung display replacement kit. En kostbar løsning for Dell, og irriterende for kunden. Jeg tror det ville spart dem mye om de heller gjorde dette til et valg i bestillingssystemet... Nå skal de sies at ikke alle plages av effekten. Mange har sagt de er godt fornøyd med LG-skjermene. Her er en kommentar fra en som fikk en LG: I have TRIED to see sparkles... focused, unfocused my eyes.... even installed far cry and ran the demo loop, had the wife look for sparkles too.... still haven't seen a friggin' sparkle... don't get me wrong I don't doubt everyone..... but I still don't know what a sparkle looks like, can guess... but no matter how I look have not seen one... De er sikkert uansett bedre enn de fleste eldre notebook skjermer. Antagelig bare kresne forumbrukere som plages av det. Og det blir nok litt på samme måten som diskusjonen vi hadde om "hønsenettingen" på LaCie skjermene. Noen så den tydelig, andre postet og spurte "hvordan ser jeg den". Og for de fleste tror jeg det var en vanesak. Jeg så den i starten, i dag legger jeg ikke merke til den lenger. Edit: Leste noen flere poster om dette på Notebookforums. Det kan høres ut som om det de kaller sparkle ikke er det, men snarere noe lignende hønsenettingen. I så fall er jeg ikke så bekymret. Geir Endret 26. mars 2005 av tom waits for alice Lenke til kommentar
gekko123 Skrevet 26. mars 2005 Del Skrevet 26. mars 2005 Det ser ut som (ifølge notebookforums.com) at XPS har samme crappy skjermer som 9200 (og 9300 også) med hele den glitringa (sparkle). Virker som det gjelder Samsungskjermene også, ikke bare LG. Jeg er den heldige eier av en 9300 og skjermen er perfekt. Forstår ikke helt hva "sparklingen" er. Jeg kjører på full oppløsning 1920x1200 og alt er klart og tydelig. Bruker du skjermen i sollys så kan man få litt "speiling" men det er ikke noe problem. Jeg tror du skal kjøpe en ganske stor og dyr ekstern skjerm for å få samme kvaliteten som er på denne skjermen! Spill FarCry på maks nå i påsken og koser meg. Lenke til kommentar
B_A_R_T Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 Det ser ut som (ifølge notebookforums.com) at XPS har samme crappy skjermer som 9200 (og 9300 også) med hele den glitringa (sparkle). Virker som det gjelder Samsungskjermene også, ikke bare LG. Jeg er den heldige eier av en 9300 og skjermen er perfekt. Forstår ikke helt hva "sparklingen" er. Jeg kjører på full oppløsning 1920x1200 og alt er klart og tydelig. Bruker du skjermen i sollys så kan man få litt "speiling" men det er ikke noe problem. Jeg tror du skal kjøpe en ganske stor og dyr ekstern skjerm for å få samme kvaliteten som er på denne skjermen! Spill FarCry på maks nå i påsken og koser meg. Gekko 123. Vurderer Inspiron 9300 men er seriøst bekymret for det med vidtestøyene. Er det mulig å få viftene til å stoppe. Hvordan støyer den sammenlignet med f.eks. Insipiron 8600 som jeg anser som støysvak. Under IDLE og spill. Viktigste er at den er SVÆRT stillegående under IDLE slik at den kan nyttes i f.eks. forelesninger og på lesesal. Noe min P4 baserte støvsuger ikke kan brukes til. Supert om du kan gi en objektiv tilbakemelding på dette. Har hørt om bios oppgraderinger som skal løse "problemet" Lenke til kommentar
mr.mooo Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 når kommer muligheten for å konfigurere den? dell er utrolig treg synes jeg. Har toms hardware fått testet 3dkortet i pcn? I så fall sleng ut en link Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 6. april 2005 Forfatter Del Skrevet 6. april 2005 når kommer muligheten for å konfigurere den? dell er utrolig treg synes jeg. Har toms hardware fått testet 3dkortet i pcn? I så fall sleng ut en link Det har vært mulig en god stund nå. Link. Geir Lenke til kommentar
sven-o Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Det ser ut som (ifølge notebookforums.com) at XPS har samme crappy skjermer som 9200 (og 9300 også) med hele den glitringa (sparkle). Virker som det gjelder Samsungskjermene også, ikke bare LG. Jeg er den heldige eier av en 9300 og skjermen er perfekt. Forstår ikke helt hva "sparklingen" er. Jeg kjører på full oppløsning 1920x1200 og alt er klart og tydelig. Bruker du skjermen i sollys så kan man få litt "speiling" men det er ikke noe problem. Jeg tror du skal kjøpe en ganske stor og dyr ekstern skjerm for å få samme kvaliteten som er på denne skjermen! Spill FarCry på maks nå i påsken og koser meg. Gekko 123. Vurderer Inspiron 9300 men er seriøst bekymret for det med vidtestøyene. Er det mulig å få viftene til å stoppe. Hvordan støyer den sammenlignet med f.eks. Insipiron 8600 som jeg anser som støysvak. Under IDLE og spill. Viktigste er at den er SVÆRT stillegående under IDLE slik at den kan nyttes i f.eks. forelesninger og på lesesal. Noe min P4 baserte støvsuger ikke kan brukes til. Supert om du kan gi en objektiv tilbakemelding på dette. Har hørt om bios oppgraderinger som skal løse "problemet" Viftene er det siste det trenger å bekymre deg om på 9300. Bruk FanGui, så er problemet løst. Harddiskstøy er en annen historie. Kjøp den billigste hdd hos dell, og heller erstatt den med en samsung spinpoint. De er skikkelig stille. Du kommer ikke til å høre lappen ved normal bruk, selv om du prøver! Ang sparkle la jeg ikke merke til det før å ha blitt klar over det... Catch my drift? Det er virkelig ikke ille, men kan så vidt skimtes ved stillestående store hvite flater. Jeg(tror jeg) har LG skjerm, men gidder ikke bruke tid på å pønske på dette. Skjermen er simpelthen NYDELIG, og satt ved siden av en powerbook 17" er i9300 bare skjønnheten! Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 7. april 2005 Forfatter Del Skrevet 7. april 2005 Ang sparkle la jeg ikke merke til det før å ha blitt klar over det... Catch my drift? Det er virkelig ikke ille, men kan så vidt skimtes ved stillestående store hvite flater. Jeg(tror jeg) har LG skjerm, men gidder ikke bruke tid på å pønske på dette. Skjermen er simpelthen NYDELIG, og satt ved siden av en powerbook 17" er i9300 bare skjønnheten! Du aner ikke hvor glad jeg er for å høre det! Vifter og harddisker og lignende kan man alltid gjøre noe med, men skjermen er liksom litt kritisk. Uten å ha sett på det er det vanskelig å forestille seg, så det er naturlig at man blir bekymret. Men dette høres jo topp ut. Takk for kommentaren! Geir Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Vet noen om man kan ha to batterier i denne maskinen samtidig (altså plukke ut DVD-spilleren til fordel for batteri)? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 7. april 2005 Forfatter Del Skrevet 7. april 2005 (endret) Vet noen om man kan ha to batterier i denne maskinen samtidig (altså plukke ut DVD-spilleren til fordel for batteri)? Nei, desverre. Det kunne man på de gamle maskinene til Dell. Men de har ikke lenger den løsningen med en "media bay". DVD-spilleren er fastmontert. Så har du to batterier må du bytte mellom dem. Hvilket betyr at du må stenge ned maskinen for å gjøre det hvis du ikke er tilkoblet strøm... Edit: Et lite 5 minutters nødbatteri i maskinen som overtok så du kunne hot-swappe batterier hadde vært kjekt... Geir Endret 7. april 2005 av tom waits for alice Lenke til kommentar
B_A_R_T Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Noen som vet noe om batterialternativene Ekstra primært 9-celle 80 WHr batteri primær 6-celle 53 WHr batteri (inneholder ikke subwoofer) Begge disse kan velges som primært batterimen6 cells batteriet er forhåndsvalgt. Hva er bakdelen med 9 cells batteriet. Blir maskinene tykkere eller stikker batteriet ut av maskinen. Vil den veie mer? Grunnen til spørsmålet er at prisen er er den samme med begge batterier,men at 6 cells batteriet er forhåndsvalgt Lenke til kommentar
sven-o Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Jeg har 9-cell batteriet. Stikker ikke ut eller noe. Maskinen er nok samme størrelse med begge batteriene. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 7. april 2005 Forfatter Del Skrevet 7. april 2005 Tipper det er en "feil" i de norske prisene. Hos Dell USA er 9-cells batteriet dyrere. Går ut fra at du snakker om 9300, XPS2 kommer bare med det store. Maskinen er ellers stor nok til at begge batteriene får plass i maskinen. På mindre maskiner som X1 vil større batterier stikke ut i bakkant. 6-cells batteriet veier 260 gram, 9-cells batteriet veier 400. Så det er halvannet hekto ekstra å bære på. Geir Lenke til kommentar
qwert Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Tipper det er en "feil" i de norske prisene. Hos Dell USA er 9-cells batteriet dyrere. Går ut fra at du snakker om 9300, XPS2 kommer bare med det store. Alle batterioppgraderingene har vært kostnadsfrie på den norske siden i over to uker nå. Selv i det gamle bestillingssystemet brukte de aldri å være så dyre som i USA (hvor de jo nesten koster det samme som et ekstra batteri). Om det er en feil, så har de i alle fall vært grusomt trege til å rette den opp. Jeg trodde de rett og slett hadde lagt et par hundrelapper på grunnprisen og latt kjøperene velge mellom vekt og ytelse, for så å tjene noen ekstra kroner på de som velger den laveste kapasiteten, heller enn å skulle tjene på en uforholdsmessig dyr oppgradering. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 7. april 2005 Forfatter Del Skrevet 7. april 2005 Det kan godt være. Det har ellers vært noen justeringer av priser idag merket jeg når jeg var inne og konfigurerte. Fikk ikke akkurat de samme som for noen dager siden. Vet ikke hvilke modeller det gjelder... Geir Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Noen på jobben prakket på meg en Dell Inspiron bærbar for noen måneder siden, men den viste seg å være svært ustabil og upålitelig. Ikke tålte den den literen med kaffe som jeg plutselig sølte over tastaturet, og maskinen jeg fikk fra reprasjon viste seg å være like upålitelig - den tok kvelden da jeg tilfeldigvis mistet den ut av vinduet av bilen i fart på veien hjem. Dårlige greier, så jeg er glad jeg slipper å ha Dell mer Lenke til kommentar
sven-o Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Noen på jobben prakket på meg en Dell Inspiron bærbar for noen måneder siden, men den viste seg å være svært ustabil og upålitelig. Ikke tålte den den literen med kaffe som jeg plutselig sølte over tastaturet, og maskinen jeg fikk fra reprasjon viste seg å være like upålitelig - den tok kvelden da jeg tilfeldigvis mistet den ut av vinduet av bilen i fart på veien hjem. Dårlige greier, så jeg er glad jeg slipper å ha Dell mer Vet ikke helt hvem som viser seg å være ustabil og upålitelig her jeg... Lenke til kommentar
GRendal Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Noen på jobben prakket på meg en Dell Inspiron bærbar for noen måneder siden, men den viste seg å være svært ustabil og upålitelig. Ikke tålte den den literen med kaffe som jeg plutselig sølte over tastaturet, og maskinen jeg fikk fra reprasjon viste seg å være like upålitelig - den tok kvelden da jeg tilfeldigvis mistet den ut av vinduet av bilen i fart på veien hjem. Dårlige greier, så jeg er glad jeg slipper å ha Dell mer Vet ikke helt hvem som viser seg å være ustabil og upålitelig her jeg... oh the irony Lenke til kommentar
sven-o Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 oh the irony Hey! Det er favorittbilen min! Lenke til kommentar
mr.mooo Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 rammen deres er ihvertfall etter mitt ståsted OVERPRISET2k, kan jeg handle virkårlig ram fra en nettleverandør og sette den inn eller er det mer avansert enn som så? Hvilken type ram anbefaler dere i såfall? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå