Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kombinasjon av switch / router

Anbefalte innlegg

Hei, har en switch og en router (trådløs) på samme nettverk. Har nå satt dette opp slik at bredbåndsmodemet (som jo også er en router) har IP 10.0.0.1

Switchen er koblet direkte i denne, og den trådløse routeren er koblet til switchen igjen med IP 10.0.0.2

Problemet er nå at jeg ikke har lokal kontakt mellom klientene på switchen og klientene på routeren.

Om jeg kobler motsatt, dvs. routeren til bredbåndsmodemet, og switchen i denne igjen, så lagger internett voldsomt under bruk av trådløse klienter...

Noen som vet en bra løsning??

muligens kjøpe ny trådløs??? at den er for dårlig?? Er forresten en Dlink 624i som jeg forøvrig ikke klarer å åpne portene i.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jeg litt usikker på, men etter å ha vært på Dlink's hjemmesider, blir denne "routeren" omtalt som kombinert wireless router / switch. Det er mulig jeg bare kan fjerne det at den står som DHCP server så er problemet løst... skal forsøke senere i dag.

Orginalrouteren fra NextGentel er jo også en DHCP server, så dette blir kanskje krøll...

Lenke til kommentar

Har du ein "ekstern" switch i tillegg til D-Linken? Kvifor har du så det?

Mitt forslag er å fjerne den eksterne switchen dersom du ikkje har eit spesielt behov for den.

Reknar med at du har modemet ditt kobla til wan-porten på ruteren din.

Sett modemet som "vanlig" modem utan ruterfunksjon og velg PPPOE i oppsettet på D-Link ruteren din.

Då må du legge inn brukarnamn og passord på D-Linken.

Du skal då ikkje tenke noko på kva ip modemet ditt har.

Endret av ibi-ubu
Lenke til kommentar

NextGentel benytter ikke PPPoE

Dessuten er det slik at om jeg bare benytter Dlink'en så lagger de pc'ene som er tilkoblet fysisk til den, når jeg benytter en trådløs forbindelse samtidig.

Derfor har jeg connection først mot ekstern switch, og derfra til Dlink.

Fungerer greit men til nå har jeg ikke fått forbindelse mellom pc'er koblet mot switch og de som er koblet mot Dlink.

Akkurat nå har jeg forresten hentet ny firmware til Dlink, resatt hele greia, og nå har jeg full kontakt mellom switch og Dlink... men et forsøk på å sette opp Dlink uten DHCP førte til at Dlinken først fikk tildelt riktig IP (10.0.0.3) som samsvarer med nextgentel routeren, men etter noen sekunder så endret den automatisk til en 192.168.... adresse, og kontakt med nettverket forsvant.

Jeg altså kjøre den som DHCP server... så lenge det fungerer så får jeg vel leve med det.

Har forresten behov for mer enn de fire innebygde portene som er i Dlinken, derfor ekstra switch

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...